30.října proběhlo 2,5h pohodového vysílání. 11°C, tma, bezvětří. Na amíky jsem jel tentokrát na dipól v 8m. Podmínky nic moc, západ USA stále zablokovaný slunečním větrem. Obevil se Honza VE3TV, hodně to kolísalo, byl až 59.
Posledně jsem jel na drátové GP, dvě radiály. CBčkáři říkají, že je to k ničemu. Šum tam nebyl na S metru žádný (28MHz). Dneska na dipól to šumělo S3. Tak jsem si myslel, že na 21MHz to pojede líp a přehodil to. No spojení bída, na dipól šum S3-S4. Děs. Jelikož pořád pomlouvám vertikály, že šumí, tak jsem místo dipólu ještě vytáhl GPčko. Šum spadl na S2. Takže vše je jinak. Povrdilo se, že vertikály nejsou dobré antény. Finta je v tom, že když anténa šumí, tak to znamená, že táhne, že je dobrá. Vertikály většinu signálu pohřbí v hlíně.
Co dodat, ta 28ka je paráda, jeden amík za druhým! Žádné jiné pásmo teď nemá cenu zkoušet!

Dostřel 28MHz CW 100W:

Dostřel 21MHz CW 100W:

Dostřel 14MHz CW 100W:

31.října po 16h zase na frekvenci 28615. Šum bude nízký a teploty příjemné. Nejbližší 22kV vedení kilometr daleko. Akce se vydařila. 95 QSO za 2,5h. 70 USA, 10 Canada. Konečně chodil i západ.

Program POTA je super věc, normálně bych odjel s pěti spojeními, ale na tohle amíci letí!
No není tohle lepší, než nějkaká CB expedice a šílené chrčení celý weekend?

Kam dolítlo 100W CW? Podmínky nic extra, ale teď půjdou zase dolů. Pokazí se počasí, tak to byl možná poslední výjezd. I těch 11°C v autě bylo utrpení.

Stanice, co mě volaly, tak měly většinou 100W nebo pár desítek wattů. Ozvalo se i pár QRP, ale to bylo zoufalství. Když měl někdo kilowatt, tak už hodně vyčníval, nad 57 i 59+. To je ale dané tím, že má zároveň slušnou anténu. Většina stanic měla slabý signal, v první třetině S-metru. Když jsem 15:30 našeho začal, tak tam byl šum tak S2 a po západu slunce zcela zmizel a pásmo bylo vékávisticky čisté s lehkou bouřkovou činností.

Kolem 18h to přestalo procházet, tak jsem balil. Doma jsem zjistil, že se to pak zase trochu otevřelo. Horní pásma jsou velmi citlivá na geomagnetickou “situaci”, zrovna došlo v zakolísání. Reporty jsem dostával velice slušné, lepší, než jsem dával. Ale tak to mám vždy. Přitom bych to očekával opačně. Já byl v naprosto nerušeném prostředí v polích. Je důležité mít správně nastavený mikrofon a umět volačku vyhláskovat i alternativně. Často neprochází jediné písmeno nebo číslo. Pomůže naladit na vyšší hlas. 28ka přinesla víc spojení, než bych dal na 40m, kde ale volají dokola pořád ti samí, jen z okolních zemí, což musí bavit. Stále je mi záhadou, jak ti naši předkové dělali celý svět na pár wattů. Stovka je prostě na SSB minimum, aby ta činnost měla nějaký spád a smysl.
Ano, jdou dělat protinožci na 5W i s drátem, ale jak často? Vyzobávači dělají jen slušně vybavené contest/DXmany a spojení je zásluhou kvalitní antény bohaté protistrany. Spojení dvou mizerně vybavených stanic je už boj a dřina, ale to se dneska nechává počítačům. Tak sedumtři zavama a vodemě definitivně volno. Tady se KV nenosí.
Petr OK2HF

Kuba Adamov na trubce hlásal, že je super akce na bandu. Jelikož jsem stejně musel jet kvůli zítřejšímu svátku do obchodu, tak bylo rozhodnuto. Pojedu doměřit nějaké antény a kouknu se po nich. Napekl jsem půl kila bůčku a před západem vyrazil. Prvně tedy šlo na tyč drátové GPčko na 28MHz. Měření dopadlo tak, že jsem se rozhodl do toho nevrtat. Hned, co jsem odvysílal kontrolní telegrafní výzvu, tak jsem projel i jejich “band”, ale kromě klasického bordela, ani hlásku.
Dostřel na 10m byl zajímavý. Jal jsem se tedy volat POTA výzvu na SSB. Hhed jsem by v šoku, Kalifornie, Chille. A ne jedna!
Pár stanic ze středozemě a Floridy. Slušný, to jsem nečekal. CBčkáři by se mi za takovou anténu vysmáli. Tři dráty na konektoru. Moc jsem to neprotahoval a šup na 15m!
Ale bylo jasné, že na 15m je brzo a bude v útlumu. Začal jsem měřením. Zatraceně, ladí pod pásmem. Rozhodl jsem se pro doladění, ale nedokončil jsem to. Protiváhy byly zaseklé ve větvích. Tak jsem to zase vytál a začal vysílat. No nechodilo to. Ale pak silná stanice z JAR, krásné spojení. No nejel na 100W ani na drát.
