Alinco DJ-VX50 – ručka do každého počasí

U kapesního dualbandu Alinco DJ-VX50 se výrobce chlubí parametry, které vypadají v cenové relaci 2-3 tis. Kč až příliš pohádkově: citlivý a odolný přijímač, poslech letadel, výdrž baterie, voděodolná konstrukce… Na pohádky jsme u levnějších transceiverů od výrobců zvyklí, a příliš jim nevěříme. Pojďme se proto podívat, jak je to doopravdy.

Nikdy jsme se netajili náklonností ke značce Yaesu. Transceivery tohoto japonského výrobce nám zkrátka vyhovují. Je to stejné jako se zahradní technikou Stihl. Netvrdíme, že Husqarna není lepší, ale když vám něco po celá léta sedí, neradi to měníte. Alinco DJ-VX50 se však ukázalo být zatraceně velkým pokušením. Už při vybalení z krabice a nacvaknutí baterie jsme museli uznat, že tohle rádio, které se vejde do dlaně, je překvapivě robustní a poctivě udělané. Že by měl výrobce s tou odolností nakonec pravdu? Následující video ukazuje konfrontaci DJ-VX50 s vodou:

Zdá se, že Alinco DJ-VX50 vydrží opravdu hodně. Nedoporučujeme to však pokoušet. Úplně postačí, že si se stanicí můžete hrát v koupelně, a že vydrží nějaký ten déšť, sníh, nebo pád do louže.

Není to tak dlouho, co jsme měli v ruce Alinco DJ-500, proto budeme chvíli srovnávat. Nová DJ-VX50 má o 300 mAh větší kapacitu baterie, pohodlnou černou klávesnici, na které jsou při slabém světle vidět i druhé funkce tlačítek, odolnost proti vodě a prachu IP67, AM letecké pásmo, a anténu o centimetr kratší. DJ-500 vypadá vedle dospělé DJ-VX-50 trochu jako hračka. 

Celkové provedení VX50 se nám zkrátka líbí, neboť máme rádi ručky, které se nemusíme bát vzít do přírody, na vodu, i na hory. Když přijde během grilovačky nečekaná průtrž mračen, DJ-VX50 venku klidně počká do doby, než si na ni vzpomenete.

Transceiver má klasické uspořádání čelního panelu, tedy odshora reproduktor, displej, klávesnice. Když už jsme u toho reproduktoru, docela nás překvapil. Je nejen velmi hlasitý, ale má i slušnou basovou složku. Hraje dokonce lépe, než leckterá mobilní stanice s mnohem větším reproduktorem.

Kromě potenciometru hlasitosti, kterým se zároveň rádio zapíná, je na horní straně umístěn i otočný kanálový volič, který nám výrazně chybí u základních ruček Yaesu.
Mechanický vypínač má jednu obrovskou výhodu, a sice, že stanici zcela odpojuje od baterie. Nemusíte se tedy bát utajeného žrouta, jak je tomu často u stanic zapínaných tlačítkem, kde si rádio chcete vzít po měsíci třeba na letecký den, a ono je překvapivě vybité.

Displej
Displej DJ-VX50 je velký tak akorát. Znaky na horním řádku jsou od sebe nezvykle vzdáleny cca 2mm, což zní poněkud zvláštně, ale v praxi se to projevuje skvělou čitelností i v případech, kdy se vám kalí zrak, lhostejno zda alkoholem či stářím. Displej je dvouřádkový, přičemž spodní nedominantní řádek má písmo o výrazně menší. Stanice je schopna přijímat v režimu semi-auto, tedy střídavě sleduje frekvence na obou řádcích, a pokud se na jedné z nich objeví signál, začne mluvit. Občas to využíváme tak, že na prvním řádku máme převaděč, a na druhém oblastní hasiče, kteří toho mají na starosti mnohem víc, než jen hasit požáry.

Tip: Řádky na displeji můžete navzájem prohazovat stiskem horní šipky.

Displej je podsvětlený příjemnou žlutooranžovou barvou. Pokud vám snad barva nevyhovuje, máte na výběr ještě bílofialovou anebo modrou.

Klávesnice a Menu
Klávesnice má celkem 16 tlačítek vyrobených z tvrdé černé gumy. Příjemně se mačkají, a jejich stisk je doprovázen cvaknutím. Na boku je mírně zapuštěné PTT tlačítko, pod ním pak dvě klávesy: horní po dlouhém stisku nastavuje hodnotu squelche, spodní má funkci MONI, tedy jeho úplné otevření. Pokud při zapnutí podržíte klávesu squelche, nabídne vám stanice možnost klonování, anebo tovární RESET. Ten však není úplný, neboť ve stanici poté zůstaly uložené paměti. Pokud po zapnutí podržíte klávesu MONI, můžete si zvolit způsob zobrazení paměťových kanálů (Frekvence/Jméno/Číslo.)

Alinco si vždy zakládalo na jednoduchém ovládání, což ocení třeba ti, kdo se v minulosti snažili prokousat stotřiceti položkami Yaesu VX-3E. Menu tohoto Alinca má krásných 19 položek, a překvapivě to stačí. Kdyby vám i číslo 19 připadalo příliš velké, můžete si některé položky pomocí programovacího kabelu a software schovat. Když to vezmeme ad absurdum, můžete si po naplnění pamětí schovat klidně všechny, a rádio ovládat jen pomocí klávesových zkratek.

Ačkoli jsme v průběhu testování měli k dispozici originální programový kabel, zůstal po většinu času v šuplíku. DJ-VX50 se nastavuje a ovládá tak jednoduše, že nebyl vlastně potřeba. Kromě toho nás oficiální program Alinca pro PC příliš nepřesvědčil, neboť si občas dělal co chtěl. S ohledem na cenu kabelu kolem 1200 Kč není příliš důvodů ho kupovat. Nic na tom nezmění ani argument výrobce, že je kabel univerzální pro všechny jeho stanice. DJ-VX50 se velmi dobře ovládá tak, jak ji vybalíte z krabice.

