Na opičích vlnách

V dobách, kdy začal stát povolovat volné (sdílené) frekvence, si radioamatéři říkali, jak je dobře, že mají občané svoje vlny, a předpovídali, že to na nich bude za chvíli vypadat jako v džungli, zatímco na těch radioamatérských bude klid. Uplynulo pár let, a je to přesně naopak. Na PMR a sdílenkách probíhá ukázněný, leckdy organizovaný provoz, zatímco na radioamatérských vlnách je čím dál větší bordel.

Včera po půl šesté odpoledne jsem si naladil 3773 kHz, abych si poslechl odpolední vysílání Honzy OK2VPX. Po chvíli šumu najednou vyrazil skřek paviána, pak se snažila dovolat nějaká stanice, přerušilo ji kdákání slepice, další stanice odpovídala, ale přemazalo ji mňoukání kočky. Pak se v éteru ozvaly výkřiky, které měly být asi vtipné, a když nikdo nereagoval, přišly urážky na všechny a na všechno co je radioamatérské. Pak bylo chvíli ticho. Opičák čekal na reakci. Ostatní stanice se snažily mezi sebou komunikovat, ale opičák byl silnější. Dnes mi taťka říkal, že Honza kvůli narušitelům přesunul vysílání ze 17 na 17.30 hodin. Zjevně to bylo platné jako deštník v hurikánu. Není divu, že je z toho otrávený a uvažuje o ukončení odpoledního vysílání.


Existuje obrana proti opičákům? Nejspíš ne. Před nějakou dobou jsem podal podnět na ČTÚ se žádostí o monitoring a eliminaci těchto jedinců. Nevím, kolik podnětů se tenkrát na úřadě sešlo, ale možná jsem byl jediný. Odpověděli mi něco v tom smyslu, že na KV nemají vybavení, a že si ho máme najít sami a oni ho pak zkásnou. Uvažoval jsem, že bych tam tu stížnost poslal znovu, ale nakonec to neudělám. Čas úředníka je jistě drahý a můj koneckonců taky. Proběhla by zbytečná výměna mailů a nic by se beztak nezměnilo.

Rušit na krativlnách není totéž, jako koupit si Baofenga s magnetkou a mazat amatéry klábosící na BéCéčku o počasí. Rádio na KV není za pár stovek. Opičák dozajista nemá dýchavičné Xiegu, tohle je regulérních 100 wattů. Anténa na KV se také nikam neschová, a lze pochybovat, že vysílá do přeladěného CB biče. Trochu se nabízí myšlenka, že to není ošetřovatel ze ZOO, ale jeden z nás. Možná o tom ani neví, protože v nestřežené chvíli usedá k jeho rádiu syn či vnouček… Anebo možná zemřel, a rádio po něm zůstalo v opuštěné hamovně tak, jak bylo, stačí ho jen zapnout. Možná…

Náš milý opičák možná právě čte tento text a pociťuje jisté uspokojení. Ano, jeho úsilí není zbytečné, protože se o něm mluví. Možná by chtěl i pogratulovat, protože našel slabé místo v systému. Co uděláme my? Přesuneme čas, anebo radši vyklidíme 3773 kHz? Opičák přesedne na jinou větev a jede se dál. Co udělá ČTÚ už víme. Je to jenom na nás. Bez výhružek, nenápadně, v klidu, jako v honu na lišku.

