Dotkne se regulace CB hotspotů i DMR?

Pásmo 27 MHz bývalo bráno jako podřadné, bez nějaké větší možnosti využití pro účely, ze kterých byl měl stát užitek. Ostatně, sami určitě víte, že zejména v létě, v době zvýšené sluneční aktivity, je pásmo s povoleným výkonem 4 W použitelné nanejvýš na několik kilometrů. Proto zde již za dob předrevolučních byl povolován provoz rádiově ovládaných modelů, bezdrátových telefonů, a později také občanských CB radiostanic.

Na síbíčku jsme mnozí začínali. Trávili jsme mnoho času nejen vysíláním, ale také konstrukcemi a instalací antén, které pro toto pásmo nejsou právě malé. Navázali jsme mnohá přátelství, která trvají dodnes. S příchodem mobilních telefonů GSM začaly občanské radiostanice pozvolna upadat. Zbylo jen pár skalních fandů a také starších lidí, kteří byli navyklí na několik každodenních relací, kdy jim povídání nahrazovalo nepřítomnost druhého člověka. Také užitečný tísňový 9. kanál se v nemocnicích a dlouho držel, ale nakonec zařízení bez údržby postupně přestávala fungovat a nezbylo než je zrušit. Do dnešních časů by vlastně přežil pouze desátý kanál, kde si řidiči převážně kamionů sdělovali informace o stavu komunikací a policejních kontrolách.

CB pásmo 27 MHz by u nás nejspíš postupně zcela zaniklo, nebýt aktivity několika jednotlivců, kteří uvedli do praxe myšlenku hotspotů jako prostředníků pro komunikaci mezi stanicemi, které by se jinak neměly šanci slyšet. Funguje to tak, že CB transceiver umístěný někde na kopci nebo na paneláku, přijme na konkrétním kanále hovor, pošle jej on-line do internetové sítě, a přes ostatní hotspoty je tento hovor na stejném kanále jinými transceivery vysílán do éteru. Dochází tak bohužel zároveň k masivnímu blokování CB kanálů prakticky po celé republice, místo aby hovor směřoval na jeden konkrétní vysílač. Není divu, že se nespokojení uživatelé CB pásma začali ozývat.

Mimochodem, ke komunikaci přes hotspoty nepotřebujete dokonce ani CB vysílačku. Vystačíte si s mobilem a aplikací Zello. Zajímavé je nejen to, jak rychle síť hotspotů vznikla, ale také, že už dnes jejich počet převyšuje počet radioamatérských převaděčů.

Sympatická ručka, která se prodává zejména díky možnosti komunikace přes hotspoty v pásmu 27 MHz.

K provozování přes tyto hotspoty je třeba, aby CB radiostanice byla vybavena možností vysílání CTCSS subtónů, stejně jako je tomu na většině radioamatérských převaděčů. Výrobci a prodejci vyšli zákazníkům vstříc, a tak si dnes můžete zakoupit celou řadu CB rádií s CTCSS za solidní cenu kolem 2.000,-.

(zdroj: CB hotspot.cz)

Hotspoty, které CB pásmo v podstatě udržely naživu, se stávaly stále rozšířenějšími (v lednu 2023 bylo v ČR aktivních 74 CB hotspotů.) Postupně však začaly z výše zmíněného důvodu některým uživatelům vadit. Ti se proto obraceli na Český telekomunikační úřad tak dlouho, až se nyní rozhodl nepřehlednou situaci nějak zregulovat.

Možná tedy brzy dojde k situaci, kdy CB hotspoty budou muset začít fungovat na principu Echolinku, tedy pouze přímo z jedné stanice na konkrétní druhou, a celá zajímavá síť, stejně jako Echolink, postupně zanikne. Časem pak přijde někdo s něčím lepším, kdy jeden hovor nebude obsazovat kanály po celé republice, ale selektivně se přepojí na jeden určitý vysílač, a všichni budou nakonec spokojeni.

Otázkou je, zda se nedočkáme podobné regulace i v radioamatérské DMR síti – což se v kontextu s CB hotspotovou sítí bohužel nabízí.

Zde si můžete přečíst odůvodnění ČTÚ:

Důvodem pro vydání aktualizace všeobecného oprávnění VO-R/7 k využívání rádiových kmitočtů a k provozování občanských radiostanic v pásmu 27 MHz jsou podněty a zjištění, týkající se nárůstu počtu dálkově ovládaných neobsazených stanic (tzv. hotspotů) v tomto pásmu, jejichž využití není v aktuálním znění VO-R/7 jednoznačně upraveno. ČTÚ proto obdržel podněty jak od provozovatelů hotspotů, kteří žádali rozšíření počtu kanálů pro hotspoty, tak od ostatních uživatelů CB pásma, kteří si na rušení pásma provozem hotspotů stěžovali. Následně provedl monitoring využívání této části rádiového spektra a na jeho základě připravil návrh změny spočívající v rozšíření počtu kanálů využitelných pro hotspoty a současně v upřesnění podmínek pro provoz hotspotů tak, aby nedocházelo k  neúčelnému využití rádiového spektra.

S ohledem na tuto skutečnost ČTÚ navrhuje vydání všeobecného oprávnění podle předkládaného návrhu. Připomínky k návrhu lze uplatnit nejpozději do 30 dnů ode dne jeho uveřejnění.