Rozsahy
Alinco DJ-VX50 je od výroby nastavena na práci v amatérských pásmech 144-146 a 430-440 MHz. Pomocí kabelu ji lze snadno rozšířit na 136-174 a 400-470 MHz. Kabel si kvůli tomu kupovat nemusíte, stačí požádat prodejce. Kanálový krok lze nastavit od 2,5 do 50 kHz, včetně 6,25 kHz pro PMR.

Citlivost přijímače
Citlivost stanice je na velmi slušné úrovni. Jako etalon tu kromě jiných rádií používáme pečlivě vybraný Baofeng UV-5R s mimořádnou citlivostí (a mimořádnou neodolností.) Alinco DJ-VX50 slyšela cca 50 km vzdálený převaděč srozumitelněji, než náš UV-5R. Úsměv na našich tvářích vzbudil doslova obrovský rozdíl v reprodukci Baofenga a tohoto Alinca. Znělo to jako Aňa Geislerová vedle Miroslava Moravce. 

S-metr trochu nadržuje slabším stanicím. Podstatné je, že nefunguje jen na maximum a minimum, jako mnoho levných ruček, ale snaží se signál skutečně měřit.

Odolnost přijímače
Byli jsme velmi zvědavi na náš tradiční test odolnosti příjmače při konfrontaci s dálkovým teploměrem meteostanice, jehož signál v minutových intervalech velmi protivně prolézá do amatérského 70cm pásma většiny levnějších ručních radiostanic, včetně ne úplně levného AnyTone 878. Výsledek? Alinco DJ-VX50 nevydalo na ztichlém pásmu ani hlásku, zatímco opodál stojící Baofeng řval, a kdyby mohl, nejraději by sám ukazoval teplotu. Alinco je dokonce odolnější než solidní ručka Yaesu FT-70, ve které jsme signál meteostanice, byť velmi slabě, zaslechli.

Vzhledem k tomu, že má Alinco v sobě přijímač s přímou konverzí (SDR) a také s přihlédnutím k pořizovací ceně, jsme nevěřili, že může mít tak odolný přijímač. To by v tom byl čert, aby něco neprolezlo! Znovu jsme zkontrolovali nastavenou minimální hodnotu squelche (pozor, z výroby je nastavený na “9.”) Dálkové čidlo jsme sejmuli z venkovní zdi a postavili hned vedle ručky. Ani poté se nám nepodařilo přijímač ani v nejmenším zarušit.

Výkon
Vysílací výkon je u Alinca v obvykých hodnotách, tedy 5W pro pásmo 2m a 4W pro 70cm. Dle nezávislých měření je skutečný výkon dokonce o 0,4W vyšší než papírový. Výkon lze nastavit v krocích 1W/2W/5(4)W.

Ovládání
Jak jsme psali výše, ovládání rádia je velmi jednoduché. Pokud budete přecházet z Baofengu, protože vás třeba otrávilo, jak je na kopci mezi ostatními vysílači hluchý, je tu dokonce jistá podobnost Menu.

Výchozím tlačítkem pro většinu nastavení je klávesa s nápisem FUNC. Po jejím stisku následuje například stisk 5(SCAN,) které spustí skenování. Tady máte přehled rychlých voleb:

FUNC + 1(FM) spustí FM rádio
FUNC + 2(*) spustí letecký AM příjem nebo info o počasí
FUNC + 3(VOX) spustí ovládání hlasem
FUNC + 4(+/-) nastaví směr odskoku převaděče
FUNC + 5(SCAN) spustí skenováníFUNC + 6(SKIP) pro vynechání zvolených pamětí při skenování
FUNC + 7(REV) umožňuje přepnutí na vstup převaděčeFUNC + 8(SET) otevře hlavní MENU
FUNC + 9(H/L) přepíná vysílací výkon ve třech stupních ( 5(4)/2/1W )
FUNC + *(MEM/DEL) slouží pro ukládání a mazání pamětí
FUNC + 0(DTMF) umožňuje vysílání tónů volby
FUNC + # zamkne klávesnici proti nechtěnému stisku. Tlačítko # je nutno déle podržet.

Tyto zrychlené volby pokryjí většinu potřeb uživatele. Pokud vám na předvolbách něco chybí, najdete to v Menu (FUNC + 8.) V něm se pohybujete šipkami, volbu měníte otočným voličem, a potvrzujete tlačítkem FUNC.  

Tip: Pokud chcete kdykoli rozsvítit displej, stačí stisknout tlačítko ESC, které najdete i poslepu v pravém dolním rohu klávesnice.

Uložení frekvence do paměti
vypadá na první pohled složitě, po několika opakováních se však stane rutinní záležitostí. Navíc pak měníme jen frekvenci, případně subtón, ostatní položky zůstávají neměnné. Ukážeme si to krok po kroku na příkladu, kdy chceme naprogramovat převaděč OK0BC:

1) Na displeji nastavíme výstup převaděče, tedy 438,700.
2) Stiskneme FUNC + 8 pro vstup do MENU.
3) Vybereme položku č.2 (T-CDC) a otáčením voliče nastavíme subtón 136,5. Potvrdíme stiskem FUNC.
4) Vybereme položku č.9, kde nastavíme odskok převaděče. Stiskneme hvězdičku, a poté zadáme 0076, z čehož se automaticky stane 7,6 MHz. Potvrdíme FUNC.
5) Opakovaným stiskem FUNC + „4“ nastavíme směr odskoku na „-“
6) Zkontrolujeme položku č.4 (WIDE/NARROW,) případně nastavíme na NARROW (úzká FM modulace) a potvrdíme FUNC.
7) Můžeme si nastavit položku č.8 (TOT,) což je limit 3 minut vysílání pro ukecané amatéry.
8) Stiskneme FUNC a poté hvězdičku. Rozbliká se počítadlo pamětí.  Otočným voličem přiřadíme číslo paměti, a stiskneme FUNC pro uložení.
9) Pokud chceme paměť pojmenovat, vybereme v menu položku č. 13. Otočným voličem vybíráme znaky, hvězdičkou se posouváme vpřed, křížkem vzad. Jakmile máme jméno napsané, stiskem FUNC jméno uložíme. K dispozici je celá sada velkých i malých písmen, čísel i speciálních znaků.