5 4 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
39 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
OK2gezet
OK2gezet
27. 3. 2024 18:24

To jsem také slyšel, je to dnes a denně, prostě syndrom VKV borců, kteří když nic není na VKV, cpou se mezi pořádný amatéry.

ctenar-neregistrovany
ctenar-neregistrovany
30. 3. 2024 15:42
Reply to  OK2gezet

Jako ze kdyz nekdo vysila na VKV, tak je horsi clovek nez ten, kdo vysila na KV?
A ze kdyz nekdo dela neporadek na KV (!), tak to znamena, ze ten clovek je z VKV, coz se pozna tak, ze ho slysime na KV?
Ale no tak…

Franta
Franta
30. 3. 2024 19:44

Nazdar kolego kamaráde,
rozumíš tomu naprosto správně. Je to dlouhodobá záležitost, která sahá až do socialismu. Tehdy byla přidělována třída D a s ní i značka začínající písmenkem V. Ti VKV-isté byli někdy méně politicky spolehliví, někdy neuměli CW a někdy neměli dost odvahy (můj případ rok 1986).
Na VKV-isty bylo pohlíženo na něco nižšího – neumí CW.
Postup do vyšší třídy byl podmíněn zkouškami, počtem spojení – to se dalo naučit a udělat. Ale v řadě případů i tzv politickou spolehlivostí a posudky bůhví odkud. Vyšší třídy jsem postupně dělal na počátku devadesátých let, kdy už žádný uliční výbor neexistoval. Když se potom všechno sjednotilo v jednu třídu, závist na sebe nenechala dlouho čekat, i na tomto serveru se dočteš dopisů na ČTÚ jaký že budou dělat VKV-isté binec. V té době se rozhodně nic takového nekonalo. Binec na pásmech dnes dělají nevychovaní lidé všeho druhu s komplexem i bez něho VKV, KV, UNLIS.
Musíme ještě chvíli počkat – i když oni se neschopní a závistiví rodí pořád.
Měj se pěkně (a ostatní také) Franta OK2VFS

petržel
petržel
31. 3. 2024 7:28

Problém je opačný. VKV borci s plnou vážností v podstatě popírají existenci KV a je to pro ně podřadná činnost. Protože oni si k postavení své aparatury museli koupit šupléru, kdežto KV jedincům stačil metr a pětikoruna na obkreslení. Kávisté se jim a této teorii jenom smějí.. bez vékávistické zaště. Kávista postaví aparaturu a dělá celý svět.. kdežto vekavista pět let ladí, aby z tohoto něco vůbec lezlo a potom na kopci telefonem obvolává podobné jedince a somruje, aby na něj někdo vůbec natočil anténu 🙂

Přitom je to úplně jedno, ať si každý dělá co chce.. hlavně že z toho má radost..

anonym
anonym
31. 3. 2024 9:07
Reply to  petržel

Naštestí se jedná jen o dva “VKKV borci” z celé republiky. Ostatní jsou normální a jezdí KV i VKV.

petržel
petržel
31. 3. 2024 15:40
Reply to  anonym

Holt někdo tos má v rodině….

OldHam
OldHam
25. 3. 2024 18:57

Tady je zásadní problém ten, že pro úřad je to maličkost, neboť se neruší služby infrastruktury, ale jen hams mezi sebou a vynaložené náklady by neodpovídaly danému výsledku. Správně by mělo být, že by čtú mělo konat bez ohledu na to o jaká pásma a služby se jedná a dotyčnému pak, v případě prokázání rušitlele, veškeré výdaje doplna účtovat a samozřejmě aktivně vymáhat + citelná pokuta. 100-200k a nemáš na zaplacení? Ok, exekutor to vyřeší 🙂
Asi by to z toho pak vtipálci takovou legraci už neměli.
Jenže s aktuálním přístupem si dotyční myslí, že jsou nepostižitelní. Tohle funguje bohužel běžně i v jiných oborech lidské činnosti.