Je zajímavé, že GPčko na 21MHz ladí ostřeji, než GP 28MHz. To musím vybádat, konstrukčně jsou stejné.
Při západu slunce jsem odjížděl, bylo 12°C, foukalo a neměl jsem pořádné oblečení ani čepici. Zítřek mám pracovní, takže žádné vysílání do půlnoci.
Kam to na RBN doletělo na 15m? Také dobře, ale netáhne to tam tak, jak na 10m. Šum S1-S2, takže dnes pohoda. Na 10m na pozadí nic.
Dílo dokončeno, aktivace POTA na dvanácti pásmech, víc jich nemám.
Moravský kras Protected Landscape Area
CZ-0005
160M,80M,40M,30M,20M,17M,15M,12M,10M,6M,2M,70CM
FT8 potřetí. Vyrazil jsem za mrazu a mlhy na kopec. Nahoře bylo chvíli i sluníčko. Před osmou jsem měl na stožáru 20m. Dám telegrafní výzvu, Austrálie chodí.
Na FT8 to ovšem s polovičním výkonem vypadalo lépe.
Na FT8 to ovšem s polovičním výkonem vypadalo lépe.
Ale uklohnil jsem jen jednoho Australana.
Moc se nedařilo, tak jsem si říkal, že už je čas na 15m. Tam to na CW ovšem dopadlo žalostně.
Na FT8 opět veselejší pokrytí. Povedla se Čína. Ale zase bída. Bylo jasné, že jsem přestřelil a je potřeba trochu podřadit.
Nahoru šel dipól na 17m. Na CW stejné, jak 15m.
Ale na FT8 paráda! Tady bylo několik Japonců, ale podařili se tři. Jinak asi optimální pásmo, do současných mizerných podmínek.
Co se mi s 50W v podařilo za 3h na FT8? Hanba, 24 spojení. Ještě v pohodě to jelo na 70W, ale při 100W už z toho byl fén i při té teplotě lehce nad nulou. V létě bude moc i těch 50W.
No a jak vypadalo pracoviště? Základem úspěchu, bylo udržet mobil na správném místě na mikrofonu. Vypnout kompresi a hlídat ALC, aby nešlo na konec.
Co se týká apky FT8CN, tak jsem prvně vypnul automatické odpovědi na CQ, abych mohl dělat DXy. Poté jsem ovšem naznal, že to zase zapnu a ono si to dělalo frontu samo a samo volalo. Ten evropský plevel si to udělalo samo, když jsem venku svačil.
Opět mě štvalo, že na pásmech je spoustu VOXařů, žvanili na pozadí nebo i zajásali, když jim počítač konečně udělal novou zemi.
Při tom spojení do Astrálie, jsem dostal -13 a já mu dal -10. To by odpovídalo tomu, že já 50W, on 100W. Přenosová trasa je pro oba stejná. Na dolních pásmech, včera, jsem dostával o mnoho lepší reporty, než jsem dával. To znamená, že to byli QRPisti, nebo mají anténu, která ten výkon spálí a jsou stejně QRPisti.
FT8 je mocný nástroj, otevře pásma, i když jsou pro normální mody zavřená. Ovšem je otázka, jak to pak může někoho bavit, když spojení udělá vždycky. A jak to může někoho bavit, když je jen pozorovatel, který dotoho sem tam zašťourá.
Slušelo by se dodat, že ty podmínky jsou právě opravdu mizené, po geomagnetické poruše.
O to víc FT8 předvedla své výhody. Na SSB bych asi neudělal víc než rusko.
Krátké vlny mají tu výhodu, že chodí fakt dobře, jen několikrát za deset let. Pak se o tom dá dalších deset let akorát mluvit.
Log ale nikam nahrávat nebudu, aby si někdo nemyslel, že jsem se dal na laciná spojení bez práce.
Jak jsem byl v Austrálii na 20m.
A v Japonsku na 17m. A tím se přátelé loučím a nebudu vám už do čínských ruček kecat. Díky FT8 už hamrádio nemá co nebídnout.
Aktivace POTA CZ-0005 za 5 měsíců. 1300 spojení na mapě. Pospojoval jsem 25 logů a tohle je mapa, odkud mě zavolali. Je tam i malá nápověda pro aktivátory. Která pásma použít? Předně 10m a pak 20m. 40ku si nechte na WWFF.
Palec hore. Ta Pota má jednu chybku, že je tam zatím málo parků. Na tom obrázku je CW 0. Z RBN ti zde ukazují obrázky dosah CW. Pačemů tedy na portáble je QSO CW 0?
Protože na CW QSO nedělám. Nemám na to procesor. Ale mikrofon už se rozpadá, tak na to brzo dojde.
Dělat CW QSO v pileupu je pro mistry, tohle není Mooncontest, kde všechno znají dopředu. Když začneš jako cymbálista, cymbálistou už zůstaneš. CW posledních 20 let přežilo. Přežije dalších 20? Všichni teď jedou už jen no skill mode.