Pokud se vám jméno nezobrazuje, je třeba přepnout ručku do zobrazování názvů. Vypněte stanici, držte tlačítko MONI (druhé pod PTT) a stanici zapněte. Na displeji se objeví DSP, kde otočným ovladačem vyberete NAME, a potvrdíte tlačítkem FUNC.

Doporučujeme mít zapnutou funkci BEEP (v menu č.5, z výroby zapnuto) pro indikaci potvrzení uložení, a pípání případně vypnout, až když máte uloženy všechny potřebné frekvence.

Tip: Přepínání VFO/Paměti se provádí stiskem spodní šipky.

Letecký AM přijímač
Jak už jsme zmínili, stanice má vestavěný přijímač leteckého provozu s AM modulací. Ladit lze v rozsahu 118 – 136 MHz. Můžete tedy poslouchat naprostou většinu letišť, i jejich komunikaci se soukromými a komerčními letadly. My jsme zachytili přelet záchranného vrtulníku, který se hlásil jako Kryštof 1. Dopravní letadla v tomto pásmu hovoří takřka neustále, stačí si naladit třeba 127,125 MHz. Citlivost stanice v AM je srovnatelná s Yaesu FT-70, tedy velmi slušná. Trochu nás mrzí, že rozsah AM příjmu končí pár MHz pod frekvencemi stíhaček, které nám často burácejí nad hlavami.  

FM rádio
Moderní součástí dnešních ručních radiostanic je rozhlasový přijímač. Má rozsah 76 – 108 MHz. Ve větších městech hraje na dodávaný pendrek bez problémů, na vesnici budete občas pro některé stanice hledat optimální místo a sklon antény. Baofeng má FM rádio o něco citlivější.    

Akumulátor
Baterie má při napětí 7,4 V kapacitu 1800 mAh, a dokáže transceiver spolehlivě živit po celý den. Stanice nezobrazuje přímou hodnotu napětí, ale můžete sledovat dílky symbolu baterie na displeji. Pro optimální kondici baterie doporučujeme nabíjet nejpozději tehdy, když zmizí více než polovina dílků. Součástí balení je stojánková rychlonabíječka se vstupním napětím 9V.

Závěr
Alinco DJ-VX50 nemá v současné nabídce levnějších ručních stanic vážnou konkurenci. V cenové relaci do 3000 Kč je dokonce jediná, u které výrobce pamatoval na příjem leteckého provozu. Stanici bychom také doporučili každému, kdo narazil na limity Baofengu, případně je zklamán z různých čínských rádií.

Japonské Alinco se v poslední době velmi snaží. Dokládá to nejen tato povedená radiostanice, ale i DMR ručka Alinco DJ-MD5, se kterou máme také výborné zkušenosti.

Za laskavé poskytnutí transceiveru pro účely recenze děkujeme firmě ELIX.

5 5 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
65 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra, OK4RM
Jindra, OK4RM
5. 3. 2023 21:31

Ahoj, nevíte prosím někdo, v čem spočívá “tajemství programovacího kabelu”? Kromě převodníku USB/serial obsahuje podle internetových pramenů už jenom diodu a odpor. Kupovat tuto “sofistikovanou konstrukci” za 1/3 ceny radiostanice považuji za nehorázně přehnané. Jenomže – použití USB převodníků s čipy CH340 nebo CP2102 způsobí, že software hlásí chybu. Použití staršího čipu Prolific (nebo možná čínského klonu – kdo to dneska dokáže zjistit?) sice tuhle chybu nevyvolá, ale komunikace rádia s PC je i tak vešekrá žádná (timeout). Mám objednaný modul s originál čipem FTDI (a budu se modlit, aby to taky nebyl fejk).
Nicméně – podařilo se někomu “sestrojit” fungující kabel, který by vyšel levněji než ta předražená hrůza ERW-7?
https://www.youtube.com/watch?v=LQT3d-_-kdU
Ham Radio Dude si sletoval vlastní kabel, ale zřejmě měl originální čip Prolific, takže jemu to, na rozdíl ode mne, chodí.

Franta
Franta
6. 3. 2023 9:39
Reply to  Jindra, OK4RM

Ahoj, kolega si ten kabel za pár korun stavěl a naprogramoval s ním jak svoji, tak moji ručku.

Josef
Josef
19. 6. 2023 18:38
Reply to  Franta

Zdar Franto 🙂
příspěvek jsem přesunul níže

Last edited 9 měsíců před by Josef
Josef
Josef
19. 6. 2023 18:46
Reply to  Jindra, OK4RM

Zdar,
přikládám schema kabelu, co popisuje Franta. Našel jsem ho někde na netu a s volně stahnutelným SW od Alinca funguje spolehlivě. Kabel jsem potřeboval kvůli přepnutí stanice do single módu, což nejde provést z menu stanice, ale právě jen tím configuračním SW od Alinca. Teď je to skvělé – tlačítkem M/S střídám 2m/70cm, spodní řádek displaye je prázdný a nejspíš je i nižší spotřeba.
Ještě upřesním, na tom jacku jsou zapojeny “plechy” blíž plastu (špička konektoru je nevyužitá).