Jirka OK1NMJ
Jirka OK1NMJ
25. 3. 2024 19:21
Reply to  OldHam

Bohužel máš pravdu…
Ale prostuduj si Zákon o elektronických komunikacích, vyhlášky pro ARS, všeobecná oprávnění…
Hodně je to postaveno na tom, že se uživatelé dohodnou a že není právo na “vyčištění pásma”
Takže když mě tu před několika léty štvala jedna “rušička”, nedal jsem to ČTU, ale podal jsem na PČR trestní oznámení z důvodu podezření, že jsem nedovoleně sledován, že neznámé zařízení mění frekvenci podle pohybu u nás, zapnutí některých spotřebičů…
A když to po ČTU chtěla PČR, museli to najít… Pak se neprokázal úmysl, nepotvrdilo se podezření, které jsem popsal… Ale “šmejd rychle vypnuli”

Sam
Sam
26. 3. 2024 7:12
Reply to  Jirka OK1NMJ

To je dobrá cesta!

pepa Hůrka
pepa Hůrka
25. 3. 2024 11:33

Situace, kterou popisujete, je skutečně frustrující a bohužel se s ní setkává mnoho radioamatérů. Na sdílených frekvencích panuje mnohdy větší klid a pořádek než na těch, které jsou určeny pro radioamatéry.
Existuje několik možností, jak se s tímto problémem vypořádat:
Pokračujte v podávání stížností na ČTÚ: I když ČTÚ nemá na KV pásma dostatečné vybavení, shromažďování stížností od postižených radioamatérů může vést k tomu, že se problematikou budou muset zabývat a hledat řešení.
Technické řešení: Existují různé technické nástroje, které vám pomohou rušitele eliminovat. Mezi ně patří:

  • Filtrování: Pomocí filtrů lze potlačit nežádoucí signály a zlepšit tak poměr signálu k šumu.
  • Směrové antény: Směrové antény se zaměří na požadovaný signál a potlačí signály přicházející z jiných směrů.
  • Software pro redukci šumu: Existuje software, který dokáže automaticky detekovat a eliminovat šum a rušení.

Vzájemná spolupráce radioamatérů: Radioamatéři se mohou spojit a společně bojovat proti rušení. Mohou se navzájem informovat o rušitelích, sdílet informace o technických řešeních a koordinovat své aktivity.
Edukace: Je důležité edukovat širokou veřejnost o problematice rušení radioamatérského provozu. Mnoho lidí si neuvědomuje, že rušení může mít vážné důsledky pro radioamatéry a pro záchranné složky, které využívají KV pásma.
Změna frekvence: Pokud se výše uvedené možnosti ukáží jako neúčinné, je možné zvážit změnu frekvence. To by ovšem mělo být až krajním řešením, protože by to mohlo znamenat ztrátu kontaktů s ostatními radioamatéry.
Důležité je, aby se radioamatéři nevzdávali a aktivně bojovali proti rušení. Společně můžeme dosáhnout zlepšení situace a zajistit, aby KV pásma byla i nadále dostupná pro radioamatérský provoz.
Zde je několik dalších tipů:

  • Dokumentujte rušení: Zaznamenávejte si datum, čas, frekvenci a typ rušení. Můžete také nahrát zvukové záznamy rušení.
  • Kontaktujte rušitele: Pokud je to možné, zkuste kontaktovat rušitele a zdvořile ho požádejte, aby přestal s rušením.
  • Zapojte se do aktivit radioamatérských klubů: Radioamatérské kluby se často zabývají problematikou rušení a mohou vám poskytnout podporu a rady.

Pamatujte, že nejste sami. Mnoho radioamatérů se potýká s rušením a existuje mnoho způsobů, jak s ním bojovat. Společně můžeme dosáhnout zlepšení situace a zajistit, aby KV pásma byla i nadále dostupná pro radioamatérský provoz.