Zde je návrh opatření a regulace:

VO-R/7 Návrh do VK 02-2023 (ctu.cz)

1.9 22 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
75 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Roman
Roman
23. 10. 2023 20:23

Rádio amatéři zahoďte licence a běžte na tik tok

ether
ether
27. 8. 2023 11:11

Tak, máme tady novinky ze světa hotspotů. OK1ZJV Jirka Hůry
13. 8. 2023 (21:37) Hotspoty jsou na nové VO připraveny…hotspoty teď korektně usínají půl hodiny po své poslední aktivaci………. No realita je taková, že hotspot má měsíček, ale ve skutečnosti vysílá směle dál. Taže hotspot pomatenci opět zasírají pásmo a porušují nové podmínky….ukázka práce OK1OCB.

net
net
27. 8. 2023 12:06
Reply to  ether

Tím chceš říct, že doposud byly hotspoty provozovány v šedé zóně, protože chyběla legislativa. Teď když legislativa je, tak je možné posílat oficiální podání na její porušování a Velíškoj parta bude solit keše. Nedávno se dušoval na svojí zpovědnici, že když je někdo bude rušit, tak tam bude ČTÚ ještě ten den.. tak se to nakonec obrátí proti nim. Takže vzhůru do hromadných podání, pokud něčím porušují nastavená pravidla.

ether
ether
27. 8. 2023 12:49
Reply to  net

Na nikoho podání dávat na ČTU nebudu, jen upozornuji na skutečný stav, kdy se hotspot schovává za měsíček a směle vysílá dál. Takže tak.. On se ten hotspot schovává do offline stavu po pár minutách. No a hned se nám ozve parta exotů a začne být značně nevrlá, když to proklíčujete…..co si to dovolujete vysílat na jejich sprivatizovaném kanále. Asi jim někdo stoupl na bebi, tak se skupinově vztekají. xD

Honza - OK9ATD.
Honza - OK9ATD.
16. 5. 2023 14:55

Druhý návrh VO pro CB upravující i hotspoty. https://1url.cz/Or7Hz
Zajímavé je hlavně zmínka, že podle pravidel pro diskusi nebyla podána žádná připomínka. Jen samé plky a plky. Ale přesto to podle nich upravili.
Po Fialově ” úsporném balíčku” další nepříjemná zpráva dne. Ale jak pro koho…

Last edited 11 měsíců před by Honza - OK9ATD.
LTE
LTE
18. 3. 2023 8:23

Jinak to nevidím..

odpor2.jpg
Proton
Proton
27. 2. 2023 14:10

Bobane, vadí to těm, kteří budují a ladí antény, případně se škrábou na kopce proto, aby se dovolali dál, než na nejbližší hotspot. Protože na internetovou komunikaci mají aplikace včetně obrazu.

Boban
Boban
27. 2. 2023 15:14
Reply to  Proton

Tomu, kdo zkouší direct, může síť CB hotspotů opravdu reálně bránit v navazování spojení? Je jasný, že o tom vím kulový a tím by veškerá diskuze mohla skončit.
Nicméně si neodpustím- už pár týdnů různě tam, kde se zrovna vyskytnu, scanuji CB kanály a kdykoliv zachytím nějakou činnost, tak následně zjistím, že se jedná o místní CB hotspot. Ostatní kanály zatím vždy jsou zcela mrtvé.
Proč by tedy “direcťákům” mělo vadit, že v místě, kde zkouší navázat spojení, jsou jeden, dva, tři…kanály z osmdesáti obsazené CB hotspotem?

Honza - OK9ATD.
Honza - OK9ATD.
27. 2. 2023 15:50
Reply to  Boban

Souhlas. Direktní provoz se odehrává převážně v pásmu “C”. Na pásmo “B” kde jsou Hotspoty se jen odskakuje, když je na “C” rušení nebo gumák. A také na kanály v pásmu “B” co jsou povoleny na Slovensku když někdo ze Slovenska projeví zájem (zase kvůli rušení apod.). Bohužel právě na nich (70 -80 kanál) je část hotspotů. Možná to je právě kvůli Slovákům aby se dostali do té sítě i ze Slovenska. Pokud tedy hotspoty NEVLEZOU na pásmo “C” a do té slovenské části třeba jen na jeden kanál, neměli by ničemu vadit. V tom, že takovou síť si může zřídit kdokoliv a kdekoliv je to nebezpečí, které z HOTSPOTŮ plyne. Proto i já jsem pro jejich regulaci a povolení jejich provozu jen na několik kanálů v pásmu “B”!

