Převálcují nekoncesovaní amatéři koncesované?

Pojmy jako jiskřiště a koherer dnes už nikomu nic neříkají. Nikoho ani nezajímá, komu Marconi ukradl nápad s bezdrátovou komunikací. Ostatně, na nic z toho se vás u zkoušek na radioamatérského operátora nezeptají. Zato je nutné se nabiflovat prefixy i toho posledního zapadákova, protože zkrátka musíte osvědčit, že máte nějaké rozumové schopnosti.

Dovolil jsem si to hodně zjednodušit, protože ke zkouškám na radioamatérskou licenci se odhodláváme především proto, že to s vysíláním myslíme opravdu vážně a chceme patřit do celosvětové komunity radioamatérů, pyšnících se nikoli volačkou, ale oficiální radioamatérskou značkou. Pamatuju si dodnes svoji návštěvu na ČTÚ v Praze, kde jsme se potili před zkušebním komisařem. Atmosféra byla sice úředně přísná, ale zároveň přátelská, dalo by se říct v radioamatérském duchu.

Bylo to v dobách, kdy se u nás zákon ještě striktně dodržoval, a jeho dodržování bylo opravdu vymáháno, a to ještě i v devadesátých letech, kdy se naplno rozvinulo CB vysílání. K provozování CB stanice bylo třeba povolení, ale byla to jen formalita – poslal se dopis se žádostí a přišla licence. Ty doby už jsou taky pryč. Postupně se do našich životů proplížila “svoboda a demokracie,” která přinesla kromě jiného i uvolnění rádiových frekvencí. Najednou jsme měli PMR, následované sdílenými kanály, a těch frekvencí je dnes tolik, že nikdy nejsou všechny obsazené.

Ve svých radioamatérských začátcích jsem si vystačil s poslechem pásma 2 metrů, tedy 144-146 MHz, na upravené VR 21. Bylo tam opravdu rušno, a “urvat si” na převaděči kus pro sebe bylo docela umění. Postupně se začalo prosazovat pásmo 70 cm, na které jsme zpočátku hleděli s nedůvěrou a ptali se: “Je to vůbec potřeba? Proč by tam měl někdo vysílat, když máme skvělý dvoumetr?” Nakonec se na 70 cm přesunula i Dědkorunda (z OK0C na OK0BC,) čímž jsme přišli o některé radioamatéry, kteří na tohle pásmo buď neměli zařízení a anténu, nebo k němu třeba neměli důvěru.

Dnes, pokud chci, aby se mi radiostanice při skenování aspoň někde zastavila, mám v pamětech i všechny PMR kanály a sdílené kmitočty. Zejména o víkendu je tam živo, na rozdíl od radioamatérských frekvencí (mám na mysli VHF a UHF,) kde je převážně mrtvo. Nebýt závodů a pár pravidelných debatních kroužků, z nichž mnohé se drží jen díky úsilí, ochotě a obětavosti vedoucích stanic, je tam slyšet jen šum kosmického záření. Právě do těchto kroužků, kde se sejde více stanic pohromadě, se často strefují narušitelé. Koneckonců je snazší trefit stoh, než stéblo slámy. Zda mají tito narušitelé koncesi či nikoli by se dalo polemizovat. Někdy je na vině alkohol koncesovaných, někdy škodolibost nekoncesovaných. Paradoxní je, že se v minulosti podařilo odhalit především ty koncesované, zatímco nekoncesovaní zbabělci mazaně unikají. Vysílačku si dnes může koupit úplně každý, a nikdo nezkoumá, zda je psychicky stabilní. Na rozdíl od těchto černých výjimek jsou ostatní nekoncesovaní zcela v pořádku – myslím z hlediska duševního zdraví – protože výkony jejich vysílacích stanic občas v pořádku nejsou. Mají k dispozici sice méně frekvencí, zato se nemusejí otravovat s žádnými zkouškami nebo obnovováním licence každých pět let, a poslouchat pak od chytrolínů: “Ty máš propadlou koncesi, co děláš na pásmu?!”

Mít radioamatérskou koncesi a značku bylo vždy otázkou prestiže. Dnes ta prestiž trochu upadá, protože značek jsou mraky, ale mnohé nejsou vůbec aktivní. Aktivitu dohánějí právě ti nekoncesovaní, kteří se často sdružují v zájmových skupinách a pořádají dokonce i závody. Radioamatérů je v naší republice dostatek, jen jich více než polovina (možná dokonce 2/3) není opatřena oficiální značkou.

Pokud by naši prodejci, za které jsme samozřejmě rádi, byli závislí jen na koncesovaných radioamatérech, nejspíš by se jim moc dobře nevedlo. Naštěstí tu jsou i airsofťáci, padáčkáři, PMRkaři, stavbaři, řidiči, všemožní sdílenkáři atd. Uživatelů radiostanic jsou zkrátka mraky, a koncesovaní radioamatéři jsou v menšině, ať se nám to líbí nebo ne. Odpověď na otázku v nadpisu zní, že už je nekoncesionáři dávno převálcovali, a tenhle trend se nezmění, protože ochota podstupovat nějaké zkoušky, když přece můžu vysílat všude možně i bez nich, je čím dál menší. Ano, radioamatéři mají pořád nějakou prestiž, ale co s ní, když mají jen značku a prakticky nevysílají?

Kam se poděli všichni ti, kdo celé dny klábosili na dvoumetru? Většina z nich je přece stále naživu. Máme demokracii a můžeme mluvit o čemkoli (no tak dobře, téměř o čemkoli,) jen se nám nějak nechce. Vlastně bychom měli být rádi za ty, kteří za nás, koncesované, ty statistiky vysílacích stanic dohánějí. Jednoho krásného dne by se mohlo stát, že stát řekne: “Vy vůbec nevysíláte, tudíž žádné frekvence asi nepotřebujete.” Kdysi totiž radioamatéři měli k dispozici prakticky celé kmitočtové spektrum, ale jakmile si politici uvědomili význam radiových vln, začali radioamatérům pásma osekávat a ponechávali jim spíš ty odpadní, o kterých se domnívali, že se komerčně nedají využít.

Na závěr bych chtěl říct, že jsem rád za to, že mám koncesi, respektive značku, protože je to v naší rodině jistá tradice, a můžu na krátké vlny, které považuju za skutečnou radioamatéřinu. Zároveň jsem rád za všechny nadšence, kteří vysílají, případně pravidelně jezdí či běhají po kopcích, zkrátka jsou aktivní tak, jako dříve bývali aktivní naši předchůdci, otcové, dědové. Radioamatéři, bez ohledu zda mají či nemají koncesi, by s trochou nadsázky mohli říct to, co říkali piloti za války: “Na zemi jsme možná nepřátelé, ale ve vzduchu jsme všichni bratři.”

4.1 14 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest

138 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr
Petr
9 měsíců před

Já bych i moc rád tu značku, ale nemohu se připojit ke skupině kterou z hloubky srdce nesnáším až nenávidím. Všechno ví všude byli, ostatní jsou Ti dementi s PMR a Baofengy, nic nesdélí neporadí, já jsem si to vyseděl, odpájel, odchodil také, udělej to stejně. Radioamátersrví pokud by licencovaní amatéři nebyli pardon namyšlená, sebestředná hovada by mělo tisíce a tisíce nových členů…. Za mne je to taková sektička, která ve skutečnosti ani nikoho mezi sebe pustit nechce,omlouvám se výjímkám., máme své frekvence, opakovače, jsme profesionálové, nikoho dalšího mezi sebe nechceme. Tak působí lidi s licencí na lidi z vnějšku. ☝️

Naposledy upraveno dne 9 měsíců před, upravil Petr
*
*
9 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Péťo, nebuď taková sralbotka. Přečti si článek/y od Filipa a následně příspěvky : https://amaradio.cz/prvni-wwff-aktivita-okff-1570-jindrichovsky-mokrad/
Kde tam je co popisuješ?
V čem potřebuješ poradit? Co tě trápí?