Jeník
Jeník
25. 3. 2024 12:05
Reply to  pepa Hůrka

Nic ve zlým ale takovej přístup mi připomíná film Demolition Man kde policejní příručka radí: Pevným hlasem požádejte zločince, aby si lehl na zem. Když neuposlechne, zvyšte hlas a požádejte ho znovu.

pepa Hůrka
pepa Hůrka
25. 3. 2024 12:41
Reply to  Jeník

Máte pravdu, že v tomto případě může být snaha o kontakt s rušitelem neúčinná, a to z několika důvodů:
Rušitel si nemusí být vědom toho, že ruší radioamatérský provoz.
Rušitel může být vědom toho, že ruší radioamatérský provoz, ale nemusí mu to vadit.
Rušitel může být agresivní a odmítnout s vámi komunikovat.
V takových případech je skutečně vhodné obrátit se na ČTÚ a podat stížnost. ČTÚ má pravomoc prošetřit stížnosti a uložit rušiteli sankce.
Kromě toho je důležité, aby se o problematice rušení radioamatérského provozu vědělo. Můžete se obrátit na média a informovat je o tomto problému. Můžete se také zapojit do aktivit radioamatérských klubů, které se snaží o zlepšení situace.
Je důležité si uvědomit, že boj proti rušení radioamatérského provozu je dlouhodobý proces. Neexistuje žádné rychlé a snadné řešení. Společně ale můžeme dosáhnout zlepšení situace a zajistit, aby KV pásma byla i nadále dostupná pro radioamatérský provoz.

Jeník
Jeník
25. 3. 2024 13:55
Reply to  pepa Hůrka

Aha. Teď jsem konečně poznal že čtu rady umělý inteligence. Jsou stejně naivní jako v tom filmu.

ctenar-neregistrovany
ctenar-neregistrovany
30. 3. 2024 15:50
Reply to  Jeník

Prijde na to, kdo je ten narusitel, a jak se to stalo, ze narusuje – z ceho to plyne, jak to vznika.
Nekdy opravdu staci slusne pozadat, poprosit, vysvetlit – a muze byt vyreseno.
Kdyz to nepomuze, tak pak tvrdsi kroky; ale urcite je dobre ten prvni krok nevynechat.

Sam
Sam
25. 3. 2024 10:01

Všechno to jsou akorát “pivní” řeči. Dokud nezačne konat úřad, partyzánské akce nic nespraví a jsou většinou, minimálně, přestupkem. Takže si zanadáváme a nic se nezmění. Je-li kmitočtové spektrum národním přírodním bohatstvím (ano, opravdu je to tak), musí konat erár… A ten nekoná v daleko vážnějších případech!

Vlada
Vlada
25. 3. 2024 10:18
Reply to  Sam

Urad bude resit, maximalne technickou stranku, ale ne jak se kdo chova. To si musime vyresit sami mezi sebou 😉

Černý Petr
Černý Petr
24. 3. 2024 17:57

A jak takového člověka najdu?

Petr.
Petr.
25. 3. 2024 7:10
Reply to  Černý Petr

Triangulací.

Pavel
Pavel
25. 3. 2024 8:27
Reply to  Petr.

Na 80m pojede nejspíš s nějakou NVIS anténou a tam bude zaměření ne úplně snadné..

Černý Petr
Černý Petr
27. 3. 2024 18:06
Reply to  Petr.

Někteří jsou patrně blízko Liberce a Děčína.

Vlada
Vlada
23. 3. 2024 13:42

DQRM se deje vsude, nejen na 80m. Je to zlo a jedina moznost jak to vyresit je dotycne odhalit a patricne rozmaznout i s adresou, on uz si to s nimi nekdo vyridi.

Kdo jezdi DXing na KV tak vi svoje, ten pablb co se vydava za OT4A, UB3A, DL1MM je taky neco. Udajne je to smer EA nebo dalsi pablb EAHSYL…

Nevim co s tim, ja bych jim stipal koaxy, pri TX….

Petr.
Petr.
23. 3. 2024 15:50
Reply to  Vlada

Slyšel jsem, že v zahraničí toto řeší přiložením taseru ke koaxu a anténě. Stanice se po HW stránce odebere na onen svět..

Jouda
Jouda
23. 3. 2024 21:19
Reply to  Petr.