Boban
Boban
27. 2. 2023 16:06

Co říkáte mi dává logiku. Nějaká forma regulace asi může být ku prospěchu věci.

azpxxa
azpxxa
13. 5. 2023 11:32
Reply to  Boban

cokoliv se zreguluje se stane k ničemu ! jako všechno do čeho se nas*re stát ! cokoliv co se reguluje a není komerční čase zanikne ! tak to bohužel je 🙁 mnoho dobrých napadu diky tomu a diky zavistivím a nenechávým idiotum zaniklo 🙁

Boban
Boban
27. 2. 2023 7:27

Ahoj všichni,
přidám pár nevyžádaných postřehů pocházejících od naprostého laika.
Nedávno jsem si řekl, že na stárnoucí kolena oživím svůj zájem o radioamatérství. Kdysi, ještě za dávného socíku coby kluk jsem v Brně chodil do Svazarmu, do klubu s názvem, tuším, že Kompas…a volání “na převaděči poslouchá stanice OK2KBA” mi zní ve vzpomínkách dodnes. :p
Dnes je docela jiná doba – transceiver i přehledové přijímače jsou k dostání v nepřeberných variantách a výkonech a ceny začínají na celkem lidových hodnotách…. Stačí jen pár kliknutí na klávesnici PC a během pár dnů je zboží z vybraného e-shopu doma. Ve srovnání se socíkem něco neskutečně pohodlného. 🙂
Ale k věci. Zatím jsem si pořídil jen naprostý základ – CB “ručku” Randy III a levný scanner. A jak jsem přinejmenším svým dosavadním letmým “průzkumem éteru” zjistil, nové moderní způsoby komunikace (sociální sítě, potažmo obecně internet a mobily) komunikaci přes TRX zjevně celkem efektivně umrtvily. Nějak intenzivněji to žije pouze na CB kanále, který je používán CB hotspotem v mém bydlišti. (Budiš blahořečena ta dobrá duše, která jej na provozuje). Nebýt tohoto, tak si nejsem jist, zda by moje motivace o restart radioamatérského koníčka opět rychle neatrofovala. :p
Samozřejmě neznám souvislosti a skutečné důvody a motivace pro regulaci provozu CB hotspotů, ale osobně si říkám – Safra, komu provoz CB hotspotů může reálně vadit? Vždyť je v každé lokalitě využíván pouze jeden kanál z osmdesáti a těch dalších 79 je dle mojí dosavadní zkušenosti většinou mrtvých. V čem by tedy měl být problém? Jak se lidově říká – hlava mi to nebere proč by státní úřady do tohoto měly jakkoliv zasahovat.

Last edited 1 rok před by Boban
Honza - OK9ATD.
Honza - OK9ATD.
27. 2. 2023 15:55
Reply to  Boban

Státní úřady do toho zasahují protože to pásmo státní úřady povolily k používání. Tedy ČTU. Státní úřad nám to totiž může zase klidně sebrat …

Last edited 1 rok před by Honza - OK9ATD.
azpxxa
azpxxa
13. 5. 2023 11:34

a víte kdo je vubec stat ? asi ne co 🙂 stat jsou lidi co žijou v daném uzemi ! neni to žadný uřad který se více méně polozakoně přivlastnil prava občanu !

Proton
Proton
21. 2. 2023 10:07

Není pravda, že CB pásmo bylo před startem hotspotů mrtvé. Po delším útlumu se úspěšně rozbíhalo především soutěžení. A byla šance na rozvoj díky SSB.
Provoz, kdy jeden síbíčkář vysílá ve skutečnosti 300 Watty po celé republice, je opravdu dost úchylný.

azpxxa
azpxxa
13. 5. 2023 11:46
Reply to  Proton

ha ha tak zaprvé 300 watu vám nestačí na pokrytí čr ! 🙂 neříkam že zesilovače (boostery) nejsou problem jsou když je provozuje idiot který snima nemumí a nevím co je třeba atd !
ale skutečně CB pasmo je bohužel více méně mrtvé 🙁 sem tak pár koleček a několik 10tek nadšencu , to je tak vše ! když se chce někdo z někým spojít jen tak , je problem aby vubec byl někdo na pasmu 🙁 minulou sobotu sem byl na pradědu na pasmu 446 pmr totálně mrtvo ! a t jsem mněl sebou 3 ručky ruzné 🙁 , navíc na cb pasmu je poslední 2 roky tak silně rušení severní morava více méně od mněniču solaru atd osobně dohledano několik zdroju rušení dicky to byl china solar mněnič ! sam provozují solar panely ale diky mněničum z činy a to se týka i značkových mněniču , sem solar odstavil více méně , protože mněniče at stoji 5000 nebo 150000 kč ruší a hodně ! nebudu zde rozebírat proč ruší jen na okraj ( něco jako vstupní a vystupní filry činanum nic neříkaji ! ) jen bych byl rád aby čtu už konečně zasahlo proti rušení z nekvalitních mněniču pro solary ! ano čtu zasahuje na zavolani když vás někdo ruší ale to stale neřeší problem ! celkově 🙁
pokud se počet solarnich polí zvyší jako že určítě 🙁 bude cb prakticky a jiná pásma 🙁
mněnič vymněnit za kvalitní 🙂

co se týká hospotu mně vubec nevadí ani sem je nezaznamena ! mám z toho takový dojem že to vadí jen pár jednicum ze zavisti nebo prostě jen tak !

Martin
Martin
13. 2. 2023 15:26

Ad “a přes ostatní hotspoty je tento hovor na stejném kanále jinými transceivery vysílán do éteru”. Není to nutně na stejném kanále. Je to na mnoha různých kanálech. Aktuální návrh zužuje na tři kanály, probíhá diskuse uživatelů o počtu kanálu.

