Proč je “interní tuner” sprosté slovo?

Objevují se nářky, že ten umí, ten neumí a ten vůbec nemá. Osobně mám v rádiu klasický tuner 15-150 ohm. Ale nepoužívám ho. Proč se obírat o výkon, který patří do antény. Rozebereme si, co se děje při jeho použití.

Interní tuner má smysl, pokud ihned z konektoru rádia začíná anténa a kostra je připojená na kvalitní protiváhu. To se ale může stát maximálně na 160 a 80m. Jinde už to nebude anténa. Třífázaci by možná dodali, že si interním tunerem doladí vstup do lineáru.

Co se ale děje, když mám třeba 20m koaxu RG-213 a na konci nějakou anténu. Řekněme dipól naladěný na 24MHz. Stožár 7m, 2×2,8m lehce do V. Impedance antény vychází 56-j5 ohm. SWR 1,16:1 přímo na anténě.


Program TLD mi vypočítá, co z toho leze a jak to vidí rádio. Tedy kabel mi to přizpůsobil na SWR 1,13:1 a z antény leze místo 100W jen 85W.

https://ac6la.com/tldetails1.html


A co se stane, když budu chtít vysílat na 28MHz?

Anténa tam má 90+j220ohm, SWR 13:1, je moc dlouhá. Ale těch 20m kabelu to přizpůsobí na 14+j40 ohm, SWR 6:1.

A hle, tady je příležitost pro náš interní tuner. Cvrnkneme a můžeme vysílat! Jenže ouha, vypočítaný výkon na anténě je už jen 46W! Zbytek vypálíme na kabelu vysokými proudy stojaté vlny. Ve skutečnosti to není tak strašné, ztratíme jen 3dB.


Teď uslyšíme kluky na 21315 a budeme je chtít zavolat. Tady má anténa 43-j220 ohm a SWR 25:1! Impedance na rádiu vychází 6,5-j20 ohm, SWR 9:1. A výkon z antény po dotunerování už jen 36W.


Všímavý operátor mamítne, že interní tuner uladí prý jen SWR 3:1. Já to tahkle provozoval se 70m kabelu a doladit to šlo. Čím delší a méně kvalitní kabel, tím lépe to “ladí”. Pokud ale použijete jen 10m kabelu, tak tady žádný tuner nepomůže, musí se naladit anténa.

Tuneráři balunáři se zbytečně obírají o výkon. Na KV nejde všechno dělat na jednu anténu. Naštěstí FT8 tyhle rozdíly zamázne 30dB bonusem pro všechny. 

Interní tuner používám jen v krajním případě. Když anténu odladila námraza nebo led. Nebo ladí na druhém konci pásma a nechce se mi to řešit. Ono to totiž pokaždé ladí trochu jinak. Jiné podloží, jiný sklon ramen, listí.

A aby se vám na KKW nesmáli, doporučuji si nastudovat, jak je to s tím SWR, PSV, VSWR a útlumem odrazu. V podstatě všude bych měl správně psát: “něco” : 1

http://www.ok2kkw.com/xyz/psv_psw_a_co_z_toho.htm
http://ok2buh.nagano.cz/first/Antenni%20tunery.html



Petr OK2HF

4.4 8 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Viliam OM0AAO / OM0A
Viliam OM0AAO / OM0A
11. 3. 2024 10:33

V rámci tej fyziky je to len časť obrazu:

1, výkonu do antény pôjde menej, lebo v kalkulácii nie sú započítané straty v tuneri

2, ak má anténa napríklad spomínaných 90+j220ohm, tak je veľká pravdepodobnosť, že plášť koaxiálneho kábla sa stane súčasťou antény. Vyžarovanie energie do priestoru tak môže byť aj lepšie 🙂 Ale asi nikto nechce privádzať VF energiu späť k zariadeniu, kde potom napríklad “blbne” PC. Ak je naviac koaxiálny kábel v blízkosti iných káblov alebo rušivých signálov, tak ich taktiež privádza na vstup prijímača.

Preto:

1, ak je to možné, preferujeme rezonančné antény

2, ak je impedancia antény v napájacom bode odlišná od nominálnej impedancie koaxiálneho kábla, tak je vhodné použiť nejaký transformačný člen (balun, unun, pí článok, L článok, transformovať impedanciu vedením,…), aby koaxiál “videl” tú svoju nominálnu frekvenciu (zvyčajne 50 ohm)

3, veľmi vhodné je používať na koaxiálnom kábli tlmivku, ktorá zabraňuje toku spätného prúdu po plášti koaxiálneho kábla. Ja používam feritové krúžky na toto určené.

Lovec...
Lovec...
9. 3. 2024 22:13

Jojo. A tak to je! Fyzika nejde vochcat!

Václav OK1LRD
Václav OK1LRD
9. 3. 2024 22:08

V autě mám 480HX takže bez tuneru. Krátké vertikály na autě mají samy o sobě malou účinnost takže se snažím mít na každé pásmo samostatnou anténu. Poslední dobou jsem ale trochu zlenivěl a tak uvažuju jak nacpat do blatníku automatický L-článek tak aby mi dolaďoval přímo zářič a mohl jsem se pohybovat jednak napříč pásmem, ale hlavně abych mohl antény sklopit nad střechu a vysílat i za jízdy. Doma používám vnitřní tuner (FTDX10) podle potřeby pro 40-10 pro vertikal GAP Titan DX. 80/160m ladím obyčejným ručně ovládaným L-článkem který jsem si před lety narychlo spichnul na míru k mé LW ant. Osvědčil se i v závodech, zatím ho nechám žít hi. 73, LRD

3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x