Dost nepraktické. Nevím, kdo by lezl ke mě do 11 patra nebo na střechu kde jsou kovové vrata se 2 bytelnými zámky.
Nebo k někomu na soukromý pozemek. Taser, štípání koaxu a jiné libůstky:

http://zakony.centrum.cz/trestni-zakonik/cast-2-hlava-5-paragraf-228
viz 1.

Jirka
Jirka
24. 3. 2024 10:13
Reply to  Jouda

Znám z doby počátků CB případ, kdy rušílek myslel, že se na střechu paneláku jen tak někdo nedostane. A on mu tu anténu šikovně “složil” jeden borec v rámci revize hromosvodu! Stanice vydržela, kamna Zetagi několikanásobně vyšší ceny ne…

Vlada
Vlada
24. 3. 2024 10:57
Reply to  Jouda

Ano, jiste by se jednalo o prestupek nebo trestny cin, ale fakt myslis, ze to rozhodnutyho cloveka s aku flexou zastavi?

Pak muzes zalovat, chodit k soudu a nejspis ho i vyhrajes, ale ta ostuda a to, ze se o tobe bude v komunite vedet, ze ty ses ten rusici pablb za to stoji 😉

Pavel
Pavel
24. 3. 2024 13:10
Reply to  Vlada

Tak mne napadá,,ten taser je beze stop.

Jouda
Jouda
24. 3. 2024 21:40
Reply to  Vlada

Žádná ostuda nebude. Z té srandovní sorty co je dnes na pásmech a není schopná si zorganizovat lov na rušílka opravdu ostuda nebude.
Stačí se podívat na politiky a proč by se měl občan- ham stydět??
To, že někdo někoho dohledal… jsou takové bajky lidové tvořivosti.
Zažil jsem v půli devadesátek jeden případ na CB, kdy měli “rodiče” u dítěte chůvičku, která řvala celé dny. Nakonec síbíčkáři dohledali odkud to je ( okraj města s malou hustotou zástavby) a po věci šel OSPOD – sociálka.
Radioamatéři koncesionáři nejsou vzhledem k věku v OK/OM akceschopní. Zkus si to připustit.

S flexou jsi mě připomněl pár let starý případ z chatové oblasti u rybníka v sousedním městě. Tak dlouho to obcházel zlodějíček a plenil chatky až jednomu osadníkovi došla trpělivost a připravil proti dveřím nataženou kuši. Během pár dní zlodějíček zůstal přišpendlený ke stěně. Také tam zkapal. Že si to majitel odseděl byla druhá věc.
Dnes není problém zastřežit perimetr – nemovitost elektronicky. Včetně kamerového systému se záznamem. A akuflexa udělá také pěkný rámus, docela se to po chodbách domu rozléhá. Odzkoušeno.

Jirka OK1NMJ
Jirka OK1NMJ
24. 3. 2024 22:47
Reply to  Jouda

Když se domluví parta, dá se ledacos zorganizovat.
Je třeba vědět komu věřit, koho vzít do party, a existují i jiné komunikační kanály jak něco organizovat.
Takže zatímco se jedna část party jakoby vzteká na pásmu, čímž rušílka dráždí, druhá část hledá…

A pokud jde o “chůvičky”, ty dokážou pěkně otravovat blízké okolí…
PMR, co jde přepnout do takového režimu, je pěkně k naštvání!
Ty, co běhají v pásmu kolem 40,65MHz dokážou sousedům dobře zbořit dálková ovládání některých hraček…
A taková s analogovou kamerou na 2,4GHz zase dokáže slušně zarušit sousedům WiFi…
A jednu chůvičku se mi podařilo zajímavě “vypnout” – v úzkém kruhu jsem majiteli pustil záznam, znělo to jako zvuk erotického filmu… 🙂 Už nezůstávala zapnutá trvale

Paje
Paje
25. 3. 2024 18:54
Reply to  Jirka OK1NMJ

Četl jsem o takové partě, organizace měla název Funkabwehr. Odhalený operátor ilegální vysílačky se zčista jasna ocitl v rukou gestapa a tam to pak nezůstalo jen u pár facek. Možná by stálo za to se od nich něco přiučit, nemyslím teda od gestapa, ale od Funkabwehru, díky jakým technickým prostředkům a know-how se jim dařilo a celkem úspěšně odhalovat ilegální stanice. Také mě tihle “gumídci” lezou krkem.