Petr
Petr
9 měsíců před
Odpovědět na  *

Například já jako civil jsem jednou, dvakrát zkusil převadeč jak to funguje abych věděl a dokázal třeba někomu v nouzi pomoci, jsem vášnivý turista a doba není dobrá, mohli se zbláznit skoro… Další pán říká dáme kávu, ten byl sympatický poslali jsme si emaily, měl jsem stovky dotazů na antény SDR no a potom již ani neodpoví. Další radioamatér, youtuber ze Slovenska prodává antény na 40m,ptám se mám SDR chytnu ve správný čas pouze na kopci když si koupím Vaši anténu budu moci poslouchat ve městě v paneláku, jsem laik nevím zda se to do města vůbec dostane, ani neodpověděl. Takhle se těch radioamatérů asi moc nezíská…..

Naposledy upraveno dne 9 měsíců před, upravil Petr
*
*
9 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Tak to jsi tu správně. Je znát tvé nadšení a to dříve nebo později povede k výsledku. Pro začátek uveď přibližně odkud jsi, mail, třeba se ozve někdo vysloveně kousek od tebe, kdo by poradil.

*
*
9 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Hm, třeba programátoři jsou podobní hajzlící. Chci umět programovat v C++ a Pythonu, ale nechtějí mě to naučit. Už je to 5 let a pořád nic neumím. Tak jsem se rozhodl, že se programováním teda živit nebudu, kašlu na to! Ať si svý znalosti vezmou do hrobu.

Zvedavy_invalida
Zvedavy_invalida
9 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Nesmíš hodnotit všechny podle pár individuí….;)

eda55
eda55
9 měsíců před
Odpovědět na  Petr

taková sektička, která ve skutečnosti ani nikoho mezi sebe pustit nechce,omlouvám se výjímkám …

Tak buď jseš provokatér, nebo naprostej neználek, případně sociopat. Vzal si to za špatnej konec. Nebo se chceš jenom vykecat …

Lidi jsou různý a různý koníčky maj. Tvoje první věta v tvém příspěvku o tobě hodně vypovídá. Radioamatérství ovšem není terapie, to si uvědom. Bez alespoň zákl. znalostí to půjde těžko …

Ludva
Ludva
8 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Péťo, ty nepotřebuješ značku, ale odbornou pomoc. Vždy jednou za čas, tu někdo takto vyjádří svou nenávist vůči těm co zkoušku úspěšně složili. Hele, vzdělávej se a jak postupně budou přibývat zkušenosti, bude odcházet nenávist. Chce to trpělivost, léčit se to dá, kámo.

OK1VVE
OK1VVE
8 měsíců před
Odpovědět na  Petr

Ahoj Petře
já nemyslím, že máš pravdu. Neříkám, že to tak nikdy nebylo a že někteří jsou stále mezi námi, ale majorita radioamatérstva jsou vstřícní lidé, kteří se snaží pomáhat. Kdybys trochu méně dštil síru, tak třeba na nějaké natrefíš.

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
1 rok před

Dnes na radioamatérských zkouškách na ČTU bylo 24 uchazečů , slušná účast . Komise byla velmi překvapená. Třeba se blýská na lepší časy

admin
admin
1 rok před
Odpovědět na  Alpinet Plzeň

Skvělá zpráva, díky!

Svoboda
Svoboda
1 rok před
Odpovědět na  Alpinet Plzeň

A udělal jsi to?

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
1 rok před
Odpovědět na  Svoboda

Udělal (Harec), už je zažádáno o značku .

Svoboda
Svoboda
1 rok před
Odpovědět na  Alpinet Plzeň

Tak gratuluji.

Alpinet Plzeň
Alpinet Plzeň
1 rok před
Odpovědět na  Svoboda

Diky Ti.

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Alpinet Plzeň

Taky gratuluji. Jestlipak si koncesi taky udělá Pluto?

Jarda
Jarda
1 rok před

Nechtěl jsem se do této diskuse zapojovat, ale neměli bychom se hádat, licence, bez licence, ale raději podporovat každého, kdo vysílá, dodržuje jistá pravidla a chová se na pásmu slušně. U nás na Prostějovsku, je provoz fajn, jsme tu lidi, co na PMR, nyní spíš UHF sdílený kanály, mají vysílání. Baví nás to, spojuje a díky tomu, jsem já poznal několik nových známých. Když se budeme hádat, že ten či onen má licenci, či nemá, kam to povede? Většina z těch, co nyní vysílá, si koupí nějakou stanici, Baofeng, Quansheng, TyT, Motorola a podobně. Pokud nedělají na pásmu bordel, neřešil bych je a nechal žít. Já byl v letech 1998-1999 na CB, to byl rachot. Dneska jsem už 7let zpět na PMR či UHV/VHF sdílených a je to paráda. Sám bydlím v paneláku, kde mít nějakou anténu na balkoně, je problém. Navíc, koupíte stanici levně kolem 1000 korun i méně a vysíláte. Instalovat antény, stanice, slaďovat to, tahat kabely, řešit zdroje uzemnění a já nevím co, je pro většinu překážka. Ale vzít ručku a jít na kopec, je paráda. Udělám něco pro zdraví, a ještě si vysílám. Manželka mě, když je hezké počasí hecuje, že půjdeme na výlet, já si vysílám, ona si užije přírody, já taky. Většinou poslouchá se mnou. Vždyť je to hezké. Navíc ručku dual band sebou tahám prakticky všude, když to jde. Plus je, což i manželku nadchlo, poslouchat na ručce, či stolním Scanneru, letecká a podobná pásma. Takže podporujme se a nechme řečí. Jo a diskuse, že s tím a s tím se nesmí na PMR…no byl bych tolerantní, dnes to používá většina. Protože tahat PMR Ručku, druhou na sdílené UHF, VHF…komu by se chtělo?
Napsal jsem to jako amatér a ten, který vysílá pro zábavu. Vždy se těším na nedělní PMR kolečko, kdy se všichni uslyšíme.
Tak se mějte fajn a tyhle diskuse neřešme, je to zbytečné. Kdo chce licenci, tak si udělá, kdo nechce a chce vysílat, má jiné možnosti.
Přeji hezký den a mnoho pěkných spojení.

Jan Bednář
Jan Bednář
1 rok před
Odpovědět na  Jarda

Naprosto souhlasím jen se divím, že to zdejší moralisti zkousli. Za stejný příspěvek jsem dostal před pár měsíci mraky hejtů, všichni se předháněli dřív v tom, kdo by mě udal jako první a pak ve finále někdo zneužil ještě moje jméno a začál nadávat lidem. Takoví to jsou borci ti koncesovaní. Po těchto zkušenostech mezi ně ani patřit nechci.

turista
turista
1 rok před
Odpovědět na  Jan Bednář

Co vysíláš, to přijímáš. Pokud tě taková drobnost, jako že tě tu někdo anonymně hejtuje, odradí od tvého postupu v koníčku?!
Při své pouti koníčkem, jsem se nikdy nesetkal s čímkoli negativním, ať už u lis, či unlis. Snad jen jednoho CBčkáře, ale jeho vystupování s majkem přičítám chvilkovému rozhození zřejmě po předchozí nenaplněné večerní vášni, ve spojení s troškou alka.
Jinak naprosto každý byl ochoten pomoci a poradit, unlis lis jedno.

Jan bednář
Jan bednář
1 rok před
Odpovědět na  turista

Ne od koníčku ale nechci oficiálně rozšiřovat řady takových jedinců. Koníčku se samozřejmě věnuji dál. Jestli ses nesetkal tak to buď jedině rád.