Alinco ERW-7 Programming Cable.png
Jarda OK9JMT
Jarda OK9JMT
18. 1. 2023 10:13

Ahoj kolegové 🙂 Mám dotaz… jak vám VX50 skenuje paměti v AM pásmu? Mě skenuje ale nic nezachytí, i když je prokazatelně v éteru dost signálu. Vedle stojící uniden přijímá, povídá, ale VX50 přejede aktivní frg a nic. Pokud AM neskenuji, ale naladím jen jednu frg, tak funguje bez potíží. Jak je to u vašich krabiček? Nejde mi ani nastavit krok 8,33. Možná je to tím, že mám jednu z prvních z distribuce (ELIX), další dodané již mohou být upravené. Předem díky za jakékoli postřehy.

Pavel
Pavel
20. 1. 2023 10:28
Reply to  Jarda OK9JMT

Ahoj,
je to jak píšeš. U této stanice je AM příjem nějak podivně řešen. Jen pro zajímavost je zde čip Beken BK1088, což je FM stereo RDS a AM 2.3-21.85MHz přijímač. Z něj je pravděpodobně nějakou konverzí získáván signál právě pro AM letecké pásmo. Jinak firmware zjistíš při zamčené stanici 5x stisknout ESC a krok v AM změníš FUNC + první tlačítko pod PTT. Aktuální firmware je 1.25 a stáhneš ho na stránkách podpory remtronix.com(nutno připojit přes VPN z USA)

Jarda
Jarda
23. 1. 2023 7:37
Reply to  Pavel

Ahoj Pavle,
díky moc za odpověď. Firmware mám 1.14 . Ten krok v AM mi změnit nejde, zkoušel jsem několikrát. Zřejmě ten starý firmware. :-/ Podívám se na tu aktualizaci… ale nemám kabel 😀 Popřemýšlím, zda-li se mi oplatí do něj investovat. Ještě jednou díky!

Láďa
Láďa
23. 1. 2023 8:59
Reply to  Jarda

Spíš nevyplatí. Kabel stojí polovinu Alinca. Zkus jestli by ti to nenahráli v Elixu.

Jarda OK9JMT
Jarda OK9JMT
23. 1. 2023 9:46
Reply to  Láďa

Hoj Laďo. Bylo by to řešení, ale za poštovné s pojištěním (tam i zpět) zaplatím půlku ceny toho káblu 😀 To je z bláta do louže. To už spíš sehnat někoho v okolí, kdo by ten kabel měl. Třeba se tu někdo ozve, lokalita Uherský Brod – Uherské Hradiště.

Víťa, OK1UZT
Víťa, OK1UZT
23. 1. 2023 13:20
Reply to  Jarda OK9JMT

Ahoj. Kabel je triviálně jednoduchý. Tady máš podrobný návod.
Součástky max 100 Kč.
https://youtu.be/LQT3d-_-kdU

Pavel
Pavel
23. 1. 2023 15:20
Reply to  Víťa, OK1UZT

Přesně, tímto kabelem to i programuji. Oproti schématu jsem vynechal rezistor, mám tam jen diodu. Převodník je USB/TTL CH340, buď z Ali nebo ho mají i české eshopy za 39,-

Jarda
Jarda
24. 1. 2023 11:52
Reply to  Pavel

Kluci díky moc za info, mrknu na to 😉

Jindra, OK4RM
Jindra, OK4RM
5. 3. 2023 21:32
Reply to  Pavel

To je zajímavé – mě to s CH340 nechce chodit 🙁
Jaký prosím používáš software?

Josef
Josef
18. 1. 2022 7:37

Ahoj,
díky za pěknou recenzi. Jde, prosím, do paměti uložit i frekvence FM rádia?

Josef
Josef
6. 2. 2022 9:52
Reply to  Josef

Zjištěno. Ač to v návodu není, tak má 20 extra pamětí výhradně pro FM rádio. A pokud navíc např. do VFO paměti 000 uložíte nějakou tichou frekvenci + nastavite nějakou CTCSS (jako pojistku), pak před přepnutím na FM rádio stačí vybrat tento kanál a ručka celý den vesele hraje jako FM rádio, aniž přeskakuje na VFO třeba při nějakém zarušení.

Lukáš
Lukáš
6. 2. 2022 11:41
Reply to  Josef

Dík za tip s tím CTCSS! Využiju u TYT UV88 i u BAOFENGU, kde to furt vypíná rádio kvůli každýmu prsknutí.

Jindřich
Jindřich
16. 1. 2022 22:55

Zdravím, radiostanice umožňuje sledování dvou frekvencí střídavě. Na horním a na spodním řádku displeje.
Je možné nastavit, nebo nějak přepnout, aby byla sledována jen jedna frekvence? Případně jak se dá přepínat mezi sledováním jen jedné a dvou frekvencí? V návodu jsem to nikde nenašel.
Díky

Jaroslav
Jaroslav
21. 1. 2022 10:22
Reply to  Jindřich

Ahoj Jindro. Stanice neumožňuje jakoby “vypnout” jeden řádek (sledovanou frekvenci). Nejjednodužší je nastavit si na oba řádky tu jednu stejnou, kterou chceš sledovat.

Harry Šumperk
Harry Šumperk
22. 1. 2022 20:57
Reply to  Jindřich

Vypnout druhy radek lze pres programovaci kabel. V softwaru je volba “SUB”, ktera zapina/vypina druhy radek.

Daniel
Daniel
22. 1. 2022 20:59
Reply to  Harry Šumperk

Díky!!! Taky jsem to hledal.

Jindřich
Jindřich
24. 1. 2022 17:38
Reply to  Harry Šumperk

Dík.
Já tušil, že se to nějak dá. Ale kabel kvůli tomu pořízovat nebudu. Zase tolik mi to nevadí.
Ještě jsem bádal, spíš ze zvědavosti, než že bych to potřeboval, dá se nastavit, uložit do paměti, případně jak, příjem na určité frekvenci a po zaklíčování vysílaní na jiné?
Teď nemyslím třeba převaděč s odskokem, ale např. vysílání v pásmu 2m a příjem na 70cm, nebo opačně? V podstatě semi-duplex.