Díky za vysvětlení. I tak pěkná mapka, poklona. Kámo, pozor na to CW, je to návykové. Já ti věřím, máš to v sobě. Možná na to dobré GMA a QRP. Jen takový malý pileupíček pro začátek někde na pařezu, nic tě neruší…
Ještě k no skill mode:
“… sezení a sledování počítačů, jak spolu mluví, mě prostě nevzrušuje. Na druhou stranu, pokud patříte k těm, kteří chtějí navazovat kontakty, ale ve skutečnosti nechtějí s nikým mluvit, pak je tento režim přesně pro vás!”
K B 6 N U
Nic proti FT-8 apod. nemám. Určitě to mnohým radost přináší. Mě to jen neba.
Teď mě napadla skvělá myšlenka. Proč používat ke sledování podmínek RBN, když můžu písknout FT8! Třeba v Jížní Americe, nejsou žádné RBN přijímače, přitom je to nejchodivější směr.
Jak jsem vyjel podruhé a naposled na FT8. Minulý rok, jsem zjistil, k čemu to je, spojení jsem ani neukládal. Ale teď mi chyběly do diplomu dvě pásma. Lelikož anténu na 30m už nemám, tak bylo rozhodnuto, že pojedu na čtyřicítkovou. Prvně, že to zkuším na 40m s aplicací od FT8CN. Ano šlo to. Uděláno 16 spojení.
Šel jsem anténu přeladit na 30m. Natřikrát se nějak podařilo. Tady jsem udělal 15 spojení.
Bylo poledne, tak žádný DX. Přišel čas na 15m, tak tady je s FT8 a 50W už globální pokrytí.
Všude okolo přeháňky, ale do diplomu chybělo jedno pásmo. Ještě šestimetr. Byl částečně otevřený, bylo to slyšet na šumu. První zavolal brněnský mistr Mooncontestu. Ale jel taky na VOX, to nechápu. Některé myšlenky byly i slyšet Pepo. To je ostatně problém na všech FT8 segmentech, na pozadí slyšíte povídání a děti. Tak takhle ne soudruzi!
Moje počínaní tentokrát neuniklo nájemcům pozemku. Přestože vlastníci jsou kdoví odkud, každý metr patří jinému, vyhmátl mě sám šéf družstva. Šel ke mě, musel jsem všeho nechat a jít se omlouvat a vymlouvat. Osmdesátiletý dědeček hříbeček v terénní škodovce. Slíbil jsem mu, že už mu po távě jezdit nebudu. Ostatně bych to ani dál nedělal, rozmrzla a začíná růst. Takže poslední pásmo mi zůstáva na subreg.
Tři hodiny jsem se j*bal s tou vaší FT8 a jen 44 spojení. Na SSB už bych dávno měl přes dvě stovky!
Ta aplikace od FT8CN mě naštvala jednou věcí. Dělá si to všechno samo. Ano, můžu zaCQit, ale jednou, pak to začne samo dělat stanice podle mě neznámého klíče. Na první obrazovce si můžu na někoho kliknout, ale stejně si to zachvili dělá samo co chce. Ten krám vůbec nedokázal pochopit, že Evropa mě nezajímá.
PS: Zdá se, že diplom za 10 pásem je doma. Asi nemusí byt 10 QSO za pásmo!
Gratuluji k diplomu! Mám za sebou srážku s majitelem honitby. Podle rozmazaný fotky auta z fotopasti mě hledali několik měsíců až mě dostali :). Halt někdy je lepší si aktivity dopředu domluvit. Na jiném portable kam jsem dorazil v noci, vysunul a zakotvil stožár, mě zas nad ránem velmi nepříjemě překvapilo stádo krav otírajících se o stožárové kotvy. Radši jsem to zas rychle sbalil a vypadnul. Do třetice jsem dostal bezpečnostní lekci od kámoše. Večer potmě jsem něco kutil u auta, otočím se a stál tam z ničeho nic s rukou na pistoli, a se slovy “hele vidíš jak by to bylo snadný..?” Od té doby uvažuju o nějaké jednoduché ochraně perimetru.. Přeji co nejméně takových nepříjemných zážitků!
Domluvit se, jenže s kým. Ty pozemky bývají pronajaté, ale komu? V lese je to jednoduchý, tam se nesmí. V “parku” je to taky jednoduché, tam se nesmí nikam. Všechno je něčí, hlavní je nedělat žádnou škodu. Né jak kluci z CB, že tam musí zatloukat kolíky, stavět stan a otravovat vzduch s centrálou a topením.
Už jsem tu psal, jak na mě dojeli policajti na udání a zapadli v hnoji při otáčení. Nebo začnu vysílat a přijede myslivec, že mám vypadnout, že bude honit. No a jeden Pravičák byl i kasírovaný za to, že najel na polňačku. Ano, na nezpevněné cesty se nesmí! Já za to taky jednou dostal pokutu, ale malou. Bylo to levnější, než přiznat, že jsem projel zákazem.
A ještě k té FT8CN, našel jsem, že se automatická odpověď na cizí CQ, dá vypnout. Takže si to musím do třetice zopáknout, jestli s tím půjdou i DXy.
