Mini sestava na krátké vlny (doplněno 12.2.)

V době všeobecné miniaturizace, kdy se vše zmenšuje, jen mobily zvětšují, není problém vyrobit vícepásmový KV transceiver do dlaně. Není to ani nijak drahá záležitost, jak se dočtete dále.

Poté co taťka prodal Yaesu FT-991 i FT-897, protože byly příliš velké, mu zbyla jen malá FT-818, což je na poslech asi nejlepší kapesní všepásmové rádio jaké znám. Jenže i to se jednou okouká, a tak se začal taťka poohlížet po něčem ještě menším. K Vánocům si nadělil Micro SDX+ HF Transceiver. Toto miniaturní zařízení v sobě ukrývá plnohodnotné krátkovlnné rádio s udávaným rozsahem 160 až 6 metrů, tedy včetně zatím nedoceněného Magic Bandu. K dispozici jsou všechny běžné druhy modulace, tedy LSB, USB, CW, FM, AM. Výrobce udává výkon 3 – 5 wattů. I přes své miniaturní rozměry 125 x 85 x 35 mm má transceiver vestavěný 12 V akumulátor o kapacitě 4 Ah!

Ovládání transceiveru je velmi snadné, ale zároveň je zřejmé, že kvůli malému počtu ovládacích prvků je třeba většinu věcí nastavovat v MENU, a to včetně hlasitosti, která je naštěstí hned na prvním místě. Následuje druh modulace atd. Otočný volič má zároveň editační a potvrzující funkci. Displej není nijak velký, ale písmo je dostatečně ostré a čitelné minimálně stejně nebo lépe než na FT-818. Podsvícení je zelenožluté. Prodává se i varianta s podsvícením modrým, ale té bych se raději vyhnul kvůli zhoršené čitelnosti. Lze nastavit i filtr: 50 – 100 – 200 – 500 – 1800 – 2400 – 3000 Hz.

Na to jak je transceiver miniaturní, má překvapivě dobrou reprodukci, a to díky velkému podélně uloženému reproduktoru, jehož výdech je na čelním panelu sice malý, ale dostačující. Po připojení dodávaného mikrofonu se vnitřní reproduktor odpojí a zvuk vychází z malého reproduktorku, který je součástí mikrofonu. Dodávaný mikrofon se zapojuje zezadu, s vývodem do boku, což mi přijde praktické. Zdá se, že i Číňani začínají přemýšlet. Uvnitř je malinká elektretová pecka, jakou znáte třeba z mobilních telefonů.

Transceiver dorazil již nabitý, a tak stačilo připojit anténu, nastavit 3,773 MHz a okamžitě se ozvaly české stanice. Poslech je velmi dobrý, nebál bych se říct výborný, citlivost se zdá být stejná jako u jiných i daleko větších KV rádií. Nemile nás překvapilo, že transceiver sice uvádí 160 m pásmo, ale ve skutečnosti poslouchá až od 3,5 MHz. Pod tuto frekvencí se ozývá jen brum. Dalším nemilým překvapením je výkon, který dle orientačního údaje na displeji zesilovače není 5 wattů, ale jen něco kolem tří. Prozatím jsme nepřišli na to, jak výkon regulovat. Pravděpodobně to jednoduše nejde, ale protože srdcem transceiveru je čip Arduino, bylo by určitě možné tento nedostatek i v amatérských podmínkách napravit. Posledním nedostatkem je modulace, která dle protistanic není nikterak skvělá. Uvidím jak mi bude znít, až si taťku poslechnu ze vzdálenějšího stanoviště.

V menu transceiveru najdete kromě jiného i možnost čtení Morseovky přímo z vysílání, což je skvělé pro ty, kdo tuto abecedu zatím neovládají. Prozatím jsme to nezkoušeli, ale po otestování případně doplním, jak to funguje.


Ačkoli by se mohlo dát, že Micro SDX+ je jen další čínskou hračkou, není to tak docela pravda. Na anténu, kterou tvoří drát neurčité délky vedený z balkonu na lampu a jako protiváhu využívající balkonové zábradlí, se základním výkonem 3 watty a s připojeným anténním tunerem, se taťka odpoledne v pásmu 80 metrů dovolal do Olomouce i do Trenčína což je od nás vzdušnou čarou 150 a 250 kilometrů. Na takového prcka a bez zesilovače úctyhodný výkon. Uvidíme, jak si povede dále.

Na fotografii vidíte kompletní sestavu se 100 W automatickým anténním tunerem a 50 W KV zesilovačem, který 3 watty krásně vybudí na plný výkon. Pokud vás zajímají pořizovací ceny, je to 2.000 Kč za tuner, 3.400 Kč za transceiver a 3.500 Kč za zesilovač. Ceny více než příznivé, co říkáte?! Určitě nejsem dám, kdo by uvítal, kdyby se některý z českých prodejců ujal po nějakém větším otestování dovozu na náš trh, kde je aktuálně nejlevnějším QRP KV transceiverem poněkud méně vybavené Xiegu G1M za 8.800 Kč. Nejlevnější tuner stojí 5.000 Kč a nejlevnější zesilovač pro celé KV pásmo v ČR koupíme za cenu kolem 8.000 Kč.

Doplněno 12.2.2024:

Taťkův transceiver sice dobře vypadá a krásně poslouchá, ale ani po delším testování nejsme spokojeni s modulací. Zní to, jako byl přebuzený mikrofon. Je to hodně na úkor srozumitelnosti a dobře se to neposlouchá. Výměna mikrofonu (dle očekávání) nepomohla. Změny v nastavení pomohly jen málo. Nadšení z levného přístroje tím pádem poněkud ochladlo. V nabídce jsou různé modifikace tohoto rádia, je proto možné, že některá budou mít modulaci čistou. Pokládám však za nutné vás o této nectnosti informovat dříve, než si rádio v Číně případně objednáte.



2.9 13 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest

92 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ales
Ales
1 rok před

Zajímavý článek, nicméně trošku v něm postrádám více rozebránu motivaci pro takovéto řešení. Chtěl se HAM odlehčit pro SOTA/POTA, přesouvá své živobití do stísněného karavanu nebo řeší akutní ekonomickou situaci? Pokud mu na stole stálo Yaesu FT-991 a FT-897 tak mi takovéto řešení připadá jako naprostý downgrade. uSDX je experimentální QRP digitální radio ověřující dig. technologie a modulačně je to těžký podprůměr. Mám tu kvalitnější tr(u)SDx a i ten není žádná sláva. Osadit za výrazně parazitické QRP radio 50W čínský zesilovač mi pak přijde zcela mimo a trošku řešení jako když pejsek s kočičkou vaří dort.