Martin
Martin
13. 2. 2023 15:24

Ad ” Také užitečný tísňový 9. kanál se v nemocnicích a dlouho držel, ale nakonec zařízení bez údržby postupně přestávala fungovat a nezbylo než je zrušit.”
Záchranka není nemocnice.
CB radio přestaly IZS monitorovat ani ne tak kvůli úpadku zájmu a údržby, ale hlavně kvůli zrušení okresních operačních středisek (dispečinků) a převodu na kraj – takže to skončilo na centralizaci, kvůli dosahu CB.
(Samozřejmě ale i v souvislosti s tím, že lidi už mají mobily.)

Původní okresní dispečinky byly zrušeny; a umisťovat CB do moderních nově budovaných krajských už nebyl důvod.

OM1AEG
OM1AEG
12. 2. 2023 20:33

Hotspoty na CB fungujú na pásme, ktoré nie je regulované, prevádzka na základe VO, pevne nastavených 80 kanalov. Ama DMR funguje vo vyhradenom pásme pre prevádzače (cca 90 kanálov v UHF), sú koordinované, majú povolenie od regulačného úradu, majú možnosť zmeniť nastavenie smerovania z rádia na požadovaný iný prevádzač / skupinu / moduláciu. Frekvencie pre direktné spojenia sú mimo frekvencií pre prevádzače, takže zlinkované DMR neblokuje direktné spojenie. Toto CB hotspoty nemajú, nie sú koordinované s úradom a zahraničím, je (zatiaľ) pevne daný jediný hovorový kanál bez možnosti spojenia “na vyžiadanie” len s konkrétnym hotspotom, blokujú inú direktnú prevádzku. Porovnávať DMR a CB hotspoty je nezmysel a aj vyvodzovať závery, že celosvetovo používaný DMR systém v HAM bude zrovna v čechách ČTU vypínať…

Jarda Jeřábek
Jarda Jeřábek
23. 2. 2023 18:51
Reply to  OM1AEG

Demagogie autora tohoto webu je opravdu veliká….. bohužel

Vašek
Vašek
23. 2. 2023 21:52

Tyhle výkřiky si ušetři a sám napiš něco lepšího.

JirkaK
JirkaK
11. 2. 2023 14:45

Sám zastávám názor, že pokud by hotspoty byly pouze v pásmu B, tak mi to v zásadě nijak nevadí. Pokud by se nějaký hotspot objevil v klasickém pásmu C, bude zle.
Návrh s vyčleněnými kanály je podle mě špatný, protože směruje provoz hotspotů i na pásmo C na kanály 18 a 23, což je faktická likvidace stávajících opakovačů. Rozumnější by bylo vyčlenit pro hotspoty segment například deseti kanálů v “béčku, někde na samém začátku, tedy kanály 41 – 50.
Důvod pro úpravu VO možná nebyly stížnosti od českých CBčkářů, ale ze zahraničí. 11m pásmo se docela začíná otevírat a v okolních státech se hodně divili, co je to za provoz v “béčku” v češtině, zasírající všechny kanály naráz stejným signálem.
Jinak si myslím, že čeští “hotspotáři” mají stále ještě celkem štěstí, zkuste si prostudovat nové slovenské VO. Tam si na hotspotech ani neškrtnou.

ether
ether
11. 2. 2023 18:23
Reply to  JirkaK

No mají štěstí, že jim ČTU nevyměřil pokuty za přestupky. Defakto všem, co porušili VO, to jest všichni provozovatelé hotspotů a všichni uživatelé, co mají upravenou stanici s CTCSS kou. S tím umístěním kmitočtů 41 až 50 souhlasím, musí to být co nejdál od C pásma. V tom C souhlasím, že to nemá co dělat, hlavně z důvodů soutěží, kdy to mají uživatelé ve scanu, hledají expedičky a pořád by se to stavělo na hotspotech. To že Vlasta Kladno dělá knedlíky, luboš kikiriki, fantomas jezdí po praze a … další žvásty jsou v době lovení expedic kontraproduktivní. To zasírání pásma v zahraničí se dá omezit leda snížením výkonu 0,5Watt, což by bohatě stačilo. na HS.

David OK2DDS
David OK2DDS
11. 2. 2023 14:43

Měl CB radiostanici, ale volali mu tam lidi…

Někteří lidé zřejmě závidí úspěšné nápady.

AntiVelíšek
AntiVelíšek
11. 2. 2023 15:28
Reply to  David OK2DDS

Nemyslím si, že se dá provozování soukromé rušičky na sdílených frekvencích dá považovat jako dobrý nápad. Pojem Velíšek ještě vejde do dějin.. Jako amatér se úspěšně nedokázal prosadit, tak holt zkusil rodi jednookého krále mezi slepými – cymbálisty..

David OK2DDS
David OK2DDS
13. 2. 2023 7:10
Reply to  AntiVelíšek

Díky za názor, anonyme, ale abych mohl mít rušičku, musím mít co rušit. Na CB chcípl pes, hotspoty tedy nemohou nikoho rušit, a pokud ano, ještě mu zbývá cca 50 volných kanálů, což je víc než dost.

Poslední Cymbálista
Poslední Cymbálista
13. 2. 2023 7:58
Reply to  David OK2DDS

A to je právě ten typ myšlení Velíškovo sekty. Když tam “nic není”, tak si to můžeme ukradnout. Nebo snad jezdíš v obci 120, protože tam zrovna nikdo není, parkuješ na invalidech, protože tam zrovna nikdo nestál… Spektrum je komodita a jeho užívání rozhodně nefunguje systémem když tu nikdo není, tak si to zabavuju pro sebe, protože to dělám pro blaho lidstva..