Ha, tak ten diplom je sice za deset pásem, ale druhá podmínka je mít aktivovaných deset parků. A to nehrozí, protože tady v okolí jsou jen čtyři. To bych musel být mezi Plzní a Prahou.
Existuje katastr nemovitostí – tam se dá dohledat majitel, ten popřípadě odkáže na nájemce… všechno jde, když se chce…., na lesní cesty se dá zajistit povolenka. Ano,když narazíš na blbce, neuděláš s tím nic. Známej takhle včelaří. Vyhlídne si místo, zjistí majitele, nájemce a buď mu to povolí, nebo ne. Blbý je, když mu tu loupu ohradí a udělá z ní pastvinu pro krávy….:) naštěstí prý tam nebyl chovný býk…
Všichni nejsou na facebuku ani nemají firmu. Rychlepší je to risknout. Půl roku jsem nikomu nevadil.
To s tím facebookem jsem nepochopil, ale budiž…:D Co jsem vyzkoušel, jsem napsal. Mnohdy i klíč od závory půjčili…
Představ si invalido, že do katastru se dívám často. A každý kousek pozemku patří do jiné parcely. Majitelé bydlí po celé republice. Jak je tedy kontaktuješ, hledáš ve zlatých stránkách? To těžko.
Které pásmo je nejlepší takle po ránu v 9h? Žádná novinka, 20m. Večer po setmění to vyhrává 17m.
Promin, ale tohle je spatne. Prece zalezi co chces delat a jakou cestou. Ja ty hezky QSO na 17m jako jsou E51/N, FO/M, KH8, T32 delal po ranu okolo 9-10h. Treba ted V73WW jsem delal ve 14h na 17CW a v 15h na 20CW. Nebo treba TX7L (FO/M) mam na 30CW v pravy poledne…
To mi pripomelo, dneska rano mezi 8-10 mel bejt na 30CW KH7AL/KH9 (Wake) a ja na to uplne zapomel…prochazel sem do EU? Vi nekdo?
Co je tezsi pasmo? 160/80? Pro me treba 15 a 10 protoze na nej nemam anteny. Tohel je hrozne individualni…
Ja taky jezdim na vyzvu a mam moc rad 30m okolo pulnoci, z jedny strany NA z druhy JA, ale rikat, ze je tohle pasmo v tuhle dobu nejlepsi je blbost a to jsem chtel predchozim prispevkem rict.
Jedeme dolů! Dobře už bylo.

Docvakla mi jedna věc, že se jedná o vyhlazené průměry. Že vezmu data půl roku dozadu a půl roku dopředu a udělám průměr. Takže to vůbec nedefinuje, kdy opravdu to sluneční maximum proběhlo. Navíc amatéři vysílači i přijímači vědí, že se vysílá na sluneční tok, ne na sluneční skvrny. Takže vlak už ujel, samotný vrchol maximal byl v létě 2024, kdy chodila Austrálie na pirát cymbálu i dole v Adamově mezi 300m stěnami. Slunečního toku na třístovce se už nedočkáme. Kdo zaváhal, má smůlu.

Co si o tom myslí NASA?

nejvíc radioamatérské pásmo je 40. To Ti řekne i chat gtp. A tam to moc nevadí.
Omlouvám se Standovi, že mu tady zase budu plevelit. Tak se mi to po včerejším fiasku rozleželo, že musím udělat rekonstrukci. Vyložené naložit a na staronovou lokalitu bez bláta. Začal jsem na 21ce, brzo přísun stanic vyschl. Dal jsem 28ku a amíci se mínili přetrhnout.
USA 98x, Canada 12x. A zbytek do 138 QSO celkem zajímavé stanice.
3h 20 min a 60Ah baterka na dně! Poslední čtvrtinu spojení jsem jel 50W, ale reporty pořád dobré. Na závěr jsem dobral pár stanic na 21ce. Ale nechodilo to na západní pobřeží, protože je na Grónskem aurora, zase!
No a na SWR 1,5:1. To by na CB nerozdejchali. Nebyl čas ladit anténu.
dosah na15m CW
dosah na10m CW
Nedávno jsem desítku odepsal a ona je zase nejlepší!
Ještě jedna sranda, za 20 aktivací stejného parku je další diplom. No není POTA fantastický program? Ty palmy ani jezírko nesedí, ale potěší to.
Na 15m band mám na předním blatníku auta takový malý vertikál s prodlužovací cívkou. Cívku jsem kdysi koupil na bazaru a celou anténu jsem spíchnul s věcí co dům dal za jedno odpoledne. Celková délka je asi 130cm. Krmím ji 200W z TS-480HX. Pokud jsou solidní podmínky, dokážu se bavit s VE3TV a KP2AD. Anténu jsem udělal ze silných vojenských tyček a naladil pomocí závitové tyče na střed pásma. Anténa je díky tomu široká přes celé pásmo. To je důležité protože 480HX nemá vnitřní tuner. Pointa- ze skoro ničeho se dá vyrobit slušná anténa která přinese hodně radosti. Takovou věc u Diamondu nekoupíte, hi-hi
Takhle ted lita 17m(CW), skoda, ze dlouhy amici jsou uz v praci…100W a dipol 😉
Nicméně v tuhle chvíli je 15m lepší volba. Na 17m se chystám, jak bude tma. Zítra už bude aurora, tak nic. Včera potmě na 15m krásně procházel maják z Hawaye.