Pokud šlo o mobilitu/velikost a rozpočet není problém, tak takový Icom IC-705je velice příjemný stroj a navíc má krásný displej, což by mohly ocenit i oči stárnoucího HAMa.
Pro ultralight je dostupný skvělý QDX a nově QMX od Hanse G0UPL, nebo zmíněná tr(u)SDX. Doplnit lehkou anténu EFHW ala K6ARK a hupla nalehko do terénu. Žádná čína, k mání i jako stavebnice, což ocení ti kdo ještě mají snahu a radost z toho si něco postavit alespoň zčásti sami. Čistokrevní CW si mohou pohrávat s PIXIE a klony v kapsičce u košile.

Mám tu lehkou 800gr krabičku s vybavením pro HF-VHF/UHF, FM, CW, SSB, dig. provoz přes mobil. Tahám to na 100km+ trasy a do velkých prevýšení, a mojí motivací byla kompaktnost a hmotnost. V článku jsem nic takového nenašel. Každopádně děkuji za něj a přeji ať zařízení svému majiteli dělá radost. 73

posluchač
posluchač
1 rok před

Tak mě se tahle minimalistická sestava ale ohromě líbí. Jako chápu že když někdo dělá třeba v lese nebo obchoďáka tak jej pak baví sednout doma k hotové “mašině” za 30tis která mu přehrává celou sobotní noc v mp3 “CQ contest”. Však místa na bandu je dost.
Mě by tohle prostě nebavilo a mám podobnou sestavu jako je popsáná v článku, jenom jsem chtěl dosáhnout trochu lepších parametrů a tak jsem si ty krabičky postavil většinou sám. Transciver menší než budík vedle pelechu.. Myslím že budoucnost ham radia je spíše v home made zarizenich a digi a konzumace “komerčních” zařízení a služeb se přesouvá spíše uplne jinam.
Bylo by ale fain kdyby popsána sestava nedělala bordel plus minus 10khz a jedno pásmo nahoru ale snad to tak zlé není..

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  posluchač

Zajímavé. To jsi napsal sám, nebo ti radila UI ?

posluchač
posluchač
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Ne edo55, dnes “jsem si zapomněl léky” :).

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  posluchač

Myslím že budoucnost ham radia je spíše v home made zarizenich 

Hmm, to už tady bylo … Krátce po revoluci to řešil vum, (nebo bmx?), že proto se vydělávají peníze, aby je mohl člověk utratit za kvalitní zařízení. Bo každej na to nemá, ať znalosti nebo vybavení, nebo zrak, nebo všechno dohromady. Neumím si představit, kdyby bylo povoleno vysílat pouze s home made trancívrama. To by to na pásmech vypadalo moc hezky 🙂

Snažil jsem se rozluštit i tohle – digi a konzumace “komerčních” zařízení a služeb se přesouvá spíše uplne jinam – ovšem s nevalným výsledkem 🙁

fotr Sam
fotr Sam
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Edo, poposedni si o kus doprava, a ono ti to dojde. JInak tvůj komentář se vůbec nevymyká tvému dlouhodobému průměru, resp.podprůměru. Což jek zamyšlení, je-li toho dotyčný schopen. Díky. Samm

posluchač
posluchač
1 rok před
Odpovědět na  eda55

https://ibb.co/cJTVxN3

A moje sestava na krátké vlny. Dělá mi velkou radost že s malým doplňkem, který se nachází pod nočním stolkem a není ani nutný zajišťuje prakticky stejnou ham-experience jako mnohakilogramové škatule za desítky tisíc 🙂 Alespoň pro mě určitě.

OK2DO
OK2DO
1 rok před
Odpovědět na  posluchač

Ač jsem fanda domácích konstrukcí, nevím, jestli budoucnost ham radia je v home made zařízeních. Doby Svazarmem vybavených dílen v radioklubech je pryč a z úrovně tehdejší technické invence (vynucené onou dobou jako takovou) už taky mnoho nezůstalo. Mnoho radioamatérů, když už to pak šlo, tak i s úlevou rádo sáhlo po továrních zařízeních, protože už chtěli taky hlavně vysílat a ne stále něco zkoušet a laborovat a vrtat se v tom. Taky si rád doma něco postavím a těší mě, když to funguje, ale marná sláva – to je spíše jen zpestření a vzpomínka na doby minulé. Nadále se budou vyrábět stavebnice, lidé budou konstruovat především QRP zařízení a jako kdysi je ladit na zkušební desce, ale jen málokdo na tom postaví svůj provoz. Na QRZ.COM je nespočet fotografií HamShacků, mnoho z nich je takřka laboratorně vybaveno, jsou tam vidět HM zařízení, ale v 90% tam viditelně hlavní roli hraje tovární zařízení. A lepší to už asi nebude.

Vlada
Vlada
1 rok před
Odpovědět na  OK2DO

Jj, třeba teď velice aktivní Didier V85NPV, doporučuji i jeho web a samozřejmě QSO s ním, sice neposílá papírový QSL, ale LotW používá…

https://www.qrz.com/db/V85NPV

OK2DO
OK2DO
1 rok před
Odpovědět na  Vlada

Jeden z těch výjimečných, klobouk dolů.

Jozef
Jozef
2 let před

Samotné reakcie niektorých súdruhov porušujú HAM etiku. Nielen tú, ale aj hranice správania sa normálneho človeka. Na technicky orientovanom portáli sú argumentom konkrétne čísla a nie ideológia a ventilovanie svojich osobnostných porúch. Každý človek má právo na názor. Nikdy nevieš všetko. Ani o autorovi, ani o “Číne”. Ani o “veľkej trojke”. Mimochodom, ako dlho by sme čakali a koľko by nás stálo rozšírenie technológie SDR, keby sme mali čakať na “veľkú trojku”? SDR je dnes v každom vreckovom rádiu, ale nie vďaka renomovaným firmám. Pokrok je proces všade tam, kde sa niečo tvorí. Pokrok nemá politické ohraničenie a nepotrebuje, s prepáčením, “policajtov” obťažujúcich svojou agresivitou. Kritika v neprekrútenom význame slova, je tu vítaná.