Martin
Martin
22. 12. 2021 15:24

Zdravím, rozhoduji se mezi tímto Alinco DJ-VX50 a TYT TH-UV98 . Zatím nemám koncesi takže jen sleduji, případně sdílené. Na tom Alinco mě láká kvalita a Air band, na TYTu zase cena a 10W což se může do budoucna hodit … Co by jste mi doporučily ?

Petr OK3DC
Petr OK3DC
27. 12. 2021 23:02
Reply to  Martin

Martine, rozhodně jdi do nějakého značkového zařízení – třeba do tohoto Alinca. I mezi “číňanama” se najdou občas zajímavé kousky, ale problém je jednak s případným servisem a často jsou tyto stanice “co kus to originál” ve všech ohledech – dvě identické mohou být každá jinak citlivá, odolná, mechanicky zpracovaná. Bohužel – to je daň za nízkou cenu. A ani s 10w díru do eteru neuděláš – vysílání dělá hlavně kvalitní anténa, stanoviště a podmínky šíření v daný čas. Rozhodně zkraje více poslouchej, nežli vysílej – vyplatí se to. Přeji mnoho povedených spojení a do budoucna i nějakou pěknou značku. Ahoj , 73 !

Martin
Martin
27. 12. 2021 23:38
Reply to  Petr OK3DC

Děkuji za podporu a radu, rozhodl jsem se pro Alinco, potřebuji aby byla kvalitní a chvíli vydržela …navíc poslech air band se docela hodí.

Martin
Martin
7. 1. 2022 22:05
Reply to  Martin

Tak po chvíli testování této Alinco musím říct, že je to paráda. Hlavně mi vyhovuje ten kanálový volič a design je na jedničku.Nedalo mi to a změřil jsem si ten můj Baofeng UV-5R, na HIGH dává kolem 2W , jak píšeš, kvalita bude někde jinde…Jediné na co jsem narazil u Alinca je menší citlivost pro to AM Air band, přes SDR toho slyším více…ale zatím je to jen subjektivní pocit z pár minut poslechu…

Ham
Ham
8. 1. 2022 9:14
Reply to  Martin

Na AIR je lepší třeba FT-70, obecně něco od Yaesu nebo Icomu. Čínské stanice, tedy i Alinco coby rebrandovaná čína (i když s nějakou zaručenou kvalitou) mívají většinou AIR méně citlivý.

Martin Brdy
Martin Brdy
5. 12. 2021 12:30

Poradil by někdo, jak na DJ-VX50 poslouchat družice NOAA? V manuálu je o tom jen zmínka, že to stanička umí, v menu přepnout na poslech NOAA také lze, nicméně když na to přepnu a projedu jednotlivé přednastavené kanály, tak je ticho. Co by z toho mělo lízt? Nějaké audio, nebo snad nějaký datový výstup? Nedaří se mi toho nikde dopátrat.

Jouda
Jouda
5. 12. 2021 14:44
Reply to  Martin Brdy

Doporučuji pořádnou anténu.
Tzv. V – dipol podle Adama 9A4QV. Můžeš to sestavit třeba ze 2ks teleskopických antén, výprodej tady:https://www.hadex.cz/_10antenypokoj-anteny-anteny-teleskopicke/
Lze to postavit i z trubek 6mm z Al slitin z Baumaxu ( Hornbachu, Unihobby) návod je tady:
https://www.rtl-sdr.com/simple-noaameteor-weather-satellite-antenna-137-mhz-v-dipole/
No a potom si nezapomeň stáhnout do telefonu free apku do telefonu která ti spočítá přelety:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rtbishop.look4sat&hl=cs&gl=US
Nebo do PC Gpredict
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-receiving-noaa-weather-satellite-images/
nebo pěkné řešení je tady:
https://noaa-apt.mbernardi.com.ar/index.html
možností je hodně. Nejhorší je opravdu varianta s origo anténou. Na tu uslyšíš opravdu pendrek.

VY 73! Jouda

Martin Brdy
Martin Brdy
10. 12. 2021 20:08
Reply to  Jouda

Díky za info, nicméně to vypadá, že v Evropě máme smůlu. Předprogramováno je 10 kanálů od 162.550 do 163.275 MHz, což by měly být kmitočty ve FM modulaci, které jsou dostupné pouze na území Severní Ameriky.

Jouda
Jouda
12. 12. 2021 9:32
Reply to  Martin Brdy

jo to jsou nějaké informační meteo kmitočty pro výstrahy před hurikány. Funguje to jenom v Severní Americe. Z obrázků nic nebude. V porovnání s Baofengem si něco málo připlatíš, Alinco je proti tomu Rolls Royce.

David
David
24. 5. 2022 22:00
Reply to  Martin Brdy

Len by som dodal, ze vysielacku ide odomknut na pasma 136-174 a 400-470, potom je mozne naladit NOAA 15, 18 a 19 frekvencie. Skusal som to s “default” antenou a nieco bolo pocut, avsak sum bol prilis silny, chcelo by to lepsiu antenu. Tu je nahravka, je tam niekedy trochu pocut APT pipanie, ale velmi zle: https://uloz.to/file/CLf5lYyNZ5pG/noaa-wav

Petr OK3DC
Petr OK3DC
11. 10. 2021 17:48

Mohu potvrdit, že vše co zde bylo napsáno o Alincu VX-50, je čistá pravda. Rádio po zakoupení v Elixu testuji už měsíc a převládá spokojenost – vysoká selektivita na příjmu, nazarušuje se, excelentně moduluje. Snad tady jenom doplním pro Rudu i ostatní – sql. pro příjem AM nastavit lze – dlouze podržíme tlačítko pod PTT, ukáže se nabídka AM SQL, otočným voličem nastavíme a uložíme stisknutím tlačítka FUNC a následně ESC.
Možnost volby kroku 8,33 kHz ( popsáno v diskuzi níže ), je výbornou třešničkou na dortu, ono poslouchá i při 5kHz, ale 8,33 je dnes standartem.
Vřele doporučuji toto rádio, Alincu palec nahoru !