Voldemort
Voldemort
1 rok před
Odpovědět na  Jan Bednář

Ono je to prosté. Byla tu totiž zavedena cenzůra. Majitel webu nově luxuje nepohodlné příspěvky, které se mu nehodí do “mainstreamového myšlení” a jiné politicky potenciálně závadné zase podléhají jeho schválení. Jinak se prostě nezobrazí.
Takže jsou všichni unlisové a PMRkáři s 5W vzáni na milost.

Mazány jsou příspěvky urážlivé, politické a zcela nesouvisející. A silně uvažuju, že budou mazány i příspěvky s pitomýma přezdívkama, protože každý má nějaké jméno nebo značku. admin

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Voldemort

Seš v omylu. Žádná cenzura zde není, momentálně, ani mentálně :), to bych o tom musel něco vědět 🙂 Ale prosim tě, nerozděluj lidi. Spíš spojuj. Každý má možnost vyjádřit svůj názor, tak je to správné. Ono zase toho svobodnýho prostoru na internetu, extra u nás, moc není, tak si toho važme …

Jan Bednář
Jan Bednář
1 rok před
Odpovědět na  Voldemort

Cenzurou bych to nenazýval. Tady se jen borci předháněli v tom, kdo by mě jako první udal a z tohoto přístupu je mi na nic. Od takové skupiny se distancuju a je mi jedno jestli to jsou radioamatéři nebo kdokoli jiný. Kdyby šlo něco vážného tak neřeknu ale pokud jde o vysílání bez koncese na kmitočtech, kde je prakticky prázdno tak to opravdu nelze akceptovat.

Svoboda
Svoboda
1 rok před
Odpovědět na  Voldemort

On tom mazání se dá docela pochybovat. Stačí se podívat na starší příspěvky. Třeba aféra s vysíláním na 50 MHz. Tam je urážek plná nůše a admin NIC!.

Venca
Venca
1 rok před
Odpovědět na  Svoboda

Kdyby tam něco admin smazal ztratí diskuze kontext. Je to tam pěkná vizitka rádioamatérů!

01001010@gmail.com
01001010@gmail.com
1 rok před
Odpovědět na  Venca

Hlavně těch, kteří se zastávají unlisů. Dřív by z toho měl ostudu az do smrti. Dneska ho někteří obhajují, že je koncese jenom cár papíru a jak to těm co jednají fér nandal.

Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil 01001010@gmail.com
Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  01001010@gmail.com

Opět předesílám, že souhlasím s autorem článku a doplňuji, že 60tá léta minulého století je jiná doba než je teď. Vše prodělává vývoj a ano, koncese se z dnešního pohledu může jevit z pohledu její váhy a nutnosti k vysílání jinak.. Sice bych rčení “cár papíru” nikdy nepoužil, ale ano, ve své podstatě se to dá chápat i tak. Pokud můžu vysílat bez koncese, jakou motivaci bych měl mít k tomu si ji dělat za vynaložení přiměřeného úsilí .. Chápu v dnešní době všechny ty kteří jí mají, těšili se z pocitu vlastní vyjímečnosti a v podstatě zjistili, že vynaložené úsilí bylo zahlazeno a dneska se stávají menšinou, jejíž úsilí už dneska nikdo neocení. Nepředpokládám, že se mnou budou všichni souhlasit, ale agresivita některých koncesovaných vyvrací veškerá tvrzení jejich přátelské komunity. Pokud se od nich chce dneska někdo distancovat, nedivím se ..

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Jarda

mít nějakou anténu na balkoně, je problém …

Přesto, třeba zde: https://www.i1wqrlinkradio.com/category/antennas.htm by se teoreticky nějaká nenápadná malá anténka mohla hodit …

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Jarda

Taky mám balkon v paneláku a několik antén. Doma udělanou EndFed pro 40/20/15/10m a bez tuneru. S tunerem i 12m.
Takové J nebo Slim jim, dipol pro PMR, to vše jde v pohodě provozovat na balkoně.
Nejhorší je smrt z vyděšení.

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Podle psychologů je mnohem horší smrt ze zoufalství. Je protrahovaná.

Michal 1 Pardubice
Michal 1 Pardubice
1 rok před
Odpovědět na  Pavel

A pak prijde protahovane vydeseni v podani nasich medii a politiku a dilo je dokonano 🙂

Franta
Franta
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Přesně tak, “Kdo chce hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod” anebo jen tak žvaní.
Franta OK2VFS

...
...
1 rok před
Odpovědět na  Jarda

S prvni polovinou souhlas;
s druhou ne.
PMR ma jasne podminky, a jestlize se nekdo vydrape na kopec a poctive vysila z povoleneho zarizeni, tak mu to nikdo nema prasit zarizenim s vyssim vykonem nebo nepovolenou antenou.

Petr
Petr
9 měsíců před
Odpovědět na  Jarda

Nemá ale stejné možnosti.☝️

necymbálista
necymbálista
1 rok před

comment image

Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil necymbálista
poloamatér ok3
poloamatér ok3
1 rok před

nutno vyzdvihnout, že pmr amatéři jsou rozhodně amatérštější.. a to se cení

Franta
Franta
1 rok před
Odpovědět na  poloamatér ok3

Musím se zasmát, protože přídavná jména mají zpravidla tři stupně. Podle toho je tedy:
Amatér – amatérský
PMR – amatérštější
??? – nejamatérštější kdopak to asi bude HI HI
73! OK2VFS

Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil Franta
češtinář
češtinář
1 rok před
Odpovědět na  Franta

Vy tomu češtinovi dáváte

Operátor
Operátor
1 rok před
Odpovědět na  poloamatér ok3

Myslíš Chůvičkáře…?

OldHam
OldHam
1 rok před

Opět velmi oblíbené téma lis/unlis. Viděl bych to velmi jednoduše.
Pokud chce někdo běhat po venku s ručkou a užívat si provozu na sdílenkách, pmr apod. (který je ale mnohem větší než na ama pásmu VHF UHF) tak má u nás v ČR opravdu dost možností, vzhledem k množství povolených sdílenek na různých pásmech + k tomu CB a těch kmitočtů na 27,500 apod. Tam je opravdu zbytečné řešit koncesi. Ale i přesto si může člověk vyzkoušet, byť s omezením, relativně dost pásem a být aktivní a užívat si vysílání a to i dost dobře, proč ne?
Kdo to ovšem myslí opravdu vážně, tak věřím, že nebude mít nejmenší problém se těch pár otázek a věcí kolem naučit a s radostí si budovat svůj hamshack a posouvat se dál.
To že hamů obecně ubývá je tím, že mladí mají úplně jiné koníčky a zájmy o věci. A pokud chtějí komunikovat, tak celý svět mají dnes v mobilu.
A při představě, že by kvůli tomu, aby si prohodili pár slov s cizincem stavěli antény a pořizovali stanice a čekali na podmínky…kdepak. Navíc adekvátní bydlení je další problém. Kdo z mladých má rodinný dům a zahradu s možnostmi udělat tam bez problémů anténu nebo antény, stavět stožáry? O městech a panelácích se už vůbec nebavím. Sám jsem zažil neřešitelný problém jen s magnetkou na parapetu.
Mobily mají v ruce už děti v kočárku, komunikační technologie jsou úplně někde jinde a to kouzlo KV (v dnešních možnostech a technologiích) zaujme už jen málokoho. A tak hamshack budou budovat opravdu jen ti skalní nadšenci. Ostatní si mohou dělat videohovory z mobilu s kýmkoliv ve světe kdykoliv si vzpomenou. Problém tedy nejsou otázky ke zkouškám, ale celkově doba, rychlý vývoj společnosti a technologií, která tento koníček k provozování dělá a i dál bude dělat složitějším a jednoho dne se dostane na historický milník, jako telegrafie po drátu, fax.
To co by nás mělo ale všechny spojovat dohromady, je právě ta chuť vysílat a užívat si radost z tohodle druhu komunikace.