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil Jozef
Víťa, OK1UZT
Víťa, OK1UZT
2 let před
Odpovědět na  Jozef

Velice pěkně napsáno. Podepsal bych to. A ještě bych připojil, že normální HAM, když nemá říct co konkrétního, se realizuje vysíláním, bastlením apod a ne žlučovitými nebo všehoznalými příspěvky na kdejakém fóru…

Mila OK5KWT
Mila OK5KWT
2 let před

Problém dnešní doby je, že plno lidí má tendenci si stále poměřovat úplně ve všem pindíky. Nechápu tuto vlastnost.. Kdys amatéři dokázali spojení na domaděl s elektronkou se téže dovysílat až třeba za moře. Bez aplikací bez internetu bez továrních zařízení s radostí že se zadařilo. A o to přece jde. Ať si každý vysílá na jakékoli zařízení je to jeho volba a jeho radost a poznání, na druhém konci stejně poznáte prd co mu sedí na stole. Podstatou věci je, že se dovolá s lidskou šikovností a trpělivostí. Uplně stejné jako Felicií nebo Bentley či na kole dojedu také tam kam chci a to je ta podstata. Lidé buďme nohama na zemi, která je ještě celá a až se rozpůlí bude fuk kdo co má nebo nemá????

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Mila OK5KWT

Ať si každý vysílá na jakékoli zařízení je to jeho volba”

To sice ano, ale jak se rika: svoboda jednoho konci tam kde zacina svoboda druheho 😉 Takze timhle jednanim akorat nekoho nastves pac nevhodnym zarizenim dokazes zarusit cely pasmo. Takze se pak nediv az ti kolem baraku zacne krouzit dodavka s antenama 😉

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Žádná dodávka s anténa okolo domu kroužit fakt nebude. Kecy starých dědků na postrašení CBčářů.Rozhodně ne, kvůli QRM způsobených hamy hamům na radioamatérských pásmech.
To, co se děje na radioamatérských pásmech ČTÚ nezajímá. Kvůli tomu rozhodně zadek úředníček nezvedne.

Před lety operátor třídy A vyděsil “ouřad dopejskem”, kde popsal své katastrofické vize, jak budou padat letadla.
Všechny tyhle bláboly RR a spol, jak budou padat letadla, glajchšaltování tříd, Déčkaři se klepou na krativlny jako študent na vdovu a ve finále velký kulový.Nestalo se naprosto nic mimořádného.
Pokud radioamatéři budou používat tovární zařízení a slušné antény, při troše zdravého rozumu a úsudku, rušení je vyjimečný případ a pokud nastane, chyba je většinou na straně rušeného zařízení.
Když jsem měl možnost a zjišťoval, posledních 50let se neřešil případ, že by radioamatér rušil na VHF Air bandu 108-137MHz.

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

CTU přijede na jakkoliv “udani” kvůli rušení. I třeba na sršící izolator VN….

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

ČTÚ musí ze zákona reagovat a řešit rušení. Oni jsou ochotní řešit zrovna sršící izolátory VN, QRM od měničů motorů výtahů, rušení TV a jiné. Radioamatéři jsou necelé 1% případů, které řeší. S technikama je rozumná domluva. Moje zkušenost.
Jestli se radioamatéři ruší mezi sebou, jim je jedno. Přijedou, udělají zápis ze šetření a řeknou že se musíme nějak dohodnout. A´t si na svých pásmech uděláme pořádek sami. U mobilních operátorů, TV, komunikací státních složek
jde o peníze a ne malé.

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

Troufám si tvrdit, že když někdo zaruší HAM pásmo nevhodně zapojeným nebo nevyhovujícím zařízením tak stoprocentně bude prasit i mimo náš rybníček a nějakou harmonickou zruší i profi segment. A pak už si dotyčný koleduje o průser…

Staňa
Staňa
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Úřad to bude řešit i když to bude TECHNICKÉ rušení mezi radioamatéry, pakliže bude některý z předepsaných parametrů vybočovat, protože musí. Napak nechce být a nebude arbitrem kdo kde co kváká a co o kom kdo říká..

Mila OK5KWT
Mila OK5KWT
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Ano to souhlasím, ale toto momentálně pomineme. Myslel jsem vysílání jako takové. Co se týče rušení tak to máš dnes v každém městě dosytosti lidé netuší ani v čem spí. Pomineme rušení TX nic není stoprocentně dokonalé a bavme se o vysílání jak takovém.

občasný Beobachter
občasný Beobachter
11 měsíců před
Odpovědět na  Mila OK5KWT

Je úlevou zjistit, že někdo používá ještě hlavu. Srovnávání co někdo má nemá v ham shacku a co ve stodole je divné. Samo, je rozdíl si koupit trx za zlomek platu nebo za deset platů. Kdo chce, tak si koupí. Kdo chce něco dělat, tak si to udělá pro radost. Tak to bylo vždycky, nazýváno skutečný pokrok. I když se nezadaří, je to pokrok. Zadaří znamená dvojí radost, než někdo začne ty svoje všeobjímající kecy o ničem, na moravě to nazývají Všudybýl z Horní Dolní.
Teď je třeba frajeřina používat audion z let asi 1920. Přitom si nikdo nenechá poplivat krám který si koupil. Vědec by si aspoň mohl přečíst jaký dráty používat na zdroj ke svýmu krámu. A je v tom zase poměřování pindíků.
Když se podíváte na silnice, tam je to pěkně vidět, je to o ukazování českých pindíků a nic víc. Předjede dvakrát a hned odbočuje. Říkám tomu typická česká debilita a šok, tady vidíš ty hovada. Do písmene.
Mně vadí lemplovství zkopírovaných přeložených článků, v kterých je částečně mnoho zajímavého ale i mnoho leštěných českých prdů. Kdyby tam napsal – sestavil jsem takto a naměřil jsem tohle a tohle. Často jsou původní prameny jen zbožné přání postavené na očekávání.
Sem napište co vám na tomhle čína výrobku vadí a co ne. To je přínos.

Milan
Milan
2 let před

Stále existuje někdo, kdo neví co kupuje a nesleduje dění. Prosím nepište o tom.

Josef
Josef
2 let před
Odpovědět na  Milan

Za mně dobře že se píše o všem a že je diskuze.

Mnich co měl plno knich
Mnich co měl plno knich
2 let před

Doporučuju vzít rádia a udělat pouť na Svatý Hostýn. Trocha svěcené vody na rádio vyřeší tolik problémů… Kropítko lze použít erární. Na místě se dají dokoupit odpustky od třetí harmonické nahoru 🙂

Daniel
Daniel
2 let před

Zas je diskuse plná jasnovidců kteří přesně znají rádio které má autor na stole a samozřejmě měli možnost si ho přeměřit v laborce. Domněnky vydáváte za fakt. Honíte si tu akorát trika a jste k smíchu. Děkuji za vaše varování abych se takovým rádiím vyhýbal obloukem. Mám dostatek vlastního rozumu abych se rozhodl co je pro mě dobré a takových je náš tu většina.