Hezky ti to chodi 🙂 Me ta 15 nikdy nejak nebavila, ale pamatuju si jak jsem asi pred 20 lety mel na chate (v doliku u Sazavy) 2el yagi, sundanou ze stozaru, jen polozenou na ohrade asi 1,5m nad zemi a delal o pulnoci jednoho amika za druhym…
Ja pujdu vecer zkusit 30m VK/ZL a jinak cekam jestli se na 40 objevej Polaci aka 4S7SPG, to by byla pro me pasmovka…
Tak GL!
Tak bych řekl, že dneska to nemá cenu, na ty amíky.
Tak bych řekl, že dneska to nemá cenu, na ty amíky.
Krátké vlny dnes vůbec nemají cenu. Svědčí o tom i to že stránka okdxf.eu bude zrušena protože to nikoho již skoro nikoho nezajímá. Tedy až na pár starých nostalgiků
Jo ty dxmany a contestmany s kilowatama bych zrušil taky. To mají jen kvůli tlačenicím na expedice, aby se mohli přeřvávat a pošlapávat.
Kdyz jsem denska delal W7SW tak mel krasnej au flutter…a hral tu pekne S5-7
Aktualizoval jsem mapu všech spojení (pokud je známý lokátor). Téměř všechno z auta na baterku a drátové antény. 100W jedu až poslední dva roky, co jsem z kabelu ustřihl pojistky. Takže to jde i bez kkW, příhraďáků a směrovek. A hlavně bez FT8.
Co mě na amarádiu nejvíc štve? Pokud vysílám /p a pak ze stejného místa contest bez /p, tak se to pro diplomy a logy nebere jako jedna značka, ale jako dvě úplně cizí. Takže se to nesčítá! Kvůli tomu jsem dávno zrušil eQSL. Na LoTW to rozděluji, ale moc protistanic to nehraje, hlavně kontesti. V PC vedu jeden LogHX. Je pro mě priorita mít všechna spojení na jedné hromadě. Abych věděl s kým, kdy a kolikrát. Na QRZ.COM to vedu také pod jednou značkou. A tady nastává průser. Protistanice nahraje log, kde mám /p, tak hvězdičku nedostanu. Nebo prostistanice loguje rovnou na QRZ.COM a dá mi hvězdičku na značku bez /p, to se mi líbí. Když si vytvořím druhou značku s /p, tak musím na hlavní značce vytvořit druhý log s /p. No a můžu to hrát takhle rozděleně. Tohle jsem zavrhl a nahrávám to do hlavní značky i přes to, že nebude spojení potvrzené a nebude diplom.
Tímhle stylem se k tapetování zdí dopracovat nedá.
Na pota.app včera začali značky s /p předělávat na bez /p. To bude ještě zajímavé, protože na hlavní znaku mi to na začátku neakceptovalo logy s /p. Tak jsem si udělal s /p a šlo to. Když se to nepovede nahrát a spárovat, člověk musí otravovat adminy.
Američani /p nepoužívají, ještě jsem neviděl žádného poťáka, co by to dával s portablem… Tak pak není divu, že to logy a aplikace neumí… Taky jsem o tom přemýšlel, ale ideální metodu logování na toto jsem stále nenašel.
Tak to mnoho vysvětluje. Každopádně do POTA to teď jde nahrávat na hlavní značku i s /p.
Offline aktivace POTA v zahraničí
Každé předjaří, mám velké plány na cestování a objevování. Dnes už to končí většinou u Street View a Mapy.cz. Několik let bylo covidových, že člověk ani nemohl z baráku. Dnes už těžké uvěřit. Mám spadeno na Rakousko, nádherná země. Po neuvěřitelných 16ti letech, jsem se dokopal k tomu, že musím zajet aspoň na Buschberg. Moraváci znají, kulička na kopci. Jedno z nejkrásnějších míst na světě, kde je výhled na celé Alpy a půlku Rakouska. Jel jsem tam po čtvrté. Kdysi, v předinternetové době, 120kou s papírovou mapou, pak na motorce s PDA Miomap a teď už se třetím autem a AndroidAuto. Jenže offline. S dvacetiletou Fábií, se mi tam moc nechtělo. Stále problémy se vším. Čekal jsem na nové auto, jenže už má čtyři roky a nevyřešené problémy zase se vším! Kosočtvercový servis je vypečený, všechno protahoval na konec záruky a nic nevyřešil. Prostě jim se to neprojevilo. Tudíž mám nové auto, ALE! Přesto jsem se rozhodl k výpadu, na druhou stranu Dunaje. A to dokonce, jak za starých časů, bez roamingu. Ba neměl jsem ani papírovou mapu, což se ukázalo …