Dan
Dan
1 rok před
Odpovědět na  OldHam

Skvěle, líp bych to nenapsal.

Honza
Honza
1 rok před
Odpovědět na  OldHam

Velmi pěkně jsi to popsal. Já osobně sice licenci mám (dělal jsem si ji v 16-ti letech, tj. druhá polovina 90-tek), jenže jsem na HAM bandech nikdy pořádně vysílat nezačal. Tehdy to mělo důvod v tom, že jsem byl v “teenage” období tak trochu pankáč. Užívat si provozní svobody bylo pro mě výrazně inspirující na CB (a hlavně nad CB 🙂 než se dohadovat s tehdejšími “dědky” o to, že nedávám značku v každé své relaci a že preferuji jiná témata než počasí a tehdy nekonečná kolečka. Dneska bych si za tu dynamiku trochu nafackoval, ale na druhou stranu jsem je respektoval a hovory o holkách, sportu a hrách jsme vedli na CB 🙂 Po té následovala VŠ, bydlení po různých pronajatých bytech s mizerným QTH a nemožností instalace jakékoliv antény. Takže jakékoliv vysílání šlo zcela stranou. A současnost? Nyní 8 let bydlím na vesnici v RD, mám možnost si natáhnout jakoukoliv drátovku, postavit stožár a na zahradu zakopat kilometry kabelů. Jenže mě opustila motivace to dělat. Pořídil jsem si KV rádio, udělal pár desítek spojení na 40 a 10m, ale to nadšení z prosté rádiové komunikace se už bohužel neobjevilo. Ale na druhou stranu jsem objevil, že radost mi udělá, když do batohu vrazím čínskou ručku, vezmu kolo, běžecké boty nebo běžky a zkusím navázat pár spojení z kopců, z přírody. A k tomu mi PMR i jako licencovanému HAMovi fakt stačí 🙂 Sakra, ten pankáč se nezapře i dnes – přece na PMR mohu jen s originální PMR radiostanicí… Hmm, nic jsem neřekl a těch 5W taky nesouhlasí 🙂

KX2
KX2
1 rok před
Odpovědět na  Honza

Honzo, podobné cesty. Také mám raději náš koníček ve spojení s pohybem. Snad jen, že mimo víkend se na PMR téměř nikdo neozve. Takže v batohu KX2 a pár kusů drátu a někdy rybářský prut. Manželka ráda kešky, hrady/zámky a focení.Takže mnohdy máme společnou cestu, jen tam každý hold mačkáme jiné knoflíky na hračkách.
Ty jsi, jak píšeš, kolo, běžecké boty, běžky, kopce, nezkoušel ty různé KV venkovní aktivity? PMR stačí?

Honza
Honza
1 rok před
Odpovědět na  KX2

Ano, PMR mi na vyblbnutí opravdu stačí. Jde o to, že venkovní KV aktivity chtějí čas (aby to za něco stálo) – a ten já musím dělit mezi 3 děti, práci a sport jako kompenzaci sedavého zaměstnání. HAM rádio prostě nemá prioritu. Takže jsem ho, alespoň v minimální míře, vecpal do pohybových aktivit a docela to funguje 🙂

KX2
KX2
1 rok před
Odpovědět na  Honza

V tom je ten náš koník krásný, každý si v něm najde tu svou aktivitu. PMRkou jsem byl velmi omezen na kopce a sobotu. Než mi lis otevřela KV a v podstatě venku blbnout kdekoli i mimo kopec ( Bota, Pota, Sota, GMA, FF, hrady-zámky, mlýny a nevím co ještě) a hlavně kdykoli. Pokaždé se někdo ozve. Nevím co myslíš, tím časem, protože na KV se nezdržím o moc déle, než-li to je venku s PMRkou? Snad vyjma FF.
Každý si najde, co ho baví. Ať se daří a přeji hodně zajímavých QSO kdekoli to baví tebe.

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  OldHam

Naprosto souhlasím…

amatér
amatér
1 rok před

tak jsem si projel KV a dohromady tam nic není, špagety nějaký rusáci v šumu a ft8. Dost bída na neděli vecer. Tak to asi dnes off.

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  amatér

Já si nestěžuju, třeba tohle bych na 30m teď nečekal.

Screenshot 2025-01-12 205431.png
Vlada
Vlada
1 rok před
Odpovědět na  amatér
OK2HF
OK2HF
1 rok před

Drobná nápověda pro ty, co jsou smutní, že jim ručka nemluví.

http://rx.linkfanel.net/
https://www.receiverbook.de/map
http://websdr.org/

Ručky nebrat!

Rosťa
Rosťa
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

To bych rád věděl jak mi nějaký internet rozmluví ručku 🙂 Díky za hodnotnou informaci, ale svoji nudu můžeš upřít i jiným směrem.

Anketa
Anketa
1 rok před

Ty nazory tady jsou jen plne ega a podivne zaprdenosti. Tak by me docela zajimalo jaka je zdejsi sestava ctenaru. Tak zkuste hlasovat. Vek 45 a vic mi da pekne minus (jako vzdycky) a vek mene nez 45 mi da plus. Tak smele do toho. Michal ok2ddt

60m
60m
1 rok před
Odpovědět na  Anketa

Tak já Ti dám minus když chceš ale nevím proč 🙂

Těch KV amatérů ubývá taky prostě protože ve městě, kam většina mladých lidí bohužel jaksi migruje si žádnou krátkovlnou anténu obvykle nenatáhnete. To si radeji najdete jinou zábavu než předem prohranej boj s panem domácím
..
A dělat si kvůli VHF moon contestu licenci.. což je dohromady jediný co se dá dohromady dnes na 2m dělat, jak jsem pochopil sám dvoumetr nemajíce – no kdo chce, mě už to přijde už skoro nastejno s VHF PMR.

Franta
Franta
1 rok před
Odpovědět na  Anketa

Naprostý souhlas s Tebou. Tolik negativní energie. Ale samotný článek to hodně podporuje. A přitom si z těch “radiových” aktivit stačí jen vybrat, protože stále platí “Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce jenom kecá”. Doporučil bych některým, ať si zkusí udělat testy pro koncesi v USA. Franta OK2VFS

Miro / OM7AMA
Miro / OM7AMA
1 rok před
Odpovědět na  Anketa

Tak toto je tvoje vnimanie sveta ze vekovka nad a pod sa deli tak to musis mat v zivote smutne a aj v tomto hobby.

Honza
Honza
1 rok před

Určité otázky v textu autora jsem si pokládal nedávno i Já.
Když jsem šel ve večerních hodinách o vánočních svátcích s ručkou po městě,
už jsem jen vzpomínal na to jak na pásmech bylo živo, debatovalo se do 2rána, poznal jsi fajn kamarády, zajimavé lidi atd.. Nezáleželo zda jsi na Cb nevo VHF .
Pak jsem si hluboce uvědomil dopad toho, že dnes kazdy vlastní telefon, sociální sítě a v poslední řade aplikace ve kterých se dá psát, volat a vysílat (ZELO atd.)
Hold jediny co je jisty, že časem už jen uslyšíme na pásmech šumové ticho..
Kdyz někde vidím zatoulanou anténu CB na domech, je to už jako nakouknutí do určité doby, která se nebude opakovat jako slavné 90tky 73 Honza .

KX2
KX2
1 rok před
Odpovědět na  Honza

Jo i holky, byly takové nějaké veselejší…
Zase se od té doby podstatně zpřenosnilo a zmenšilo KV trx. Až tak, že je to jak ta tvá slavná ručka. Můžeš vzdychat, proč ne, nebo hledat možnosti.

turista
turista
1 rok před

Klucíí, chtěl bych mít vaše starosti a svoji radost z vysílání na lis i unlis pásmech 🙂

OK2HF
OK2HF
1 rok před

Co s amatérama, ti chtějí furt jen závodit a rozumná řeč s nimi není.

amatér
amatér
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

??? co je to za výlev, plno amatérů nechce “závody” ani vidět.