*
*
7 měsíců před
Odpovědět na  Daniel

Dan, je to tak jak píšeš, bravo!

Jozef OM1CI
Jozef OM1CI
2 let před

Panebože….koniec rádioamatérstva je už tu.

Vlado
Vlado
2 let před
Odpovědět na  Jozef OM1CI

Prečo?

Franta
Franta
2 let před
Odpovědět na  Vlado

Takových myšlenek co se tu řeší je plná “civilizovaná” společnost. Základní motto: Přestože ničemu nerozumím, mám svůj jediný správný názor, trvám na něm a zkuste mi jej vyvrátit”. Obdivuji ty, kteří vědí a přesto nevzdávají boj s větrnými mlýny a neustále se snaží trpělivě vyvracet většinu bludů. Franta OK2VFS

Lovec...
Lovec...
2 let před
Richard Hajke
Richard Hajke
2 let před
Jouda
Jouda
2 let před

Vážně nám nic proti Číně. Kupte si truSDX, buď jako stavebnici DIY, kde je SMD osazené a nad kvalitou bdí oči a hlídají PE1NNZ a DL2MAN. Dostanete i kód pro stažení firmware a jeho aktualizací.Toroidní jádra jsou skutečné Micrometal, žádný aušus. Ke všemu jsou ke stažení schemata v .pdf formátu.Pěkně zpracované videonávody a s minimálním vybavením ( multimetr a nanoVNA) lze spolehlivě postavit a zprovoznit.
Poslední main board – hlavní deska v. 1.2 má již vychytané chyby.
Problémy lze konzultovat v diskuzním fóru na webu http://www.dl2man.de
Pokud si nevěříte, máte mizerné oči nebo jiný důvod, lze koupit sestavený a funkční transceiver za příplatek nějakých 1500,- v přepočtu.
I tak je možné vyrobit 3D tiskem větší ladicí knoflík, pouzdro pro baterie ( já používám power banku), připojit levný mikrofon s repro – tlapu od Baofengu a jiné doplňky.
Vynikající videa jsou od DL2MAN na youtube.

K minimalistické sestavě patří smartphone s Androidem. ( a nemusí to být zrovna Samsung S24)
Vyzkoušel jsem propojení s OTG a levnou zvukovkou z Aliexpressu.
K tomu apky které jsou free a bez reklam.
FT8CN + Loud Bang a Robot 36 pro SSTV.
První 2 nejsou ke stažení na Google play!!!
Za zkoušku stojí i tohle
https://ve3nea.github.io/MorseExpert/

Poslední verze FW pro truSDX umí i CAT a audio pouze po USB kabelu. Zkoušeno s notebookem.
Anténu doporučím MEF-1 (EA3GCY). není potřeba kupovat stavebnici.
I tady je dobré upravit zapojení.

Na finále varování pro začátečníky a méně zkušené – nebastlíře.
V žádné případě nekupujte “špičkové zařízení TS-940” a jiné 30+ let staré kousky.
Ať si to majitelé nabouchají do prdele, když s tím machrovali a zkouší to jinde.
Tyhle zařízení mají “jenom malé chybičky” které začátečníkovi mohou udělat velké vrásky.
Zpravidla to je od výměny kondenzátorů – elytů, po sladění oscilátorů, problém s EEPROM,
náhradní komponenty jako displeje, enkodery, které už nejsou k sehnání.

Dovolil by jsem si doporučit přišetřit a počkat si. A koupit použitelnou – novou věc.
Jenom namátkou v bazaru byl IC-7300 který se stále vyrábí. Za nějakých 23k ??
A od hama, kterému lze důvěřovat.
Radioamatéřina, stejně jako jiné hobby nejsou levnými, pokud to má být na rozumné, nemluvě o špičkové úrovni. Tu zde ani neočekávám.
Kvalita se dá vybrat i za rozumné peníze.

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

IC7300 neni zadnej zazrak, dalo by se rict, ze je to oproti stary IC756pro3 i dost velky zklamani 😉

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Záleží co preferuješ. Pokud klasiku superhet rádio, 756pro3 je jasná volba.
SDR IC-7300 proč ne??
Porovnáváš rozdílné třídy zařízení. Se 756pro3 můžeš poměřovat Icom 7610.
IC-7300 můžeš porovnávat třeba s FT-710.

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

Porovnavam bazarovy radia v cene cca 20k. Pokud bych neco takovyho kupoval tak jdu do IC756pro3 (IC775DSP) nez do radia typu IC-7300 (FT-710). Jen muj nazor…

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

IC-7300 nebo FT-710 jsou nové zařízení a máš jistotu, že jsou technicky OK.
Na rozdíl od 20let starých strojů, které už byly v x hamovnách. Je to hodně o štěstí. Dá se koupit velmi dobré rádio a za slušné peníze. 20k je na nové rádio dnes málo.
Můj názor byl už před 15ti lety, že budoucnost je SDR.
Tehdy se mne DX a contestoví operátoři smáli :-((

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

No zrovna IC7300 neni technicky OK ani nova 😉

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Parametry z manuálu, které zaručuje výrobce to splňuje. Pokud chci více, musím “přitlačit” a jít do vyšší třídy. Stejně to funguje i jinde.
Řadu funkcí stejně nevyužiješ, to je vlastní zkušenost.
Pro místní osazenstvo, které kupuje Baofengy za pětikilo je IC-7300 DeLuxe rádio.

Petr
Petr
2 let před
Odpovědět na  Jouda

Zas to s tím škatulkováním nepřeháněj. Mám tu dx101d a na něm stojí baofeng pro příležitostný použití. Do jaký škatule podle tebe patřím?

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

Nemusim jit do vyssi tridy, porad se bavime o bazarovym radiu za cca 20k, v tyhle cenovy tride +/- par tisic, se daji dneska sehnat mnohem lepsi radia. At uz ta pro3, 775DSP, 1000MP (Kenwoody neznam) atd…

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Všechny tyhle rádia fungují ale většinou mají za sebou 20-30 let viz FT-1k. Je záhodno vyměnit kondy ( proto se prodávají na ebayi sety s náhradními kondy) sladit to celé.
Majitel – prodávající většinou taktně pomlčí. Taky se objevila v inzerci nedávno IC-756 a měla jen jednu jakousi chybičku…. majitel to čestně přiznal.
Když máš měření a umíš, je to fajn, když ne, máš problém.
Jezdíš ve 20-30let sarém autě?? Já ne. 30let staré auto ( porovnej FT1000, TS-850, 940…….) se nazývá Youngtimer mezi sběrateli. Jsi sběratel?? Já ne, a vůbec ne šrotu.
Paradoxem je, že TS-850SAT stála v roce 1993 přes 80000 Kč.
Dnes stojí SUN SDR nebo Icom 7610 přes 70000.
A to se hodnota koruny změnila. V roce 1993 80k to byl tvůj půlroční plat. Dnes to nejsou ani 2 platy.
Taková je realita a nijak Tě neurážím.
Hele, mám kamaráda a ten koupil za výbornou cenu z pozůstalosti pár roků starou FTDX5000. I s panadapterem. Původní majitel doslova pár desítek QSO.
Když second hand, tak tohle bylo podle mých představ.