David OK2DDS
David OK2DDS
13. 2. 2023 9:57

Tak to radši necháme umřít že

Michal 1
Michal 1
13. 2. 2023 10:19

mimo tema hotspotu me tak napada, jestli takove zneuziti spektra, kdyz tam nikdo neni, neni nahodou uz jen to zaklicovani. 😀
spojovat to ovsem s prekracovanim rychlosti (60 v obci a neomezena v noci tu take byla) a s parkovanim na invalidech (jejichz pocet je definovan normou, nikoliv potrebou), je demagogie.

Last edited 1 rok před by Michal 1
Kuba
Kuba
13. 2. 2023 11:35
Reply to  Michal 1

Právě proto, že nefungovala samoregulace a každý si jezdil a parkoval jak chtěl, je třeba dát jasné pravidla i CB pásmu.

Lovec...
Lovec...
11. 2. 2023 8:56

Dovolím si napsat takový malý příběh. Myslím, že k tématu. Pamatujete na rok 2003? Myslím, že mnozí mladí nikoli. Já sám se tedy stále za mladého považuji, byť jsem narozen dříve. To když jsem se na vlastní oči přesvědčil, že mnozí mladí dvacetiletí neudělají jeden jediný klik (tj. cvik :-D).
K věci. Ten rok postihly republiku velké záplavy. Snad “tisíciletá” voda. Mnohá města i vesnice pod vodou. Nefungovalo nic, co šlo po drátech! Tehdy stát žádal radioamatéry, aby vybalili svá nádobíčka a pracovali ve prospěch státu.
S kolegou z naší společné firmy jsme tehdy nakoupili balenou vodu, konzervy… Do dodávky naložili lopaty, krumpáče, pracovní oděvy, obvazový materiál a…? A svá rádia, antény, akumulátory…
Odjeli jsme do jistého jihočeského městečka, tehdy jednoho z nejpostiženějších u řeky Blanice, kde jsem jako dítě vyrůstal u babičky…
A víte co mne na místě šokovalo nejvíce? Že jedna rodina v domě přímo u řeky, absolutně zavalená bahnem, makala dvacetčtyři hodin denně. Z domu vyváželi zapáchající bahno, zničené věci… A druhá rodina, o tři metry výše, nepostižena záplavou, se na ně jen z oken pobaveně dívala. Vlastně ne všichni, chlap si tehdy na dvorku cídil své autíčko… Rozhodně to nebyl ojedinělý případ!
My jsme tehdy naplnili své poslání. Vše fungovalo jak mělo. Jen ta rádia se nám pak už nějak nevrátila… 😀
A pointa na závěr? Snažím se o tzv. autonomní provoz. Vyhnout se používání zařízení, která nemohu nijak ovlivnit. Snažím se spoléhat na své znalosti a své vybavení. Abych jednou, až se to bude nejméně hodit, nebyl zaskočen… 😀
Lovec…
PS: Rozhodně ale nic proti ničemu!

Bard
Bard
11. 2. 2023 10:59
Reply to  Lovec...

Souhlas. Co musí jít přes net je naprd. Stačí malej výpadek a je po spojení. Né že bych byl striktně proti tomu nebo si to nevyzkoušel,ale pokládám to z rádioamatérskýho hlediska za bezcenný.

pjaro77
pjaro77
14. 5. 2023 7:43
Reply to  Lovec...

Kvôli takým udalostiam majú dnes IZS zložky v ČR a SR Pegas a Sitno. V USA FirstNet.
Ale … bežný Franta bez licencie môže použiť CB ale najčastejšie má PMR s veľmi obmedzeným výkonom a počtom kanálov.
U nás nikto zo štátnych / krajských organizácií nemonitoruje PMR ani CB vysielanie, ani na kanáloch kde sa vysiela volanie o pomoc.
Je to len na radioamatéroch – napríklad projekt pmr11.sk.

Last edited 11 měsíců před by pjaro77
Karel Lípa
Karel Lípa
11. 2. 2023 2:37

Tak a 1 březen bude vyhlášen jako státní svátek

Kalendář
Kalendář
11. 2. 2023 9:46
Reply to  Karel Lípa

Den boje proti HotSpotům. Seznam okupantů se rozšiřuje… Hitler, Putin, Velíšek..

Johny
Johny
11. 2. 2023 11:29
Reply to  Kalendář

Hotspot Pavek to je nějaký impeialisticky agent?

Michal
Michal
10. 2. 2023 18:43

Nekdo tady napsal ze uznava jen direktni spojeni, zadne ty hotspoty a internety ze nechce … ok, tak praveci lovci mamutu take asi nechteli nic jineho nez kourove signaly, a presto je tu dneska telefon, internet, pocitace a s nima spojene digi mody atd. budme radi ze pokrok jde dopredu a ze si muzeme vybrat co nas bavi. Jednoho bavi CW, druheho FT8, tretiho pokec pres echolink a dalsiho zase DMR a moznost povidat si s kolegy z druhe poloviny planety a porad u toho drzet sve oblibene radio v ruce. Je to prece krasne ze mame tyhle moznosti. Stejne jako rybari, kazdeho bavi jine ryby a jine vody … proc je kvuli hotspotum nebo FT8 tolik zla – vetsina tech co to hani a nechteji to vubec nepouziva a nijak je to neomezuje …

Petr
Petr
10. 2. 2023 19:04
Reply to  Michal

Rybáři si musí taky koupit rybářšký lístek a dodržovat pravidla.. Ne jako Velíšek přijít, obsadit polovinu českých rybníku a říct teď je tu území mojí sekty a úřade ohni mi pravidla na míru, protože moje sekta je vlastně ta nejlepší a kdo není s náma je proti nám..