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  amatér

Jo ti contestmani jsou fšude stejná pakáž! I na PMR.

Screenshot From 2025-01-12 07-19-53.png
OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

A teď FM pohár, najdi 5 rozdílů. Uprostřed Moravy běžná věc, že na jednom kanále jsou 3 FM contestmani a není možné se přes ně dovolat.
A hlavně, když je “důležitý” závod, tak nikdo jiný nesmí “mluvit”, protože je přece závod, né?

Dovolil bych si contestmany upozornit, že segment 144,500-144,800 už léta zeje prázdnotou. Tudíš stačí upravit podmínky a na světě bude hned lépe. Dokonce by tím pádem mohli někteří vysílat zase na více značek, aby se zaplnilo volné místo.

Screenshot From 2025-01-12 07-24-39.png
Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil OK2HF
60m
60m
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

Já jsem ty contesty nikdy nesledoval ale co jako se tam vlastně vyhrává a proč kolem toho lidi tak trotlí ? Pochopil jsem že nějakej papír co si ještě sám vytisknu ne ? Kdyby alespoň bedna hrušek..

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  60m

Jo všem z PMR dejte koncese, to bude nadílka…
Přesně tak to všude funguje a ještě je těžký jim vysvětlit, proč se to nedělá. Proto je dobrá stanice, co má víc rychlostních stupňů.

Screenshot From 2025-01-12 10-51-56.png
Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil OK2HF
mic
mic
1 rok před

Je to už několikátý článek na podobné téma. Problém je stejný. Proč dělat koncesi, když za ní tak málo získám? Kolik opravdových zájemců z toho mála tato vstupní bariera odradí? I kdyby třeba 30%, je to sakra hodně. Za mě je na čase koncese zjednodušit a oproti poplatku rozdat každému kdo projeví zájem. Jen tak lze upadání zájmu o tento koníček poněkud oddálit. Jasně, staří bardi budou skřípat zubama, že oni museli… a ti noví nemusí. Je třeba si ovšem přiznat, že to jde celé do kytek právě s ubývajícími starými bardy. Tak ty nové pusťme mezi sebe, ať ukáží co v nich je. Dnes je spousta zajímavých koníčků, mladí si mohou jen vybírat. Jsou, jako i my jsme bývali, netrpěliví, zbrklí a přelétaví. To nevadí, když jim umožníme snadno a rychle vysílat, tak jich pár zůstane. Získají zkušenosti a zalíbení.
Michal

Aleš
Aleš
1 rok před
Odpovědět na  mic

Souhlas.
Krom jinýho by stát získal nějakej přehled o vysílacích stanicích a mohl by je využít např při mimořádných situacích.

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Aleš

 by stát získal nějakej přehled o vysílacích stanicích

Pomáhat a chránit? Nebo sledovat a fízlovat? A samozřejmě bonzovat. To už tady bylo. Ne, děkuji. Koncesionáři s volačkou jsou v evidenci ČTÚ, zbytek s pmr a baofňukama je jim šumák …

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Aleš

Ty vole, vám se snad po zelené buzeraci stýská. Každý si může naordinovat Vyškov a to je slabý odvar proti časům ČSLA. Lahůdky jako 2x noční poplach s limitem 5minut na opuštění kasáren, noční běh s plnou polní do autoparku se dnes nedělá. Jídlo bylo na rozkaz.
Dnes “Úmrtnost” dětského tábora Vyškov byla pro studenty 50% z výcvikového kurzu.

Milan
Milan
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Jaká buzerace??? Klidně bych při kalamitách pomáhal dobrovolně a kdyby si mně stát vyžádal určitě bych to nebral jako buzeraci.

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Milan

Stát si Tě nevyžádá, buď si jistý. Musel by jsi totiž něco umět a nabídnout.
Stát má dnes dost firem, možností a schopností a rozhodně nestojí na nějakém týpkovi s Baofengem.

Oskar
Oskar
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Joudo, Joudo, co ty víš o světě, nedivím se že nemáš co nabídnout. O tebe by asi fakt nestáli.

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Oskar

Víš o mne fakt kulový, jenom plácáš….

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Aleš

Tak – máme novou družici. Tady to píšou: https://kosmonautix.cz/2025/01/17/to-je-ale-prekvapeni-cr-ma-novou-druzici-saturnin-1/

Pochybuji, že nějaký civil dekoduje snímky, ale telemetrie by odposlechnout asi šla …

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Ne, jistě ne. Ani nejsou známy kepleriánská data ( TLE)
To, co je prezentováno Fotka a parametry ofiko zřejmě neodpovídá skutečnosti. 100 snímků denně a rozměry
Pro detailní snímkování povrchu země s alespoň trochu rozlišením je potřeba kvalitní optika a slušný snímač s velkým rozlišením.
Optika bude pravděpodobně zoomový sklo. Co se ofiko prezentuje vypadá jako čočky z telefonu :-)))
Aby sledovali zájmové oblasti, Rusko, Ukrajinu, Pobaltí a Čínu nic lepšího nepotřebují. Dosud nakupovali komerčně u Maxaru
https://www.maxar.com/

Mě zajímá kmitočet na kterém komunikují se satelitem. (telemetrie, download snímků…)
Bude to úzký svazek, ( i tam je Fresnelova zóna) parabola proti satelitu.
V minulosti byli předchůdci VZLUSATy. A jejich TLE byly ke stažení.
Look4sat apka s nima počítala přesně.

Lovec...
Lovec...
1 rok před
Odpovědět na  mic

Dovolím si podotknout, že dnes by se měla radioamatérská koncese udělovat zájemcům “jen” za přečtení knížky od Daneše “Za tajemstvím éteru”! Tahle knížka dává mnohem víc, než tupé biflování radioamatérských zkratek, prefixů a dalších nesmyslů, které jsou ve zkušebních otázkách jen pro buzeraci. Nedivím se, že na to dnes mladí hází bobek! Navíc na sdílených kmitočtech jsou mnohdy techničtější debaty. Debatuje se o různých anténách, nových přijímačích, DX příjmu… Řekl bych širší okruh lidí, více témat a rozhodně i více zábavy!

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

za přečtení knížky od Daneše “Za tajemstvím éteru”! 

Výborně. Jsem pro. Pilotní průkaz se bude vydávat za přečtení knížky O letadélku Káněti od B. Říhy, zbroják se bude vydávat po shlédnutí filmu Rambo, průkaz vůdce malého plavidla se bude vydávat po shlédnutí filmu Hrdinný kapitán Korkorán, a řidičák po filmu Rychle a zběsile … 🙂

Príma nápad … 🙂 Už aby to bylo …

Lovec...
Lovec...
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Naprosto nesmyslné srovnání a typický výkřik ega! Pilot letadla, kapitán lodi, motorista, ale třeba i obyčejný elektrikář, svoji chybou může ohrozit další životy! Koho ohrožuje operátor stanice? Leda tak sebe, že si může, když klimbne při vyplňování staničního deníku, vypíchnout tužkou vlastní oko! 😀
Nějaké zkoušky nikomu nic moc nedají a nabiflované informace se rychle z hlavy vykouří. To je má zkušenost zkušebního komisaře! Nejvíce se získá praxí, postupným zdokonalováním sebe sama! Bohužel ty tam jsou doby, kdy si lidé v zájmových kroužcích pomáhali. Dnes převládá jen to ego! A jak jsem dlouhodobě vypozoroval třeba v Holicích, velmi často ti koncesovaní, hrdí na volačku, s oblibou napomínající všechny okolo, jsou v osobním životě dost tragédi! A ta “volačka” je mnohdy jediné, co mají…
Dost těžko se tohle asi čte, ale je to drsná realita. A bohužel je tento trend vidět ve všech zájmových oborech!
Lovec…

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

UU tuším říkal, že můžou padat letadla. Ale to bylo, když se rušila telegrafie.
Pravda je taková, že nevysílají ani ti, co koncesi mají. Tak nač ji nutit těm, co ji ani nechtějí.