Míra
Míra
18. 10. 2020 21:09

Zdar, já bych si takovou nějakou ručku rád kopil, ale chybí mi squelch kterej se teď nějak vytrácí. Tady ho taky nevidím…

Standa OK1LK
Standa OK1LK
19. 10. 2020 12:38
Reply to  Míra

Míro, squelch tahle ručka samozřejmě má. Stačí podržet boční tlačítko pod PTT, ručka pípne, a zobrazí se “SQL.” Otočným voličem nastavím hodnotu od 0 – 9, a potvrdím tlačítkem FUNC.

Michal 1
Michal 1
19. 10. 2020 14:19
Reply to  Standa OK1LK

to bych pripsal do clanku. urcite je to lepsi nez lezt do menu, ale popravde, zlaty potak na squelch 🙁

Standa OK1LK
Standa OK1LK
19. 10. 2020 17:15
Reply to  Michal 1

Ty časy, kdy měl squelch vyhrazen samostatný potenciometr jsou už pryč. Ale mně to nějak nevadí. U lepších stanic, za kterou považuju i tohle Alinco, nastavím squelch na jedničku, a s tím si vystačím. Aspoň že potenciometr na hlasitost zatím u většiny stanic zůstává. Jinak zmínka o squelchi v článku je.

Míra
Míra
20. 10. 2020 11:59
Reply to  Standa OK1LK

Přesně to mám na mysli. To, že nějakým trojhmatem jde Squelch přeprogramovat je úplně něco jinýho, než plynule nastavitelný poťák. To je stejný, jako by u auta místo volantu bylo programově nastavitelný natočení kol. Prostě šetří se i na úkor pohodlí. Jinak se mi ta stanice za ty prachy moc líbí…

Michal 1
Michal 1
20. 10. 2020 17:21
Reply to  Míra

Setri se, vsak mrkni do novych beztlacitkovych, ale dotekovych automobilu. To je hruza…

Honza OK9ATD
Honza OK9ATD
17. 10. 2020 13:12

Ahoj, tady se píše, že když to má zapínání tím potenciometrem, že se stanice odpojí úplně. Ale já má zkušenost opačnou třeba u Wokouna UV D1P? (no toho prvního u nás), ten se zapíná a vypíná stejně a tak po čtrnácti dnech s připojenou baterií už zapnout nejde, jak je baterie vybitá. A u Wokouna na 80 MHz, kterej se zapíná taky tak baterie vydrží pořád. Teď ta Yaesu FT 70 zapínající se tlačítkem se taky vybíjí, ale jen malinko. Za týden tak 0,1 V. Na tom C4FM je fakt málo lidí, zatím mám dvě spojení přes převaděč a jedno direkt.

Standa OK1LK
Standa OK1LK
17. 10. 2020 17:26
Reply to  Honza OK9ATD

Honzo, u ručky může být připojen koncový stupeň mimo vypínač, a někdy zkrátka něco odčerpá. Vypnutá DJ-VX50 bere podle nezávislého měření nula nula nic.

Franta
Franta
16. 10. 2020 11:16

Jak už jsem psal dříve, mám DJ500. (Děkuji za přehledný postup při ovládání, téměř vše se shoduje). DJ500 jsem používal (a doufám, že ještě budu) na SOTA. Spokojenost až na pár kopců (Radhošť, Velký Javorník Praděd apod.) kde jsou vysílače. Přijímač se totálně zavře. Netvrdím, že test u teploměru je nedostatečný, ale určitě máte v Čechách také takové kopce s vysílači, na nichž by se to dalo zkusit. Tak konečně se zdá, že už čínské stanice nejsou TOP. HI HI.
73! Franta OK2VFS

Jouda
Jouda
16. 10. 2020 6:03

To nebude špatný rádio, ale pro mě to má jednu zásadní chybu, kterou 98% uživatelů nijak nepostřehne:
V pásmu 118-136MHz AM chybí krok 8,33kHz. To je v Evropě zásadní věc, různých leteckých stanic a transceiverů je na ebay hromada k mání a levně, právě proto, že byly vymontované a nahrazené novými s krokem 8,33kHz podle standartů ICAO.
“Stíhačky” jsou dnes jinde. To zajímavé je na UHF leteckém pásmu a to nejdůležitější mají přes LINK-11
https://www.sigidwiki.com/wiki/Link-11
A nejnovější kryptovaný datalink LINK-16 je pěkně popsaný a vysvětlený čeky :
http://czechairforce.com/news/link-16-nova-dimenze-utajeneho-datoveho-spojeni-pro-ceske-gripeny/
Zde jakékoliv sledování komunikace bez speciálního terminálu, a sw šifrovacího klíče který opravdu na ebay ani aliku nekoupíte, nemáte šanci.

Standa OK1LK
Standa OK1LK
16. 10. 2020 6:18
Reply to  Jouda

Moc jsem toho nečekal, ale rádio překvapilo. Ohledně kroku v AM máš pravdu, ale když jsem si na mé základnové stanici projel cca 40 uložených leteckých frekvencí, všechny končí na “5” nebo “0.” Při běžném poslechu, jak píšeš, krok 8,33 vůbec není potřeba.