Last edited 1 měsíc před by Paje
Jouda
Jouda
27. 3. 2024 19:10
Reply to  Paje

Výborný nápad, zřídíme OK-Funkabwehr.
Funkabwehr byl velice dobře organizovaný a výsledky měl.
Přežili pouze telegrafisté (radioamatéři) kteří znali základy techniky, šíření vln, vysílali krátce a nepravidelně, měnili QTH.

Funkabwehr našel a lokalizoval “agenta” ale nesměl zatýkat. Tuhle činnost už provádělo Gestapo.

Takže OK hamové by udávali a lokalizovali a zatýkání prováděla PČR. Tak to jo chlapci :-)))
.

gogo.spk
gogo.spk
28. 3. 2024 9:29
Reply to  Jouda

A budou mít OK-Funkabwehr i vlastní slušivou uniformu? Nebo alespoň pásku na rukávu?

Jouda
Jouda
28. 3. 2024 21:45
Reply to  gogo.spk

Zcela určitě. Hnědá uniforma s odznakem Cé eR Cé a rudou pásku na rukávu dvojího použití. na líci “OK Funkabwehr” na rubu KOS – Kontrolní Odposlechová Služba. Vysoké naleštěné jezdecké boty.

petržel
petržel
28. 3. 2024 10:29
Reply to  Jouda

Jednoho takového ” policajta na pásmu” tu taktéž máme…

Roman
Roman
28. 3. 2024 16:37
Reply to  petržel

Kdyby jenom jednoho! Většinou jsou vip dvoupísmenní 🙂

Jouda
Jouda
28. 3. 2024 21:46
Reply to  Roman

Zkušenost?? Mě nabonzoval třípísmenný.

rekreant
rekreant
1. 4. 2024 18:21
Reply to  Jouda

Jouda máš pravdu, tohle už to bylo, jistý 2 písmenný HAM z nadace, chtěl psát, bonzovat, apod. Zjistil jsem, že naši boys jedou na expedici do Libérie, ovšem tato nadace , která sbírá peníze je vůbec nepodpořila….co dodat.

Vlada
Vlada
24. 3. 2024 23:54
Reply to  Jouda

Jasně, každej kdo kokrhá do mikrofonu nebo jinak ruší na pásmech má zabezpečenej perimetr a nastražený kuše na případný štípače koaxů…

Fakt mě udivuje, jak si pořád někdo myslí, že není odpovědný za svoje činy a, že jeho jednání nemůže vyprovokovat k reakci.

Jouda
Jouda
25. 3. 2024 6:57
Reply to  Vlada

A ty si nechránís svůj majetek?? V bytě a dome EPS a EZS, CCTV?? S pojišťovnou se dá domluvit i rozumná smlouva, ale viz výše. Doba kdy si každý vlezl kam chtěl a dělal co chtěl dávno skončila. Dnes je vše v soukromém vlastnictví.
Na střechách svj už dnes hamove platí za pronájem, když mají antény I když jsou členy svj nebo družstva.
V rozumných svj se dělají nahodile kontroly společných prostor a dum se zamyká Tak to funguje u nás.
U vás to je třeba jinak…

Vlada
Vlada
25. 3. 2024 10:20
Reply to  Jouda

Chranim jako kazdej jinej, to ovsem neznamena, ze mi nekdo nemuze cvaknout koax, sundat antenu, posprejovat auto, ze jsem rusic nebo mi dat par facek cestou z hospody 😉

39
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x