Naposledy upraveno dne 1 rok před, upravil OK2HF
eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

Koho ohrožuje operátor stanice?

Lovče, nedobře se na to díváš. Co když bude předávat nějaké citlivé informace “druhé straně” ? Té nepřátelské? Co potom? Proč asi měl koncese pod dohledem Svazarm, pod vedoucí úlohou KSČ?
(Kdo nejde s námi, jde proti nám, že … 🙂

To už je sice pryč, možná, viz https://1url.cz/N1vHY , takže pro obsluhu kv radiostanice je potřeba koncese. Přeci nebude nějaký jójo dělat OK prefixu ostudu. Stačí, že ostudu dělá komik na Hradě a jeho patolízalové. Souhlasím s tebou, že praxe je potřeba, ale koncese oddělí zrno od plev, a dle mého, ještě dlouho tomu tak bude …

Tom
Tom
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Alkoholik Zeman a spolek zlodějů tam přece uz nějakou dobu není ne?

Zvedavy invalida
Zvedavy invalida
1 rok před
Odpovědět na  Tom

Ne. Je tam jiný komunista s vyměněnou bandou zlodějů… 🙂

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Zvedavy invalida

Mnoho informací, ověřených, je na internetu. Kandidát strany od roku 1983? Proč ne? https://1url.cz/w1vkS Je toho zkrátka hodně, co se obecně neví, nebo to media zamlčují. Tady je pár videí, tak kdo chce, může juknout, ale co si z toho každý vezme, je čistě jeho věc …
https://1url.cz/81vkc

Operátor
Operátor
1 rok před
Odpovědět na  Zvedavy invalida
Zvedavy_invalida
Zvedavy_invalida
1 rok před
Odpovědět na  Operátor

Tohle je zajímavé…”Autori neodpovidaji ani za uplnost, ani za pravdivost techto informativnich udaju. ” Tedy si admini vzali neověřená fakta a šup s tím na své stránky a plivat jedovatou slinu. No, nepřekvapující…

Lovec...
Lovec...
1 rok před
Odpovědět na  Zvedavy invalida

Těch posledních pětatřicet let je nějakých podivných. Asi spíš na povídání… A Edo, neumím si představit, že by dnes běžný občan, nekoncesovaný občan s vysílačkou, napáchal větší škody než ty loupeživé bandy z toho hlavního města…

ok2
ok2
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

reálně bandy z Brna..

Lovec...
Lovec...
1 rok před
Odpovědět na  ok2

:-D.

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  ok2

Ano. Ale – existuje jedna webová stránka s názvem prigl.cz, to je na dlouhé večery. A hned postnu klenot, který vám vše okolo Brna vysvětlí: http://prigl.cz/genius-loci/nasli-jsme-kraj-kde-se-pije-nejvic-na-svete-ceskomoravska-vrchovina/

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

Těch posledních pětatřicet let je nějakých podivných.

Lovče ! Je vidět, že si ještě nechytil moderní trendy. Ty současný. Víš přeci, že stromek se má ohýbat, dokud je mladý. 🙂 To je známá věc. Dnes me třeba pobavilo učivo 3. třídy ZŠ, viz Vyjmenovaná slova po L:

comment image

To se musí líbit, to je ta dnešní současnost …
zdroj: https://1url.cz/51vXF

Jestli ti teda něco na dnešní době připadá podivný, podívej se směrem na vládu, do sněmovny, a na Hrad …

Lovec...
Lovec...
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Edo, admin ti dá na mě telefon a můžeme popovídat…

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Teď jsem se od srdce zasmál .. Jen se zeptám, jaké informace by měl předávat a kam ?? Když máme všichni mobily a internet ?? To je ovšem klasická úvaha z šedesátek. Pokud se na to budeme dívat touhle optikou, nikdy se neposuneme soudruhu !! Myslím, že zrno od plev oddělíme nejlépe tak, že přestaneme uvažovat jako v dobách dávno minulých .. 🙂

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Pavel

“each signal is information” proč dodnes existuje EW (Electronic Warfare neboli REB??) Kdo má informace, vítězí….
není to jenom OSINT (Open Source Intelligence) analytiků dat a počítačových sítí, informace “běhají i v luftě” viz STANAG4285,5066 atd….
Proč zmizely on-line přijímače na Ukrajině a v RF před 3 lety ??? Proč na Ukrajině byl zákaz vysílání????

A zrno od plev oddělovali komunisté a jak to dopadlo???

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Pavel

Když máme všichni mobily a internet ??

Právě proto, že máme všichni mobily a internet. Takže tudy cesta nevede. Asi není od věci trochu se informovat, samozřejmě nenásilnou formou:

https://1url.cz/619R5
https://1url.cz/g19R9
https://1url.cz/N19RP

Nikoliv úvaha z šedesátek, ale reálný pohled na to, co je v dnešní době nejvíc sledované. Ovšem jaké informace by měl předávat a kam, to už je otázka, která by určitě zajímala některé silové složky … 🙂 Pro všechny případy – pokud to nepůjde přes trancívr, ještě jsou v záloze holubi … 🙂

https://cs.postposmo.com/po%C5%A1tovn%C3%AD-holub-2/

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  eda55

JoJo, Pavlík nemá ponětí, co je technologie TEMPEST kterou umí i ČTÚ.
“Analytici dat státního i privátního sektoru” mají na (a)sociálních sítích zlatý důl informací.
Lidi (uživatelé) na sebe a rádi napráskají kde-co.

Že je státní úředník bordelář, to je a bez diskuzí.
Zrovna takový superstroj jako je Agata
https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/mame-manual-k-odposlouchavaci-agate-jmenuje-se-armada-a-je-z-polska.A120521_172742_mob_tech_vok

a státní úředníci nevědí kde je.

https://www.novinky.cz/clanek/domaci-v-rozvedce-hledaji-ztracene-agaty-209578
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-poslanci-resili-ztracene-agaty-vysledky-kontroly-v-rozvedce-jsou-tajne-40065672

https://www.securitymagazin.cz/security/v-rozvedce-hledaji-ztracene-agaty-a-miliardu-korun-1404060817.html

V článcích se vyskytuje jméno Blahut. A prošlo mu to.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zdenek-blahut-namestek-rozvedky-obzaloba-zprosteni-viny.A230426_135922_domaci_ikro

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  Jouda

Pánové, dělá to na mne dojem, že si myslíte, že bez předávání nevím jakých informací a nevím komu pomocí obyčejného radiamatérského vysílání se tajné služby neobjedou 🙂 Pokud máte jenom trošíčku představu jak se tyhle karty hrajou, nikdy byste takový nesmysl nemohli napsat. Profi špionáž je dneska na úplně jiné technologické úrovni a myslím že na vaše vysílání a předávání informací už dneska nikdo nečeká. Ale opíjet se tou představou můžete samozřejmě dál .. 🙂

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

Zdravím pánové, tak přesně pod tento příspěvek se podepisuji. Nedokázal bych to říci lépe. Pro vás koncesované, je třeba si přiznat, že i doba se nám posunula a došlo k vývoji nejen HW ale i sociální a společenské situace. A to je vidět nejen v tom, že se frekvence přesouvají z licencovaného pásma do nelicencovaného a vysílání se rozšiřuje bez ohledu na licence. Koníčků a zájmů mladých přibývá a nelze očekávat, že pokud něco bylo stanoveno před 60 lety, že neprojde žádnou změnou. Přikláním se ke zohlednění výše uvedeného a podporovat vysílání tak jak to jen půjde zejména pro jeho budoucí zachování. Je kontraproduktivní jít opačným směrem a trvat na dnes už možná nesmyslných licencích, což k vysílání dnes už nikoho nepřiláká. Ba naopak se to stává pomalu ale jistě překážkou tak, jak už zde bylo zmíněno.