Jouda
Jouda
16. 10. 2020 11:30
Reply to  Standa OK1LK

Pokud jsou široké filtry, jako u Unidenů (scannerů) a je možnost kroku 10kHz, 2,5kHz tak se to dá poslouchat. Pokud bych si měl vybrat z nabídky Elixu, rádio který poslouchá na VHF air bandu šel bych do Alinca 638 (na ehamu ho jeden amík chválí, že poslouchá to co jeho IC R-8500 nebo Yaesu FTM7250, který chválí Tim G4VXE.
( nemají přijímače s širokými vstupy)
http://www.radiomanual.info/schemi/YAESU_VU/FTM-7250DE_review_PW_2019.pdf
Měl jsem otevřené schema Alinca 735 a dokonce má samostaný vstup pro VHF Air band. U Alinca zajímavé, mají na webu ke stažení nejen manuály k obsluze, ale i servisní, včetně schemat zapojení. Slušná firma nemá problém zaručit a specifikovat citlivost při daném Sinad i pro AM Air band. Nejjistější je si domluvit seanci s technikem Jirkou OK1DUV. Ten má s radiostanicemi pro letecký provoz bohaté profesní zkušenosti a možnost měřit.

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
4. 9. 2021 15:44
Reply to  Jouda

Zakoupil jsem Alinco VX50HE na Conradu. V air režimu to má krok 8,33 , ale pokud dám frekvenci přímo přes klávesnici, tak se frekvence rovnou upraví do kroku 8,33 , tak musím frekvenci zadat přes kabel, pokud chci zadat frekvenci s 5/0 na konci. Uložené air frekvence nejdou pojmenovat. Takové moje poznatky ohledně Airbandu.

Rudolf II
Rudolf II
5. 9. 2021 7:13
Reply to  Alpinet Plzeň

Alinco DJ-VX50 nelze srovnávat s dražšími zařízeními typu Yaesu FT-70, které mají příjem airbandu propracovanější. U Alinca je to spíš takový doplněk, který ale funguje dobře. Pokud si člověk zvykne na mírně odlišné ovládání, které je opravdu jednoduché, pak mu stanice splní vše co čekal. Mně třeba vadilo, že na airbandu nelze použít skvelč. AM modulace sice téměř nešumí, ale není to úplně komfortní. VX50 je výborná stanice se skvělou výdrží. je však nutno si uvědomit, že je to nejlevnější značkové rádio s airbandem, a podle toho k té přidané hodnotě přistupovat. Kdo chce mít dokonalejší zařízení, připlatí si za FT-70. Doporučuji se vyhnout Wouxunům s airbandem, mají dost much.

Jouda
Jouda
5. 9. 2021 17:58
Reply to  Rudolf II

Díky Rudy. Airband je jedno z mála pásem které lze ještě dnes poslouchat. Pokud máš v letectví přehled, víš co posloucháš. V autě mám Uniden 355, doma Airspy R2, když fotím na letišti Uniden 30. A na balkoně anténu Sirio tlustý válec. Alin co jediné co jsem kdy měl byl DX77 kratkovlnny transceiver před 20ti lety. Úplně blbý to nebylo, konektory a jejich zapojení na chlup stejné jako u Kenwooda TS850. A hlavně Alinco má ke všemu co kdy vyrobilo na jejich webu uživatelské i servisní manuály, software pro programování. Jejich servisní podpora taky funguje.
Pro Airband mám SDR# a používám plug in 8,33khz calculator. Ještě zajímavější je UHF AIR band. Speciálně tyto dny, kdy je Ample strike.
Teď zkouším QIRX a do něho přes rtl_tcp adsb mode a/c/s. současně sledovat provoz AM vhf/UHF.

Rudolf II
Rudolf II
5. 9. 2021 18:56
Reply to  Jouda

Ahoj, letecké frekvence jsou ještě stále zajímavé, jak píšeš. Všude jinde to začíná být nuda, anebo prázdno. Zajímavé by mohly být záchranné a policejní složky, ale obejít kódování jejich systému asi nebude nic snadného. Zajímalo by mě to druhé letecké pásmo, tam jsem zatím nepronikl. Dají se někde najít frekvence, aspoň pár, kde můžu zaslechnout něco zajímavého?

Jouda
Jouda
5. 9. 2021 19:53
Reply to  Rudolf II

UHF letecké pásmo se taky dá poslouchat. Některé kmitočty i volaci znaky se dají najít na internetu. Známý je Magic to je Awacs. No a potom najdeš kmitočty v AIPech. Z českých webů se komplexně věnuje monitoringu web kmitocty. cz
Není problém dekodovat ani Tetru. Existuje Plug in pro SDR#.
Nebo program Openears. Fungují obě metody velice dobře a spolehlivě.
SDR # s Plug inem umí scan velice rychle. Za 2s celý UHF AIR band.
Potom. Není šance, že něco neuslysis. To klasické scanery Uniden nebo brandovany Albrecht nemají šanci. Z diskriminatoru Uniden mám vyvedený NF signál na konektor na zadním panelu scanneru 355. Samo domo práce a tak se zvukovou můžu dekodovat VHF Acars. Ten samý program umí i z Airspy dekodovat VHDL2 datalink. Ale zvládne to i rtl-sdr dongle. Optimal je rtl-sdr v. 3
Sw doporučuji Multipsk s licencí.

Rudolf II
Rudolf II
5. 9. 2021 20:14
Reply to  Jouda

Pro začátek by mi stačilo to, co na leteckém pásmu II. zachytím na dualband ručce s možností AM. OK1ZOO z kmitocty.cz jsem slušně dotazoval na základní přehled nějakých frekvencí, ale vymlouvá se už roky, že dává dohromady kompletní databázi, a než ji bude mít, tak ji nebude zveřejňovat. Nejsem sám koho odbyl touhle výmluvou. Působí na mě dojmem člověka, který je rád důležitý, ale nechci tu nikoho pomlouvat. Jen říkám svou zkušenost. Budu tedy pátrat dál.