Michal
Michal
11. 2. 2023 22:23
Reply to  Petr

Mě by zajímalo jestli jsi někdy s Veliskem mluvil skutečně? Já jo a nic takového jsem ho slyšet neříkal … co jsi dokázal ty mimo hejtovani Velíška? Čím jsi se přičinil ve světě rádiových vln? I ne zcela dobrá věc je pořád věc q je s obdivem jak to právě Velíšek zvládl rozjet a zorganizovat.

Last edited 1 rok před by Michal
Michal
Michal
10. 2. 2023 18:40

V clanku je podle me chybne napsano ze pro CB hotspot neni potreba ani vysilacku, ze to lze pres ZELLO – tak si myslim ze to neni, CB hotspoty se daji na Zello poslouchat, ale volat se pres to neda. Tahle sluzba (poslech pres zello) me prijde uplne v pohode, je to to same jako webovy SDR radio … proste muzes odkodkoliv poslouchat cokoliv …

Ledňáček
Ledňáček
10. 2. 2023 23:23
Reply to  Michal

Michale, není to dlouho, ale vysílat přes Zello na CB hotspot už jde.

Last edited 1 rok před by Ledňáček
Michal
Michal
11. 2. 2023 22:25
Reply to  Ledňáček

Vážně? To je teda škoda protože když se to spouštělo tak se říkalo že to nikdy nepůjde. To není dobrá věc. Mluvit se má jen do vysílačky …

Michal 1
Michal 1
12. 2. 2023 9:56
Reply to  Michal
LTE
LTE
12. 2. 2023 11:22
Reply to  Michal 1

Je to prostý jednoúčelový “mobil” 4G LTE tvářící se jako vysílačka pro ty, co na vysílačky z nějakého důvodu nemůžou. Třeba nejsou schopní složit koncesi. Je to stejné, jak když si někteří jedinci pořídí namísto partnerky gumovou pannu.. 🙂 Tak si neschopní “rádobyamatéři” pořizují Zello..

Michal 1
Michal 1
12. 2. 2023 13:05
Reply to  LTE

promin, ale ja tam rozdil nevidim. stejne tak bych mohl odsoudit lidi pouzivajici DMR nebo jakykoliv jiny digitalni mod. to preci take neni pravoverna vysilacka, obzvlaste kdyz jede pres nejaky prevadec.

jinak je samozrejme fajn, ze jsi onalepkoval a vypotil trosku zle energie.

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
12. 2. 2023 13:56
Reply to  Michal 1

Pak je tady každý uživatel mobilního telefonu , radioamaterem … v takové odlehčené verzi .
Ale už se ničemu nedivim , tak jako paskvil- pohlaví , tak se prosazují paskvil- Vysilacky …

Michal 1
Michal 1
12. 2. 2023 15:02
Reply to  Alpinet Plzeň

svym zpusobem mas pravdu, ale v tomhle rozdil vidim. vysilacka je simplexni zarizeni s uplne jinou technologii komunikace. ostatne sveho casu to bylo hlavne v usa oblibene a vznikaly telefony, ktere v ramci gsm site umely fungovat simplexne “na direkt”. tusim to tenkrat vyuzivaly hlavne policejni slozky.

Fuj
Fuj
12. 2. 2023 16:20
Reply to  Michal 1

Je třeba nazývat věci pravými jmény.. to by potom moje babička s jejími DX hovory seniormobilem po zeměkouli byla radioamatérka jak vyšitá. Jenomže dneska se jede inkluze. Každé nemehlo si hraje na radioamatéra s hrstí Lidlovek a Zello hraček v kapse a nikdo nesmí nic říct, bo diskriminaceeee.. Je to k smíchu.. 99,8% amatérů nemá potřebu okupovat převaděče a plkat na téma komu vržou kolena a kdo měl dneska průjem.. o tom radioamatérská činnost opravdu není. Možná by to chtělo si přečíst základní vyhlášky týkající se radioamatérské činnosti. Tam je i definice toho, co je amatérská činnost a o plkáni na převaděči zdá se ne. Pakliže hledáš pozitivní energie a spol, tak musíš za sluníčkáři do squatu, a tak. Máš podobné myšlení jako hotspotový spasitel – je přesvědčený o tom, že dělá bohulibou pozitivní činnost pro své ovečky a tak pro něj žádné zákony a regulace neplatí…bo co ? Bo diškriminááácia.. 🙂

Michal 1
Michal 1
12. 2. 2023 17:38
Reply to  Fuj

zkus si precist mou odpoved Alpinetovi. je pak urcita sance, ze pochopis co pisu a budes schopen diskutovat bez nalepkovani, podsouvani svych dojmu a urazek.
mimochodem, proc se stydis za svou identitu?