Vlada
Vlada
2 let před
Odpovědět na  Jouda

A víš, že jezdím, mám 22 let starou oktavku 1.8T 20V a nedám na ni dopustit.

Mám rád nový věci a pokrok celkově, ale ne všechno nový je zákonitě lepší. Vždycky je tu otázka použití. Vem nějaký nový radio ala 7300, pověs na něj 3el na 40m a dej si CQWW a pak to samé zkus s nějakým rádiem o kterých píšu já….

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Vlada

Oktávka, jedničková to je více než 20let, možná 25 i při minimální údržbě udělala přes milion kilometrů. To bylo tak poctivě udělané auto, že to VW zatrhl. V projekci, konstrukci a výrobě Škodovky byli tehdy lidé, kteří autům rozuměli.
3el. Yagi pro 40m má v OK/OM možná 5, max 10 stanic.
Žádné rádio neunese všechno a limity jsou dané cenou.
U 756 víš, že nepřepínáš pásma kdesi v menu, stejně jako další funkce.
Když se zvednou CONDX, vypnu předzesilovač (IPO)
zapnu útlum (ATT), existuje RF gain neboli VF zisk.
To znamená vědět a projíždět menu. U 756 to je každé tlačítko zvlášť. Sáhneš a máš.
Mám na stole RX, který má vynikající řešení vstupu. AD8369 RF amp a umí VGA ( Variable Gain Amplifier) lze po 1 dB nastavit útlum/zesílení od -20 do 35dB. Není problém poslouchat se ziskovou anténou stejně jako s miniwhipem PA0RDT.
Pokud chceš v CQ WW CW udělat pár pohodových QSO a zajezdit pro radost 756, FT-1000 nebo i ta 7300 to splní. Rozdíl není v parametrech jako je citlivost, ale třeba zrovna v přehlednosti a ovládání, v kvalitě A/D převodníku ( bitové hloubce) levnější zařízení nejsou dělaná pro contesting a DXing.Netvrdím, že s takovým nelze “jet” CQ WW.
Pro “výsledek” byť na úrovni OK/OM potřebuješ kromě operátorských schopností a výborných antén, to je naprostý základ, také moderní SDR přijímač s CW skimmerem, případně remote access.

OK1RRR
OK1RRR
2 let před
Odpovědět na  Jouda

No, potřebuju poradit. Jakou má citlivost tvoje SDR radio, když to má 12 bitů, nebo 11bitů? Nějak nevím co s tím,..

dobrá rada nad zlato, tím je dítě bohato.

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  OK1RRR

Vole, je to o tom, že 12ti bit převodník je levnější než 14ti bit a 16ti bit je někde úplně jinde. Viz LTC 2208.
Myslíš, že je tenhle
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/220814fb.pdf
a tenhle
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/2208fc.pdf
za stejný love??

A/D převodník sám o sobě nedělá citlivost RX.
viz AD8669, AD9866 a jiné na front endech.

OK1RRR
OK1RRR
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Dik za radu Joudo. Tyhle prevodniky jsou leta stare a nic extra. Rychly prevodniky si dela slusny podnik sam. Hodne radosti s 12 bity a antenou na propisovace. Treba tomu jednou porozumis, co mimeno. SKutecne, prave kvuli takovym debilum OK zasadne nedelam.

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  OK1RRR

Jasně, léta staré a co máš doma na stole?? Stavěl jsi někdy SDR zařízení? Já si to zkusil. Funguje to dodnes, ale už nepoužívám to. Mám jiné.
12bit ADC Afedri chodí špičkově.
Polyfázový harmonický směšovač také dobré řešení a patentované
https://patents.google.com/patent/US20110298521

SDR nedělá citlivost, Ta se dá nahonit paralelním složením spínačů 4066 , 4053, řešení z 2005!!!
Důležitá je zpracovávaná šířka pásma, datový tok a potom hloubka bitového zpracování.
12 a 16bit Viz Hermes Lite 2 versus SUN SDR je vidět ve fest pile upu, contestingu.
Citlivost dnes není rozhodující.
MDS -136 dBm kde B= 500Hz dnes udělá rádio za 270 dolců a -141dBm za bídných 170dolců.
Anténa na propisovace, co to je?? Rád se přiučím.
mimeno??? co to je?? Jo… že jsi VEMENO, to jo!
Hele do debilů si nadávaj rodině doma, kamarádům.

Do školy jsme spolu nechodili a jsou i jiné životní hodnoty než rádio. Ne každý chce sedět celý život u rádia v pronajatým kvartýru. A vozit si zadek ve volítaný pixle z Reichu.
Ale chápu, někomu stačí “emerickej transcejvr” na stole.
A volat mne na bandech fakt nemusíš, nemám zájem…. to kdy tě náhodou ve slabé chvíli napadlo.
Zavolej si “OK debily” a vysvětli jim to……inteligente.

OK-nikdy
OK-nikdy
1 rok před
Odpovědět na  OK1RRR

OK-RRR: S tím chytrolínem, joudem, tady máme hromadu zkušeností: Je to ředitel zeměkoule, nevíš?! Kecá do všeho co existuje, odvolává se na neexistující normy které si cucá z prstu. Nemá smysl s ním ztrácet čas.

posluchač
posluchač
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

přesně tak:)

Juraj OM4AJK
Juraj OM4AJK
2 let před

Nabudúce čakám článok: Širokopásmová mikrozostava. Stačí HackRF One, PC, soft a pekný koncový stupeň. Vážne toto chceme ukazovať “novým” HAMs ?

Viliam OM0AAO / OM0A
Viliam OM0AAO / OM0A
2 let před

Tu je príklad ako rozoznať a čo spôsobí nečistý signál https://cq.sk/zly-a-horsi-ssb-signal/
Je to jednoduchý a zadarmo spôsob ako si to overiť.