Na hraničním přechodu v Laa opět kontroly. Musel jsem na stopce zastavit, ale kluk v kukani mávnul, že mám jet. A teď to začíná. Měl jsem do mobilu stažené mapy.cz, celé Rakousko. Tak jedeme. Hned za přechodem, mapy.cz zavelely, že mám odbočit doprava, z hlavní cesty. Tahalo mě to obytnou čtvrtí se třicítkou. Paráda. Nakonec jsem se ke klíčovému kruháči dostal a odbočuji přímo nejkratší cestou na Bushberg. Tam už není co pokazit, jede se VFR rovnou na cíl. Nahoře měli hodně pocukrované silnice, jen písek. Ale jsem na parkovišti, čtyři auta. Což mě moc nenadchlo, že tam budou čumilové. Hospoda bylo zavřená. Prvně jsem vyrazil zdokumentovat SSSR radar. Nějaké antény tam přibyly. Dá se obejít, nikde nikdo. Kamera jedna u vchodu. Žádný zákaz focení. Odešel jsem na vyhlídku s křížem, kde bylo naštěstí prázno. Po fotodokumentaci, jsem zahájil CQ POTA AT-0031. Dohlednost mizerná, ani ne 10km. Tak žádné Alpy, žádná Vídeň. Měl jsem FT-70 s NA-771 a protiváhou. Zavolali mě tři Rakušáci! Dva OK. A to bylo vše. Jedna věc, log POLO nenaběhne, pokud máte zaplá data, ale jste mimo síť. Musel jsem data vypnout, abych mohl logovat. Je to 20km od hranic, připojení do OK funguje, jen né na té vyhlídce, kde to ruší celé Rakousko. A jak víte, selfspotting je alfa a omega všech aktivátorů. Co je platné, že to tam viselo den dopředu. Aktivaci na dvoumetru vzdávám, začínají chodit lidi. Pokračuji na další krásné místo s kapličkou na špici, kterou jsem léta nemohl identifikovat – Michelsberg, koust od Vídně. Jedu zvlněnou zemědělskou krajinou. A tady mě mapy.cz, opět z průjezdů vesnic, stahovaly na sedlácké silničky se zákazem vjezdu. To už jsem zastavil a kontroloval nastavení navigace. Ano, zvolen nejrychleší průjezd. Nikoliv nejkratší. A stejně mě to tahá po soukromých silničkách pro jedno auto. Nedalo se nic dělat, začal jsem mapy.cz lehce ignorovat. Na Michelsberg se dá vyjet téměř pod vrchol. Výhledy musí být fantastické. Spojení na OK převaděče už nefungovalo, ale opakovač PMR 15 nad Brnem, chodil i zde téměř zaplno a na 0,5W. Je to rovných 100km.
Další cíl byl Dunaj. Jel jsem za Stockerau, na jedno tajné parkoviště. Pak následoval pješkomobil po soukromé silnici. 3,5km tam, 3,5km zpět. Cíl byla vodní elektrárna Das Kraftwerk Greifenstein. Setkání s Dunajem byl silný zážitek. Obrovká masa vody valící se z turbín. Hráz se chvěla. Z komory vyjela za celou dobu jen jedna loď, jinak pusto. Na druhém břehu hrad. Je to ráj elektrokolistů. Plazit se tam pěšky je nekonečné, dokonce jsem měl obavy, aby na mě někoho neposlali. Může se vůbec po cyklostezce pěšky? Tak se pumpičkářům moc omlouvám.
Byl jsem na druhé straně Dunaje a byly tři hodiny. Další plán byl Kahlenberg. Začal jsem váhat. Ve špičce přes Vídeň? Musíš, když už jseš tady! Makal jsem zpátky k autu. Po těch 7km v telém počasí, jsem měl dost. Ale zadávám do mapy.cz další cíl. Chybová hláška, že trasu nelze naplánovat. Zkouším to znova, zase chyba. Místo centra Vídně, je tam až při větším přiblížení bílá díra, tak proto! Za to chcete těch 250Kč ročně? Naštestí jsem měl ještě offline googlemaps. Zadávám Kahlenberg, ale trasu to plánuje jinudy, než mapy.cz. Po placených úsecích, přestože mám zaplé vyhýbat se placeným úsekům. Plán je v troskách. Pouštím zase mapy.cz a zadávám DOMŮ. Jenže ouha, trasu nelze naplánovat, zkuste něco změnit. Bez roamingu, bez dat, na břehu Dunaje. Obklíčen placenými úseky. Co teď. Pouštím googlemaps a rezignuji. Zjišťuji, že jedu stjenou trasou nazpátek. Jenže tohle nemluví, neukazuje to povolenou rychlost. A největší sranda je, že mě to vede na turistický přechod Jaroslavice, v polích. Tak googlemaps offline taky neuspěl. Dostal jsem se zase k místu, kde jsem byl dopoledne. Slunce zapadalo, ale rozhodl jsem se aktivaci dokončit. Přestože jsem měl pod sebou půlku Rakouska, 2W a dipól, nepodařilo se na dvoumetru těch 10 spojení získat. Odjel jsem s osmi. Nepomohlo ani vyvolávání na kmitočtu znojemského radioklubu, ani na brněnské frekvenci. Jelikož jsem už byl na signálu, tak s tím nehnul ani selfspotting. Dvě spojení k platné aktivaci POTA, jenže nezájem. Na co vozit někam ručku, doplňte si sami. U nás je to ale úplně stejné. Ještě jsem se podíval na dopravní situaci ve Vídni, všechno červené, dobře že jsem tam nejel.