Michal
Michal
13. 2. 2023 21:09
Reply to  Michal 1

Zello je něco co nepoužívám, používat nebudu a používat nechci. A nikdy jsem nechtěl (být jsem to asi týden kdysi zkoušel). Udělat na mobilním telefonu anténku a říkat tomu “vysílačka” protože to má aplikaci zello je šílený. Fuj. Nicméně, pokud to někoho baví, ať si to používá, nebudu mu říkat že ne, je to jeho věc. Na zello přece není nic špatného nebo nelegálního …

Mirek
Mirek
13. 2. 2023 22:15
Reply to  Michal

Zello jsem ze zajímavosti taky zkoušel ale nepodařilo se mi nastavit aby fungovalo. Existuje nějaký návod?

Jarda
Jarda
10. 2. 2023 14:13

Tak

jaractu.png
Lovec...
Lovec...
10. 2. 2023 11:01

Zajímavé. Dosud jsem vůbec nevěděl, že něco jako hotspoty existuje. Vyznávám vždy a za všech okolností “direct” a tzv. autonomní provoz. Tedy nespoléhat se na jiná zařízení, která nemohu ovlivnit, ale která naopak mohou ovlivnit (negativně) mě! U mě zřejmě profesní deformace… 😀
Lovec…

Jouda
Jouda
10. 2. 2023 15:12
Reply to  Lovec...

Přesně tak Lovče. Hotspoty nic neřeší. Pokud si každý sežene pořádnou anténu a rádio, bez problémů se dnes dovolá. Jenom je potřeba u toho respektovat fyziku a přírodní zákonitosti 11ti letého slunečního cyklu.Hotspoty a opakovače jenom bezúčelně hodiny obsazují kmitočty.
Stejně tak Echolinky, opakovače, převaděče na 2m. Jsou to vyhozené peníze, nic jiného.
Ačkoliv jsem liberál a byl jsem proti povinné znalosti CW pro přístup na KV, tak tady je regulace na místě.

Miroslav
Miroslav
10. 2. 2023 8:33

Otázka v nadpisu není přesná. Ama pásma nemají striktně dané podmínky. Jsou to pásma určená k experimentům a je jedno že se na to dnes, kdy si můžeme všechno koupit, zapomíná. Abych se vrátil k DMR. Pracuju v analogu. Mě štve,že když někdo na digitálu mluví, nahodí tím všechny převaděče v republice a vrčí to a vrčí. Úplně bez užitku. Je to otravný. Ty převaděče jsou zároveň i analogové a proto je mám v pamětech. Když skenuju tak se to tam furt zastavuje. Je nějaký rozdíl mezi DMR a těmi CB hodspoty? Žádný nevidím. Klidně bych byl pro aby DMR převaděče měly vyhraněn kousek každého pásma a jinde neotravovaly. Bude dobře když si v tom amatéři udělají pořádek sami.

Juraj OM4AJK
Juraj OM4AJK
10. 2. 2023 15:11
Reply to  Miroslav

Ahoj,
tiež ma to DMR dlho vytáčalo, pretože klasické rúčky nevedia DMR a zastavoval mi SCAN, ale stačí preprogramovať po dlhých rokoch pamäte a prevádzač nastaviť pod TSQ, automaticky ti rádio bude DMR prevádzku “filtrovať” a analógové rádio to bude ignorovať 😉

Luboš
Luboš
10. 2. 2023 3:26

Toto psal Fantomas , nebo ZJV. Prostě ten paskvil končí….

KAREL
KAREL
10. 2. 2023 22:17
Reply to  Luboš

Však jo! Zmetci z české Lipy !! Notorický ručiči, Však přijde čas …

ether
ether
10. 2. 2023 2:19

Něco potěšilo, něco ne. Rozhodně mělo dojít k regulaci vysílacího výkonu hotspotů v rozmezí 500 mWatt max 1 Watt na koncovém stupni. To měl ČTU ošéfovat v GP. Když do toho ti ocasi valí 4 watty, tak nikdo opět neudělá pořádné spojení v rámci CB výjezdů, na kopcích je z toho bordel. Další věc je ta, že v případě soutěží má provozovatel hotspotu automaticky celý systém stopnout a to dle času soutěží, lépe od soboty 6:00 do neděle 15:00 a byl by klid. Portejbl spojení by se udělala, nikdo by nikoho nezahlušoval. Provoz hotspotů od pondělí do pátku nikoho snad nebolí. Generální povolení by taktéž mělo obsahovat zákaz tahat politiku na pásmo, poslouchat medvěda brdy, jak nadává na rusáky nikoho určitě netěší…a to skrze všechny hotspoty na celém uzemí ČR a i v cizině. Regulace počtu kanálu v návrhu je rozumná, jen bych přidal jeden kanál v pásmu C, 18 a 23 je obsazena opakovači.

Patrik
Patrik
10. 2. 2023 8:39
Reply to  ether

To by nejdřív musel někdo říct číňanům aby dělaly síbidla s vícestupňovou regulací výkonu. Co vim nějaký zásahy do cb zařízení jsou porušením homologace. Aby čtú zakázal politiku na pásmu mě pobavilo. Čim víc zákazu tim víc adidas.

Michal 1
Michal 1
12. 2. 2023 12:56
Reply to  Patrik

Dost novejsich stanic ma 2 stupne vykonu.