Plne súhlasím s Tónom OM1AEG. Už som v minulosti poukazoval na publikovanie nesprávneho nastavenia modulačnej cesty FT-710, ktoré presahuje povolenú šírku pásmacomment image Na obrázku vidieť, že to presahuje za hrubú zelenú čiaru doprava, teda je ten signál širší.

Apeloval by som na administrátora, aby zvážil prezentovanie takýchto informácií. Prečo na čistom signále záleží? Lebo ak je potlačenie nežiadúceho produktu len -40dB, tak ak som niekde počuť S9, tak ten parazit bude S2. “Ja” sa síce dovolám, ale napríklad susedné stanice o pár kHz vyššie budem rušiť.

… a potom jedného dňa zapnete TCVR a zistíte, že po celom pásme je nejaké QRM. Ajhľa, to len 20 uSDX+PA vysielateľov obsadilo celé pásmo. Prosím nepridajte sa k ním.

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  Viliam OM0AAO / OM0A

Vilo, prave pre to som reagoval na tento článok pre niekoho možno neprimeraný spôsobom, ale ja volám znecistovatelov verejného priestoru prasatá. Turistov nechavajucich po sebe bordel, psickarov co si neupracu exkrement aj amaterov co znecistuju pasma. Je na autorovi, ci len nemal dostatocne informacie a vedomosti a clanok zmaze / upravi, alebo bude taketo konanie vedome podporovat.

27.555khz
27.555khz
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Jasne, kolegu (hama), ktory 99,9% pocuva a zavysiela raz za tyzden na 5 minut nazves prasatom ale pred generovanym rusenim z vytahov, priemyslu, ci domacnosti poslusne sklopis usi a do boja sa neodhodlas. (tak toto su ti novi progresivni bojovnici.) Myslim ze admin to nielen zmaze, ale este ta poprosi o odpustenie, hi.

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil 27.555khz
Jan
Jan
2 let před
Odpovědět na  27.555khz

Souhlas

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  27.555khz

Ajeje, udatny anonym sa ozval. S vytaharmi som sa dotahoval pol roka az pokial nedali filtre. Prevwr si v Treva. S RU som riesil rusenie od profi sluzby naposledy v decembri 2023 a nie je to prvy a asi ani posledny raz. Tiez sa da overit. Susedom normalne zaklopem ak je problem, vyriesime, ja pomaham im, oni mne tiez. Radsej budem progresivny radioamater, co vie veci riesit, ako konzervativny 27.555 co vie len z kuta anonymne Klamať.

maraou
maraou
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Ahoj,
V zásadě máš pravdu, ale je tu také určitá mezilidská rovina.
Když zaklepeš na souseda, tak ho nazveš PRASETEM a potom pozdravíš, nebo naopak?

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  maraou

Hrusky a jablka. Nepredpokladam, ze sused ma uradnu skusku, podľa ktorej by mal vediet co moze a nemoze pouzivat a aka kombinacia sposobi problem. Ani o tom nepise na webe aby sa dalsi susedia inspirovali. Podľa toho k nemu pristupujem. Autor tohoto webu na nom ma uvedene, ze takuto skusku ma a mal by vediet, ked pise taketo clanky, co je ok a co uz robi problem.

maraou
maraou
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Budme radi ze to nekdo pise. Budme radi ze se u toho da diskutovat. A myslim ze prave vznik takoveho clanku a nasledna diskuze je pro novacky, jen ciste zlato.

Myslim ze jit s kuzi na trh je pro komunitu dost zasluzna cinnost o cemz svedci navstevnost fora a zaslouzi si predevsim respekt.

Souseda nenazves prasetem ne proto ze nema zkousky, ale hlavne proto ze se sousedy je lepe vychazet v dobrem.

Pavel
Pavel
2 let před
Odpovědět na  maraou

Děkuju . Je to i můj názor.

27.555khz
27.555khz
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Pozri, ze si si lokalne vybavil filtre a klopes usedom je chvalihodne, akurat ze celkovy problem to neporiesilo. Chlapik si zadovazil miniaturne cinske “drobnosti”, ktorym sa tesi a ktorymi sa chcel pochvalit a ktorymi nikoho neobtazuje. A ty si ho natvrdo “pocastoval” ako chudaka ci skoro zlocinca. Suhlas s tym, ze parametre tychto zariadeni su oproti standartu vcelku mizerne (v tom mas zaiste pravdu), len mi vadi tento sposob komunikacie. Nevidim dovod sa takto vzajomne urazat ci utocit v ramci skupiny. Doporucujem viac ham-spiritusu.

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  27.555khz

Pozri, problem je publikovanie takéhoto clanku, ktory moze sposobit narast rusenia ludmi co nemaju znalosti a inspiruju sa. Nie radost chlapika co sa chce pochvalit. Tak je to aj s vytaharmi, nevedia alebo nechcu vediet a daju to, co je najlacnejsie a spravia to tak, aby to nejako fungovalo. Susedom ten novy vytah radost spravi. Rovnako ako cinske vysielavie noname krabicky 😉

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil OM1AEG
Miloš
Miloš
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Neúmyslné rušení je mi milejší než blbci co se na pásmu občas vyskytnou. Na ty je každý krátký ale parametry rádia které nikdo osobně nezměřil tu kritizuje každý.

OldHam
OldHam
2 let před

Tahle klasická minisestava mi přijde mnohem lepší a především stále podstatně kvalitnější 🙂 Ale chápu, jen je krapet starší, okoukaná a není to čína.
comment image

eda55
eda55
2 let před

CBčkáři mohou být nadšeni. Zde https://www.youtube.com/watch?v=Ww8638dQ58k je vidět, na jakém pásmu s tím uděláte nejvíc parády … 🙂 Ano, překvapivě na 27 MHz. Jako proč ne, je to hlavně pro hračičky, není to nic pro zelenáče. Na portejbly, nebo v létě na skautskej tábor, a podobný srandy. Možná by to mohli přibalit do evak. kufříku i rozpadlíci, moc místa to nezabere a určitě by baterie šla dobíjet solar. panelem. Aneb, jak říkal Vojta, každé zboží má svého kupce, že …

Pedro
Pedro
2 let před
Odpovědět na  eda55

Přesně!