Jouda
Jouda
5. 9. 2021 20:59
Reply to  Rudolf II

Ono to je jinak. Každý, kdo se monitoringem zabývá má svoji databázi kmitočtů.
A potom se s dobrými známými dá diskutovat a získat znalosti a kmitočty. OK1ZOO pořádá posluchačske DX campy a tam nic netají že svého know how. Tvrdím že od něho by se měli školit novodobi radobyodbornici na radio elektronický boj. REB/EW.
Speciálně analýzu a klasifikaci signálů. Tohle se nikde neučí, jsou to léta praxe a literatura nebo specializované sw neexistují nebo jsou nedostupné. Něco málo samozřejmě znám, mám nějaké cracky. Jeden lze stáhnout docela dobře Sorcerer decoder 1.0.1

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
8. 9. 2021 21:36
Reply to  Rudolf II

Ano , jsem si toho vědom a stanici jsem si kupoval bez velkého očekávání , ze muže jen překvapit . Airband beru opravdu jako doplněk . Momentálně už týden testuji svoje nové Alinco VX50, které jsem řádně otestoval před 3 dny na Svatoboru u Sušice , kdy jsem stal u vrat tamního vysilace a bezproblémove komunikoval na VHF s klukama v Susici. Z nedalekého Sedla (903m) jsem na originální anténu dělal spojení 103km na severní plzeňsko reportem 59. Na kótě Krmniky mi z tamního vysilace na vhf občas prolezl bordel , ale stanice se nezahltila, byla plně funkční . Takové mé poznatky z dnů minulých . Se stanicí jsem zatim velmi spokojený . Na ovládání jsem si zvykl rychle. Vyhovující ergonomie, audio výstup , citlivost i odolnost. Za tu cenu plně splnila me očekávání , ba předčila .

Lubo
Lubo
9. 9. 2021 6:26
Reply to  Alpinet Plzeň

Alinca majú dobré pendreky. Sú také isté ako na Anytone 878. Asi nejaká čínská kooperácia.

Martin Brdy
Martin Brdy
13. 9. 2021 11:57
Reply to  Lubo

Nechal jsem si změřit ten originální pendrek na VX50 a je laděn do amatérských pásem 145MHz a 430MHz. Pro 172MHz a 442-448MHz se mi nejvíce osvědčil Diamond SRF-F40A, na 172MHz má PSV 1:2,0 a na 446MHz má skvělých 1:1,01. Mám i Diamond SRF-77 ta má o něco vyrovnanější příjem, ale je více laděna do amatérského pásma, na 172MHz má PSV 1:2,6 na 446MHz má 1:1,8 a na Air má 1:1,6.

Pavel Vinohrady
Pavel Vinohrady
13. 9. 2021 17:04
Reply to  Martin Brdy

Kazda antena hlavne od cinanu i kdyz je to stejny radio,je naladena jinak. Hlavne blbe. Premer radeji sam. Alinco je uz taky podelana cina.

Martin Brdy
Martin Brdy
24. 9. 2021 20:10

Však hodnoty které jsem uvedl, jsem si nevycucal z prstu, ale přímo naměřil;-) A mimo jiné, Diamond není žádná Čína, ale Made in Japan.

Pavel Vinohrady
Pavel Vinohrady
25. 9. 2021 6:39
Reply to  Martin Brdy

A proc uvadis” nechal jsem si premerit” a nikde neni zminka o diamond jako o cine. Temer vzdy jsou anteny vhodny pouze na ama kmitocty. I kdyz taky blbe. Tak si to prelad,kdyz meris sam.

Harry Šumperk
Harry Šumperk
11. 9. 2021 13:57
Reply to  Alpinet Plzeň

V airbandu jde nastavovat krok bud 5 nebo 8.33kHz. Sice je to “tajne” nastaveni o kterem neni ani zminka v manualu a malo kdo o nem vi, ale podarilo se mi ho nahodou objevit. Staci pri zapnute stanici zmacknout FUNC a potom horni ze dvou tlacitek co jsou pod PTT, kterym se jinak reguluje SQL. Nevyhoda je, ze pri zmene rastru dojde k vymazani pameti AM pameti.

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
11. 9. 2021 16:05
Reply to  Harry Šumperk

Perfektni prace . Dekuji ti za radu . Na první dobrou nastaveno. Zatim jsem pro krok 8.33khz nenasel využití .

Martin Brdy
Martin Brdy
15. 7. 2021 18:15
Reply to  Jouda

Ahoj, mám verzi DJ-VX50EX a v pásmu 118-136MHz AM mám krok 8,33kHz:-)

Jouda
Jouda
16. 7. 2021 17:01
Reply to  Martin Brdy

To je zajímavé, díky za info. Zřejmě bude záležet na označení za 50xx?? Jo já tady měl na stole rádio na pohled stejné Uniden 355. Teda 2 rádia, ale jedno mělo jiné frekvenční kroky. Nějaká verze pro Austrálii a Nový Zéland ta měla jen 25kHz.

Víťa, OK1UZT
Víťa, OK1UZT
17. 7. 2021 9:45
Reply to  Martin Brdy

Zřejmě záleží na tom X na konci označení. Bylo by fajn, kdyby ses podělil o informaci, jak jsi k té verzi přišel, kde jsi ji koupil. 🙂 Zběžně jsem googlil, ale tuto verzi jsem nenašel.

Martin Brdy
Martin Brdy
17. 7. 2021 14:15
Reply to  Víťa, OK1UZT

Přišel jsem k ní úplně normálně, koupil jsem ji na elix.cz 😉

Michal 1
Michal 1
17. 7. 2021 15:43
Reply to  Martin Brdy

takze to je obyc DJ-VX50 verze EliX 😀

Jouda
Jouda
18. 7. 2021 11:02
Reply to  Michal 1

To jo, ale zůstávají původní filtry a 2-3 sousední kanály á 8,33kHz na kterých se současně komunikuje, při použití ziskovější antény třeba vert. dipol a stanice hmm S9+20dB to bude chuťovka. To, co má Elix je jen SW úprava a jistě se moc nemýlím.

65
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x