Vlada
Vlada
1 rok před
Odpovědět na  Pavel

Opět, pokud se někdo nechce učit na zkoušky a považuje to za zbytečnost tak ať si blbne na PMR, CB, sdílenkách, možnost si zavysílat má.
Pokud to někdo myslí vážně, tak mu zkoušky nevadí protože ví, že se i tak bude učit celou dobu svýho radioamaterskýho života.

Ano můžeme polemizovat o prefixech (i když třeba ty já považuju za to nejjednodušší) ale znalost techniky, legislativy a provozu (zkratky, q kódy) by v jistý míře, měl každej zájemce o vysilani na HAM pasmech, prokázat.

Michal
Michal
1 rok před
Odpovědět na  Vlada

Jsem pro odebírání licencí radioamatérům, kteří porušují legislativu a vysílají na sdílených a občanských kmitočtech z jiných stanic, než schválených pro tento provoz a výkonem hrubě převyšujícím povolený výkon vyhláškou. :))))

Franta
Franta
1 rok před
Odpovědět na  Michal

A jak by jsi za to samé, trestal ty nelicencované? 😉

Michal
Michal
1 rok před
Odpovědět na  Franta

Však přestupky jsou v kompetenci ČTU, zde neexistuje právní vakuum v tomto směru

Jan Bednář
Jan Bednář
8 měsíců před
Odpovědět na  Franta

Nijak, protože se reálně nic neděje, čili taková omezení jsou zbytečná a slouží jenom k buzeraci.

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  Michal

Licencovaní amatéři na na free pásmech? To je vtip ne? Opravdoví radioamatéři na takové blbosti nemají čas. Zvlášť teď v době slunečního maxima. I když na na KKW to mají jinak.

vopruz.JPG
Karel
Karel
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

ok2hf: OK že nejsou na PMR?
Tak si někdy zajeď do Pardubic+HK. Večer jich tam jede nejedna partička se svými Yaesu, Icomy, Kenwoody a dalšími v pohodě na 50 až 100W (víc jim ty japončíci nedají). A ještě se s tím vychloubají: My jsme přece OK, my můžeme všechno a všude včetně PMR neb jsme ti nadlidi.

Petržel
Petržel
1 rok před
Odpovědět na  Michal

To je zase nějaký rozkuřovač diskuze 🙂 ČTÚ má na starosti podstatně výnosnější činnosti “na hlavu”, než aby se zaobývalo amatérama, na kterých si nic nevezme.. 🙂

Kikin
Kikin
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

OK.

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Už jsme nedaleko úvahy o obtížnosti maturit a jejich nutném zjednodušení, proč psát na VŠ diplomové práce?? Stačí přeci jakýsi workshop.
No a potom se nemůžeme divit, že nejsou řemeslníci, technici a chybí kvalifikovaní lidé.
Od náročnosti zkoušek, jakýchkoliv je zásadní chyba jezměkčovat, snižovat úroveń.

Omega Smíchov
Omega Smíchov
8 měsíců před
Odpovědět na  eda55

trochu rozdíl, letadla, zbraně, auta zabijou lidi v nesprávných rukách, když unlis pokecá přes převaděč hrozí maximálně mrtvice vzteklyho lise

Jouda
Jouda
8 měsíců před
Odpovědět na  Omega Smíchov

První s CMP budeš Ty. Nastuduj si, Zákon 127/2005Sb.
(zákon o elektronických komunikacích – ZoEK)
§119 Přestupky fyzických osob, odstavec 1. písmeno
c) využívá rádiové kmitočty, pro jejichž využívání je třeba oprávnění k využívání rádiových kmitočtů podle § 17 odst. 1, bez tohoto oprávnění.

Příslušné sankce si můžeš dohledat sám, místo tlachání nesmyslů.
Že to ČTÚ přehlíží, má více důvodů. Nemají tolik odborného personálu,
je zatížen agendami právnických osob = telekomunikačních operátorů.
Dohled a kontrolní činnost v radiovém spektru bude intenzivnější, včetně penalizací. Zvláště v dnešní době, kdy na nás číhá čínský, ruský nebo severokorejský agent na každém rohu a čeká na naše zaváhání. :-)))
A jsme přece ve válce, jak se nám snaží nalhat politici.
Pokuty za přestupky s novelizací ZoEK budou “valorizovány” tedy citelně
vyšší. A neznalost zákona neomlouvá. To jenom na okraj.

Jouda
Jouda
8 měsíců před
Odpovědět na  Jouda

Zrovna znalost ZoEK, jeho přestupků a sankcí (alespoň fyzické osoby) by měla být jedna z otázek u zkoušek.

Jan Bednář
Jan Bednář
8 měsíců před
Odpovědět na  Jouda

Zvláště v dnešní době, kdy na nás číhá čínský, ruský nebo severokorejský agent na každém rohu a čeká na naše zaváhání. :-)))” O to větší důvod se nikde neregistrovat. Názorným příkladem je filozofická fakulta. Jednomu blbovi hráblo a rázem byl každý držitel zbrojáku potenciální terrorista a zažíval slušnou masírku. Pro státního úředníka není nic snadnějšího než kouknout do registru a tam se vyžívat v represích, jak se mu zlíbí a je jedno, jestli se to týká zbraní, radiostanic nebo dronů. Naopak ti neregistrovaní mají v tomto ohledu klid.

Jouda
Jouda
8 měsíců před
Odpovědět na  Jan Bednář

Nepočítáš, že v ČR je udavačů a práskačů vice než dost.
K čemu ti je dron, když létáš za městem a na udání přijede hlídka PČR aby se podívali, zda máš kartičku pilota a nálepku na droníku??
Když si chceš vyzkoušet bez povolení drženou zbraň a jen co vystřelíš bez tlumiče, máš na místě hlídku, že někdo nahlásil střelbu.

Oskar
Oskar
1 rok před
Odpovědět na  Lovec...

Lovec: SOUHLAS. Většina otázek je nesmyslných, pouze pro buzeraci, a každý OK co to udělá, tak ty nesmysly ihned pustí z hlavy. Je to pouze takový malý nesmyslný test krátkodobé paměti, což zvládne 99,99% běžné populace. A proč tedy do toho nejdou? Právě pro tu nesmyslnost. Obyčejná logika.

pavel
pavel
1 rok před
Odpovědět na  Oskar

OK.

OK1TNT
OK1TNT
8 měsíců před
Odpovědět na  Oskar

Nejdou do toho , protože to opravdu nechtějí

amatér
amatér
1 rok před
Odpovědět na  mic

bez toho biflování prefixů by to bylo zadarmo (za1100) už teď. Tím poukazují na snadnost zbytku zkoušky

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  mic

Keců máš jak Palacký, ale aby sis přiznal, že seš línej si naštudovat otázky na koncesi, to ne … Uvědom si, že koncesi mají i ženský, a to už je co říct … Je to jednoduchý – prostě na to nemáš, tak se to snažíš okecat …

Mic
Mic
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Tak to pak jo. Mam harec, puvodne A. Chces li, tak OK2DDT, kdysi davno ok1nmt. Precti si to jeste jednou co jsem napsal. Smysl meho příspěvku je v necem uplne jinem nez v lenosti. Presne o tomto jevu tam pisu. Pištění těch starých, že ten mladý má něco bez učení, když přece já jsem se musel učit. Pak to taky podle toho dopadne. Poslední zhasne.

eda55
eda55
1 rok před
Odpovědět na  Mic

Burzy, polní dny, setkání v hospodě, to všechno funguje. Zájemci jsou, ne že ne. Že je jich méně, je naprosto logický. Dámy a pánové – je jiná doba, která má jiné priority. A možnosti.