Slunce zapadlo za Alpy. Mapy.cz dostaly rozum, dál jsem jen podle nich. Ale opakoval se scénář, že kvůli ušetřeným deseti metrům, jsem jel zas někde mezi poli paralelně s hlavní trasou. To nebylo všechno. Kvůli logu POLO, jsem měl vyplá data, ale nevěděl jsem to. V Laa jsem potmě nemohl trefit přechod, protože to odmítalo navigovat. Neměl jsem mapu ČR. Tudíž zase zastávka a vracečka s googlemaps. Mapy.cz nejely. Na naší straně jsem pokračoval s googlem, navigace Waze mi zmizela z nabídky, přitom dopoledne jsem podle ní jel. Matně jsem si pamatoval, že nazpátek chci jet jinou trasou. Jenže jsem přejel a na Drnholec jsem odbočil až později. Tak jsem si ve tmě pojezdil po rozbitých asfaltkách. Už ani nevím, kde jsem vyhmátl, že mám vyplá data. Jel jsem po placené D52, ale už podle mapy.cz, kvůli radarům. Bylo mi divné, že není žádná řeč o sjezdu na starou. Ano, ta ludra by mě hnala do náručí pokuty. U mapy.cz se asi musí u každé jízdy zvlášť zvolit, aby to vyhnulo placeným úsekům, což nejde udělat na obrazovce auta, ale musí se to udělat přímo v mobilu. To za jízdy nelze.
Takže mapy.cz patří dolesa a vše ostatní bez internetu funguje napůl nebo vůbec.
Sranda pokračuje. Jdu poslat log. Vysílal jsem podle předpisů, jako OE/OK2HF/p. Jenže to do POTA nahrát nejde, musí se to tam dát bez toho OE. Na QRZ to taky nejde. Musel bych vytvořit značku OE/OK2HF. To jde, ale už né s tím /p. Takže pokud si mě tam někdo dá do logu, tak se to nespáruje! Na LoTW to taky nejde! Čili potvrzení spojení nula bodů.
FOTO
https://www.rajce.idnes.cz/uhf/album/vylet-do-rakouska
Přidal jsem pár simulací pokrytí. Hlavně se nikdo z PMR nesmí dozvědět, že dvoumetr chodí podstatně lépe. Každopádně svět VKV je hodně malý.
145MHz 2W

435MHz 2W

Udělal jsem analýzu trasy a mapy.cz offline mě skutečně asi šestkrát vedly zkratkou nezkratkou. Jednou to bylo dokonce delší než po hlavní. Dvakrát zákazem vjezdu, jen pro místní. Jinak návratovou trasu jsem zajel správně, nemám log, ale dohledal jsem to. Čili jedniné offline mapy, podle kterých se dá bezpečně jet, jsou googlemaps. Jenom je škoda, že v offline režimu nefunguje vyhýbání se zpoplatněným úsekům. Opět platí, lepší zastavit a dvakrát měřit, než si zajet nebo platit pokuty.
Ze Stockerau na Kahlenberg bych to měl hodinu dalších 35km a Vídeň už by stejně byla ve stínu, domů bych přijel hodně pozdě. Takže příště, ale určitě online a on air.
Vyjel jsem i teď večer, těžit amíky na POTA. Dole +2, nahoře +2, tak sníh, led, bláto. Paráda, auto je vymalovaný, boty taky. Prvně jsem šel po DXmanech z LU, ani jeden! Na RBN to vypadalo hodně dobře. Ale S3 šum. Na QRZ ale věštili max. S1.
Zavolaly mě pěkný stanice, ale evidentně nešly po POTA. Amíci pořád nikde. Nechápal jsem. Tak jsem rychle balil. Až doma, když jsem si dělal mapu, tak jsem zjistil, že jsem se spotoval na jiným pásmu a celý log byl taky špatně!
To je poučení, že když je člověk nevyspaný, tak nemusí vše dopadnout dobře.
Rádio je schovaný a minimálně do šestimetru, to nevybaluju. Nebude odkud suchou nohou vysílat a DX podmínky za měsíc končí.
Vážení, jeden z diplomů POTA je za 10 pásem z jedné lokality. Jelikož dnes všichni ladí na 160m contest, tak je idealní příležitost nasekat spojení.
Pak už mi bude chybět šestimetr a dvoumetr.
Nalaďte tedy kvašáky dnes po 17h někde kolem 1850kHz.
A aby vopruz neprudil, tak nad 1850-1890 je 75W, výš už jen 10W do 2MHz.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-156
160m mise splněna. Čekal jsem na pásmu víc stanic, bývalo to lepší. Bylo brzo, dřív než potmě to nechodí. S anténou neskutečná dřina, než to ladí. Asi přejdu na PMR s duhovkou.
Většina možná odpočívala před závodem.
Vezmi příklad z M0PLX/m. Jezdí 160ku pravidelně z auta s mobilní anténou. Taková pmr anténa na nižší kmitočet, zjevně na tom nic není, hi!