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  eda55

Souhlasím. 2 zákony kšeftu.
1/ Každé zboží má svého kupce
2/ Každý den se rodí nějaký blbec, jenom ho najít……

OM1AEG
OM1AEG
2 let před

Zapojit za uSDX TRX zosilnovac moze len PRASA. Uz v zaklade to ma siroky signal a o splneni normy na komercne zariadenia tu nemoze byt rec. Nakolko to bolo kupene ako hotovy vyrobok, tak sa na to vztahuju ine normy ako na samodomo projekt z ktoreho to cinan pajcol! 15kHz na obe strany to nema potlacenie ani 30dB a norma pozaduje? Tento bordel lezie z TRX https://youtu.be/iPmv1g9rv7s?si=50sgDooa1bhmMsAo&t=175. Co vylezie vynasobene za cinskym PA? Ake potlacenie musi mat zariadenie 5W a 50W? Autor tohoto clanku by mal vratit koncesiu ak nejaku ma a nie nabadat na porusovanie noriem a rusenie ostatnych na pasmach.

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil OM1AEG
Pedro
Pedro
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Ale no ták ty ses nějak rozjel.Tady nejsi na cb/pmr.Amatér s koncesí může vysílat klidně z brambory když se vejde do pásma.Měřil jsi jeho konkrétní kus že víš bezpečně že ruší???Na odkazu youtube je úplně jiný rádio tak tu přestaň dělat vlny a nadávat druhém do prasat.Až změříš kus co je na fotkách můžeš tady rozdávat rozumy.

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Vyhláška č. 156/2005 Sb:

TECHNICKÉ PODMÍNKY AMATÉRSKÉ RADIOKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY § 9 Požadavky na stanice
(1) Výkon jednotlivých kmitočtových složek nežádoucího vyzařování nesmí překročit tyto hodnoty:
>25 W -60 dB, nejvýše však 1 mW středního výkonu
≤25 W -40 dB, nejvýše však 25 µW středního výkonu
(2) Šířka pásma zabraná vysíláním musí odpovídat minimální šířce pásma potřebné pro přenos informace daným druhem provozu.

-60dB nemá šancu dosiahnuť s kópiou (tr)uSDX. Princíp generovania je rovnaký, číňan nevylepšoval generovanie jednočipom, z princípu nemá ako.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-156/zneni-20050501?text=amat%C3%A9rsk%C3%A9%20radiokomunika%C4%8Dn%C3%AD%20slu%C5%BEby

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil OM1AEG
ok1rrr
ok1rrr
1 rok před
Odpovědět na  OM1AEG

Dyť to nikdo neměří, co je dovezeno.

Ivan
Ivan
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Hele, ja to radio na obrazku taky nemeril, takze nehodlam nikomu nadavat, ALE:
Meril autor clanku tuto sestavu a presvedcil se, ze splnuje uvedene TECHNICKÉ PODMÍNKY AMATÉRSKÉ RADIOKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY § 9… nez to zacal verejne propagovat?!

Ostatni chteji na pasmech taky “zit”. A kdyz jedni muzou investovat svoje penize do zarizeni, ktere podminky splnuji a neleze z nich bordel, pak ti druzi nemuzou na vsechno kaslat, produkovat humus a zastitovat se koncesi pripadne nevedomosti!

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil Ivan
Pedro
Pedro
2 let před
Odpovědět na  Ivan

To myslíš vážně že by ,měl každý rádio o kterým napíše měřit na certifikovaný stolici?Nechceš ty články psát sám?Vypadá to že máš mraky zkušenosti o které se můžeš s námi podělit.

Ivan
Ivan
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Az si zjistis co je certifikace a co kalibrace a jaky jsou v tom rozdily, pak ty slova zacni pouzivat. Jo to myslim vazne. Kdyz chces neco psat, tak musis vedet o cem pises! Zvlaste, kdyz pises o takovej vykalech. Kdyz napises clanek, beres na sebe nejakou zodpovednost…

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Má to rádio čo je v článku propagované výrobcom uvádzané parametre vysielača? Uvádza zhodu s normami? Kto je výrobca? Toto totiž všetci čo predávajú v EU musia splniť pred uvedením zariadenia na trh. Ak niekto zvolí individuálny dovoz necertifikovaného zariadenia alebo jeho stavbu, tak je sám zodpovedný, že to spĺňa požadované parametre. Vyhláška č. 156/2005 Sb:§ 10 Provozování stanice, jejíž technické a provozní parametry neodpovídají této vyhlášce, je držitel oprávnění povinen ukončit nejpozději do jednoho měsíce ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Kto je výrobca tohto uSDX+ ? Aké výrobca deklaruje parametre vysielača? Deklaruje že to splna nejakú (aj čínsku) normu? Bastlenie samodomo projektu je jedna vec, individuálny dovoz a propagovanie necertifikovanej čínskej vysielacej krabičky “s neznámymi parametrami” podporenej necertifikovaným čínskym PA je vec iná. Aj ten Bohafňuk a Kňúšenk čo sa tu propaguje má aspoň nejaké deklarácie parametrov a má známeho výrobcu. Ja som si po zmene FW na K5 TX parametre zmeral, FM aj “DSB”, v základe “prešla”, a až potom som o tom niečo hodil na web 😉

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Jo stolice, každé ráno se podívej, v jistém věku to je důležité…
Ale vážně. Přečti si VO k CB pásmu. ty máš pouze schválené (certifikované rádio v EU) bez úprav.
Radioamatér, je něco jiného. Zkouškou prokazuje jistou úroveň znalostí a dovedností v dobách “kdy to stálo za lejno” bylo i na třídě povolení vidět, jaké má kdo zkušenosti.I tak stále platí jisté technické podmínky. U továrních zařízení jsou dodrženy. ( i tak se může objevit vyjimka) U QRP samo domo nějaké velké problémy nehrozí ale je dobré si zařízení změřit (spektrákem)
To, že ČTU neřeší CB a PMR je proto, že nejsou stížnosti. V momentě kdy se začne úředníkovi státní správy znepříjemňovat jeho pohodu a klídek, začne “makat” aby měl opět svůj klídek.

OM1AEG
OM1AEG
2 let před
Odpovědět na  Pedro

Meranie uSDX+, teda zariadenia popisovaného v článku, meranie harmonických na 80m -41,5dB; 40m -44dB; 20m -45dB; 15m -40dB; 10m -43dB. Pre 50W PA to ani náhodou nevyhovuje, plus produkty samotného PA. (tr)uSDX aj čínske klony sú známe širokým signálom aj desiatky kHz okolo seba. Za tým že autor článkom nabáda na porušovanie noriem a používaním takéhoto setupu prasí pásma si stojím. Komplet som prerábal TX časť MCHF od modulátora cez budenie po PA práve pre to, že nespĺňalo normy a nechcel som rušiť, takže viem čo a s čím môžem vysielať. Vysielanie je aj o ohľaduplnosti. https://youtu.be/v77xoeYbbJ8?si=l6TIT6H_ryjBRcfJ

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil OM1AEG
Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  OM1AEG

Tono,
otázkou je, jaký to byl transceivr. Klonů originál truSDX by DL2MAN and PE1NNZ je kvanta, plný aliexpress a opravdu mizerných.Některé kousky ze zvědavosti autor koupil a změřil. Udělal o tom i video. Ani u origo truSDX by jsem si nedovolil připojit jakýkoliv PA.
kolik dnes stojí TinySA + sada attenuátorů?? Každý si to může změřit.