Já to naopak vidím pozitivně – ty blázni péemerkáři se couraj v těch mrazech po kopcích, aby ulovili nějakou protistanici, tomu říkám NADŠENÍ a VYTRVALOST. Až zmoudřej, tak si udělaj koncesi, a zařaděj se mezi nás – gaučáky … 🙂

No, a vo tom to je … 🙂

Bob600
Bob600
1 rok před
Odpovědět na  eda55

Já si to úplně nemyslím. Mě sdílenky a PMR vyhovují. Ručku s sebou na kopec, rodinné výlety etc pro sebe a dceru beru. Anténu pro lepší příjem na domě mám. Ale nějak necítím potřebu se posunout dále a mít licenci… Jsem línej se učit prefixy atd. Stačí, že na základce jsme se kdysi učili hlavní města zemí (ty si ještě asi pamatuji), nebo v ruštině hlavní města svazových republik rusáků 😀

Vlada
Vlada
1 rok před
Odpovědět na  Bob600

Ano, jsem línej se něco učit je naprosto správný důvod si koncesi nedělat protože radioamatéřina je učení se celej život. Zkouškami celý to učení teprve začíná…

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  Mic

No já nevím, proč by se koncese měly rozdávat. O weekendu nenajdeš volné místo. Spíš by bylo dobré, aby ještě víc lidí zalezlo na FT8.

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

Teď v 8h na 80m. Nenajdeš místo! Amatérů je zbytečně moc.

Screenshot From 2025-01-12 07-59-28.png
OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

40m taky bez šance.

Screenshot From 2025-01-12 08-18-09.png
OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

A jen pro srandu, od 100kHz do 30MHz. Nahoře je to ještě zavřené.
Kdo chce něco poslouchat, jde na krátké vlny a nekupuje čínskou ručku.

Screenshot From 2025-01-12 08-22-45.png
pjaro77
pjaro77
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

Odhadom koľko z toho je CW a koľko digitálny datacasting (FT8, RTTY, FT4 …) ?

60m
60m
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

řekl bych samá ruština ale bude…
anglický nebo český protistanice, těch už tolik nebude

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  60m

Na co český protistanice? Těm je lepší se vyhnout.

Pavel
Pavel
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

Zrovna před chvílí jsem měl na 20m pěkné SSB spojení s OM0ET, jel 8W na smyčkovou anténu z garáže. Krásný short skip.

pjaro77
pjaro77
1 rok před
Odpovědět na  Pavel

OM0ET má na youtube pekný videoblog. Testuje nové stanice, antény …

OK2HF
OK2HF
1 rok před
Odpovědět na  OK2HF

No doporučuje to čtyři z pěti varanů. Vyhnete se otázkám, cos myslel tím rádyjo a santyjágo? A jakou značku jsi měl předtím?

Saruman OK7SE
Saruman OK7SE
1 rok před
Odpovědět na  mic

Ano, opět ta samá debata. Tak já taky napíšu znova ty stejné argumenty…

  1. Než pořád fňukat jak radioamatérů ubývá, je lepší se zapojit do nějakých aktivit pro mládež. Nějaké jsou a nesou ovoce. Hamík, víkendovky (zeptejte se OK1SIM), YOTA, různé kluby jako OK1OMG a OK1RKS, či OK1KUR a OK2KOJ při vysokých školách, atp. Ano, je jasné, že dnes je zábav hodně, ale stále se najdou lidé, kteří se pro rádio nadchnou. Přecijen drtivá část veřejnosti o amatérském rádiu neví vůbec nic, takže je stále kde brát!
  2. Nějaká koncese být musí a musí k ní vést nějaká zkouška. Už kvůli mezinárodním dohodám, viz CEPT. To, že udělám HAREC, neznamená jen to, že mohu dostat OK1, ale i to, že mohu požádat o značku ve spoustě dalších zemí po světě, kde mají mimochodem mnohdy vlastní zkoušky trnitější (např. třídy, atp.). Kdybychom zkoušky zrušili, sotva bychom mohli pro takové země být partnery a neumožnily by nám ať už žádat o jejich značky při delším pobytu, tak ani používat EA/OK1ABC při pobytu kratším.
  3. Můžeme diskutovat o podobě zkoušek, leccos by tam jistě stálo za to aktualizovat. Já osobně považuju za úspěch, že už nemáme A,B,C,D, protože tyhle lézt k třídě A po tolika schodech by se mi nechtělo a to se považuji za docela silného nadšence. Současná podoba je ještě poměrně vstřícná, stačí se naučit pár otázek, napsat test a je to. Poplatek poměrně nízký (např. v EA je podstatně vyšší).
  4. Pokud jako LIS svět beru pouze převaděče a FM direktní provoz na VHF a UHF, pak si opravdu proti UNLIS moc nepomohu. Na PMR je těch spojení taky dost, mnohdy víc. Kdo ale říká, že LIS toho moc navíc nepřinese, tak se v tom zřejmě moc neorientuje… KV, družice, EME, meteorscatter, mikrovlny, možnosti experimentovat s bastlením od stanic přes transvertory a tunery až po antény, závodění od FM Poháru až po CQWW, módy — CW, digi, … A nakonec, nikdo vás nenutí UNLIS zábavy opustit, takže na PMR můžu DXovat dál.
  5. Já jsem přišel k OK od PMR a znám mnoho lidí, kteří měli cestu stejnou — napřed uslyšeli z PMRky hlas z Krkonoš, zapátrali jak je to možné, když to má mít dosah 8 km, dostali se na CBPMR web, začali taky dávat 300 km spojení a nakonec šli na zkoušky a teď telegrafují na KV z GMA kopců… Myslím, že pomoci inspirovat takové lidi je mnohem přínosnější, než rušit zkoušky. Kdo chce, tak si je udělá, bariéra je to spíš psychologická.
Vlada
Vlada
1 rok před

A tak to dopadá, když si někdo myslí, že HAM rádio je FM provoz na 2m/70cm…

A přitom si tu koncesi děláme hlavně proto abychom mohli experimentovat, s technikou, podmínkami šíření, druhy provozu, pásmy…

Ke krafání na převaděči papíry fakt nepotřebujeme to je pravda.

Béda
Béda
1 rok před
Odpovědět na  Vlada

Experimentovat s tim vším můžu i bez licence i když ne na tolika pásmech jako s licenci.

Saruman OK7SE
Saruman OK7SE
1 rok před
Odpovědět na  Béda

Vším jistě ne, ale nějaké možnosti jsou. Můžeš si hrát s anténami a podmínkami na CB. Můžeš na něm použít SSB, dokonce i packet či js8call. Stavět vlastní zařízení, hrát si s transvertory a mikrovlnami, satelity atp., to už jde jaksi hůře. Někomu to stačí, někomu ne, mně to nestačilo… 🙂

Jouda
Jouda
1 rok před
Odpovědět na  Vlada

Koupit si za pár stovek baofńuka, krafat po převaděčích je levná zábava. A ještě si myslet, jaký jsem borec. A tak někomu to stačí.
A než aby dělal bordel a obtěžoval takový “ham” jinde, ať si raději hraje s Baofengem.

Jean
Jean
1 rok před

Proč by si někdo dělal koncesi, když vidí jak to funguje ? Bývalí cymbálisti unlisují na pásmech, kde nemají co dělat a nakonec ještě jezdí závody pod x značkama..
Kdyby měli alespoň nějakou sebereflexi. Ještě se těm “normálním” koncesovaným smějou, že na ně nemají.

Fuj!