Medvěd Brdy
Medvěd Brdy
13. 2. 2023 3:30
Reply to  ether

Na zastaralé síti se skoro rok nevyskytuji a za kvalitu tvého života ani všechny křivdy tvého světa opravdu nemohu. Tak prosím méně číst legendární smyšlenky v uzavřených facebook skupinách a více ověřovat fakta. Jen tak mimochodem, byl jsem to já kdo pomohl s uvolněním kanálu 18 a ukončením rušení na hotspotech. A pokud si o tom chceš promluvit ty a nebo kdokoli jiný osobně, jsem plně k dispozici.

azpxxa
azpxxa
16. 5. 2023 23:37
Reply to  ether

jsem pro aby dal navrh na zvyšení wf výkonu hotspostu až na 600 watu pep 🙂 at aspon tedy pokryjí co nejvíce 🙂
nevím co expedičkáři maji za problem ! kanalu na CB a sdilenkách je dost ! taže žadné hotspoty nemužou vadit ! a pokud vadi je to jen z blbosti nebo zavisti …

Max
Max
9. 2. 2023 21:29

Vůbec nechápu komu vadily nějaký hotspoty na jinak mrtvým pásmu. Výsledek bude ten, že se z toho zase stane mrtvý pásmo. Čtú řeší prkotiny a mobilní operátoři si kartelujou vesele dál.

Last edited 1 rok před by Max
ether
ether
10. 2. 2023 2:23
Reply to  Max

Všem těm, kdo nemohli udělat spojení v rámci portejblů …..poněvadž hotspotů je pomalu jak béétéesek a CB stanice nemají nekonečnou mezikanálovou odolnost. To provozovatele hotspotů nezajímalo.

Honza - OK9ATD.
Honza - OK9ATD.
10. 2. 2023 12:05
Reply to  ether

Drtivá většina soutěžících na CB dělá spojení v pásmu C, kde hotspoty nejsou, nebo byly odstraněny (k18). Takže v podstatě jim nevadí. Podle mne je to o závisti. Někdo něco udělal, lidem se to líbí a ten druhý nyní závidí, že na to nepřišel taky. TAK TO ZRUŠTE!
Jak píši jinde, hotspoty pokud zůstanou na kanálech 41 – 69 mi nevadí!

eda55
eda55
9. 2. 2023 20:55

Takže pravda a láska zvítězila nad lží a nenávistí? Nebo je to jiný případ? Amatér naprášil amatéra, nebo síbíčkář síbíčkáře? Nerozumím tomu. Komu vadí, že je na CB pásmu hotspotový provoz? Kšefty se přeci hejbou, a o nic jiného v této “kauze” přeci nejde? Nebo jde? Ovšem že státní orgán reagoval, tomu se upřímně divím. Jestli to dobře, nebo špatně, to ukáže čas …

Daniel
Daniel
10. 2. 2023 22:10
Reply to  eda55

Zmetci z České Lípy….

Ham
Ham
9. 4. 2023 21:24
Reply to  eda55

Některým síbíčkářům holt zjevně vadilo, že se po letech, kdy CB pásmo zelo prázdnotou a postupně umíralo vyskytl někdo aktivní, kdo místo nadávání a vzpomínání na “staré dobré časy” něco skutečně udělal a CB pásmo, za pomoci spousty ostatních dobrovolníků, po letech opět oživil.

Dan
Dan
19. 4. 2023 11:36
Reply to  Ham

Jojo, postavil si hospodu u lesa, ale chodili mu tam lidi, tak si poridil hospudku na mytince

Stáňa
Stáňa
9. 2. 2023 14:24

V článku chybí zásadní informace o tom, že síť hotspotu funguje tak, že se do jednoho bodu volá a dalších 60 žere najednou kanály po celé republice a vysila, což je naprosto nepřijatelné, jak je zmíněno i v komentáři VO od ČTÚ.. Tudíž budou muset dle návrhu regulátora implementovat DTMF a zavést spojení pouze hotspot-hotspot. Tím síť převést do stavu, kdy bude fungovat stejně jako Echolink a bude ji pravděpodobně čekat stejný osud – hotspotari to nakonec vypnou a vyvezou na hnůj. Pěkná je i regulace zisku antény. Teď už jenom cekat na tisíce děkovných dopisů pro privatizatora CB pasma OK1OCB/OK1ZJV, až se CTU zaměří u na DMR síť a udělá z ní také Echolink. Možná bylo výhodnější vsadit si na Babiše, než inestovat do HotSpotu 🙂

Admin
Admin
9. 2. 2023 15:10
Reply to  Stáňa

Informaci jsem do článku doplnil.

ether
ether
10. 2. 2023 2:28
Reply to  Stáňa

Pokud by hotspot vysílal výkonem 500 mWatt, tak by těch 60 vysílajících nemuselo vadit. Vesměs to mají provozovatelé zaplé u sebe doma, sedí v křesle a klíčují na to z 10 metrů….

Honza - OK9ATD.
Honza - OK9ATD.
10. 2. 2023 12:01
Reply to  ether

Takhle to není. Ten CB Hotspot může být klidně i 50 kilometrů od uživatele. Neplést s takovým tím malým hotspotem s dosahem tak akorát těch 10 m.

azpxxa
azpxxa
16. 5. 2023 23:40
Reply to  Stáňa

mám lepší napad zdrušít čtu a ty darmožrouty vyhazet na UP ! a problem je vyřešen 🙂

75
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x