Zdenek
Zdenek
2 let před

Doporučuji stránky Milana OK1IF… ten se podobným rádiím věnuje.

Nevim
Nevim
2 let před

Čím víc krabiček, tím víc Adidas..

Staňa
Staňa
2 let před
Odpovědět na  Nevim

Já mám těch krabiček tolik, že už nevím co s nima.. 7300,7610,705,991A,897.. Měl bych to redukovat, než to strhne zeď 🙂
PS: Hádejte, kolik má dBc pro třetí harmonickou první česká ručka R2-FH z roku 1991 od RACOMu.

Lovec...
Lovec...
2 let před

Pěkný článek, zajímavá inspirace. A dotaz. Je něco miniaturního, co poslouchá už od 150 kHz? A má všechna pásma? Elecraft znám… Ven tahám Yaesu FT 891 a Sangean ATS 909X. Rozmlsal mne ale dost povedený a miniaturní Tecsun PL 330. Takový nástupce Sony ICF SW 100. A to Tecsun fakt nemusím… Tak ještě nějaký mikro KV TRX…

admin
admin
2 let před
Odpovědět na  Lovec...

Takových krabiček na poslech je spousta. Některé fungují už od 30 kHz do cca 220 MHz, a po rozšíření asi do 1 GHz, mají všechny analogové druhy modulace, barevný dotykový displej a stojí kolem 2.000 Kč. Jsou podobného provedení jako TRX z článku. Tyhle levnější Tecsuny, pokud vím, nejsou na dlouhé vlny zrovna vhodné, ale někde jsem viděl návod, že stačí na feritku domotat pár desítek závitů a pak už se to dá. Osobně bych ale radši sáhnul po rádiu, do kterého se nemusí takto bizarně zasahovat. Pokud vím, jediný Tecsun, který jsem měl v ruce a poslouchal obstojně dlouhé vlny, byl PL-660, na kterém jsem slyšel i časové značky pro rádiem řízené hodiny někde kolem 130 kHz. Jenže tento Tecsun má dnes dost nesmyslnou cenu – tenkrát stál kolem 3.000 Kč.

AntiPRC
AntiPRC
2 let před

8200 kč tvuj setup. Doplatíš ještě 3500 kč a máš jetou TS-940. Třeba na hambazaru jedou poctivé stařešiny od 11 000 kč. Naco si prasit hamovnu 3, nebo 4 krabicema, které jsou ve výsledku laciná, ošklivá, nespolehlivá popřepájaná deseti kabelama ?

Jarda
Jarda
2 let před
Odpovědět na  AntiPRC

Jeho sestava má sotva kilo a ty mu nabíziš. 18kg rádio podle fotek do obýváku na stůl.Jasně že kenwod je pořad super rádio ale je to strašná kráva.

AntiPRC
AntiPRC
2 let před
Odpovědět na  Jarda

TS-940 bola jen příklad. Je mnoho jinych rádií od 12 000 kč, které váží sotva kilo a nikde nepíše, že to chce na /p. Spíš mi to tady přijde jako další propagace čínskych šikmáčů. To už je tady tradice.

Naposledy upraveno dne 2 let před, upravil AntiPRC
admin
admin
2 let před
Odpovědět na  AntiPRC

Ani nevíš, jak rádi bychom tu psali o značkových rádiích za podobné ceny. Nejsme z čínských výrobků nijak na větvi, ani z Baofengů atd., jak by se snad mohlo zdát, ale jsou to funkční věci, cenově dostupné prakticky každému. Není umění koupit si rádio za desítky tisíc, jenže lidí, kteří si to mohou dovolit, ubývá. S tím souvisí bohužel i stále menší ochota značkových výrobců vyvíjet a uvádět na trh nové věci – protože to je málokdo ochoten zaplatit. Podívej se na FT-710, je to skvělé rádio, ale není to vůbec masová záležitost, jak bylo nejspíš původně výrobcem zamýšleno. Přitom by to mohla být na dlouhá léta jediná KV stanice v každé hamovně. Abych to zkrátil, nejsme web pro horních deset tisíc, ale pro všechny, proto píšeme tak často o věcech, které si může dovolit každý, a na (bezplatné) recenze nás to nestojí balík. Často tu zmiňuju, že bych byl opravdu rád, kdyby se i další zapojili do psaní, popsali zkušenosti se svým (jakkoli drahým) rádiem.

Jouda
Jouda
2 let před
Odpovědět na  admin

Stando, horních 10 000 si zredukuj na když hodně “horních 500” ať nežeru.
Jenom licencí je ČTÚ vydaných asi 5500 a řada lidí má na sebe 2 a více značek.

Ivan
Ivan
2 let před
Odpovědět na  AntiPRC

Doufam, ze si z tohoto clanku nevezme zadny novacek nebo zacinajici ham priklad! Prodat 897ku a nakoupit tyhle shity…vybornej napad.

Milan
Milan
2 let před
Odpovědět na  Ivan

Jeho 897 měla nějakou vadu.Takovou bych taky nechtěl.

Zdenek
Zdenek
2 let před
Odpovědět na  Ivan

Pokud si toto koupí nováček, protože cena, bude zklamán. Je to QRP rádio a aby se někam “dovolal” bude potřebovat znát podmínky šíření a znalosti kolem antén. Což nováček nejspíš mít nebude. A málokterý nováček má kolem sebe někoho, kdo by mu vysvětlil ne-/výhody QRP provozu…. Bohužel doby, kdy jsme si vystačili s pár watty jsou už asi pryč… pro městské hamy určitě. O rušení ve městech se píše stále… tam ani výkon nepomůže, když přes rušení není nic slyšet…. Ta rádia nejsou špatná. Jen bych za to konec nedával…. To byla prý prasárna dát i za FT817…ZNAČKOVÉ …. Ne fujčína

Aljosha
Aljosha
2 let před
Odpovědět na  AntiPRC

Já to jako vyložené prasení HAMovny nevidím, je to “Podle vkusu každého soudruha…” 😉