Vyjet nebo nevyjet, místečko tam ještě je.
volny kmitocet tam vydrzi max par (desitek) vterin bohuzel
no tak lépe než nic a cp to bylo za anténu, nejaká na auto?
Dnešní POTA aktivace vyšla výborně. -3°C, trochu větrno, ale sluníčko. Začal jsem na 24MHz vertikálně a celkem to šlo. Pak vyschl pramen, i v USA musí lidi makat. Dal jsem 28MHz, že to bude jistota, ale naprostá tragedie, jen jeden usák. Nedalo se nic dělat, musel jsem podřadit. Nahoru šla 21ka. A to byla trefa do černého, tohle je pravý magic band! Chodí to jak do světla, tak do tmy. Na 10m a 12m v podstatě jen východní pobřeží, ale na 15m celá Amerika!
Na 15m se taky ozval Honza VE3TV a říkal, že vysílá poprvé od Vánoc. Byl v nemocnici na opravě s pumpou. CB piráti ho znají. Chodil od 59 do 33, taky jen 100W. Zavolala mě Indie, prostě 15m je nejlepší pásmo!
Kam doletěl telegraf?
10m CW nic moc!
12m CW to samé přes kopírák
15m CW takhle to má být!
Škoda, že OK2MZ je cymbálista, mohl by aktivovat od rána do večera! I v noci. Já to musel zabalit, jak se slunce přiblížilo k horizontu. Auto okamžitě prochladlo a zamlžila se skla. Nohy studily.
Závěr je takový, že na sto amíků se holt musí o weekendu.
No a celkovou mapu spojení jsem zapoměl. Sluneční tok 180. Jó bývalo 280.
Výlet mě přišel na 60km. Takže dost aktivací, to nechám aktivátorům!
Dnes mám v plánu novou aktivaci https://pota.app/#/park/CZ-0132
Začnu asi v 16h na 24987 vertikálně, tudíž mě uslyšíte na polovině republiky.
Ti, co znají Mirka Rozseč, tak mu budu vysílat kousek od baráku.
Zajímá mě totiž, kolik amíků vytěžím, z téměr nedotčené POTA. Snad to bude aspoň stovka.
Poslední sluníčkový den bez bláta.
Jezdíš do práce autem? Musíme tě propustit, moc CO2.
Už aby to bylo zavedeno i při aktivacích, že jedině vlastní silou!
Vždyť kolik to způsobí emisí. Někteří mají aktivovaných tisíce lokalit! To je nějaká ochrana přírody? A všichni budete vysílat ekologickou FT8 a na solární panel!
Cestu mě nikdo neplatí, co je Komu po tom?? Nějaké ESG mne nezajímá.
Když se někdo zeptá, řeknu Stopem.
Na to nemají kolonku v dotazníku a je klid.
Hm a když parkuješ na firemním parkovišti, kde musíš nahlásit značku, abys dostal klíče od visacího zámku na vratech?
Proč podporuješ dezinformační scénu? To nemáš jiné zdroje informací? Nečti to, nechoď tam, uleví se ti. Co se týká směrnic z EU – hele, každá sranda jednou skončí, a tady platí, čím dřív, tím líp …
Začal jsem vyhlížet další cíl, kam jet na další POTu. Jelikož mě dávno nebaví dělat evropské stanice, pořád ty samé dokola, tak ne jako batůžkář, ale jako LOW power motorista. A zjistil jsem, že není jet kam.
Protože:
Aktivátor a veškeré vybavení musí být v rámci parku a na veřejném pozemku.
Aktivátoři se nesmí pokoušet o aktivaci ze soukromého pozemku, a to ani v případě, že soukromý pozemek sousedí s pozemkem parku nebo jej obklopuje.
To je ovšem past i pro pěšáka. Pokud tam bude les, tak i ten někdo obhospodařuje. Zbývají tedy možnosti jako stezky, silnice, parkoviště, půdní fond ČR. A jelikož za každý kousek země někdo platí daně, tak zbývá jedině parkoviště před hospodou uprostřed dědiny. A to nechcete. Nebo můžete zavazet někde na kraji asfaltu, protože i každá polňačka je soukromá. Můžu potvrdit, že je naprosto super v sezóně hledat jakékoliv místo na vysílání, natož aby ještě vyhovělo narvanému placenému parkovišti.
U WWFF s katastrální mapou pracovat nemusíte. Stačí, když jste uvnitř území. Jenže zas volá pouze a jen Evropa. Tabulkovým a diplomovým kariéristům je to ale jedno. Za starých dobrých časů platilo i 100m za čárou. Dnes je naprostá většina OKFF z auta už neaktivovatelných.
Je škoda, že jen tak, sám od sebe, vás nikdo nezavolá. Dřív platilo, že musíte být v dxclusteru, aby nemuseli ani točit kolečkem. Dneska ani to nepomůže, když z toho nebude diplom.
Nejsem jsi jist, lovím, ale netoleruje se u OKFF 200m? Zeptej se Pavla.
Bývávalo, ale jen v OK. Někteří reprezentanti měli i delší výjimky, aby nemuseli vytáhnout p*el z domu. Je to pár let, co to zatrhli a tady píšou:
vždy musí být splněna podmínka, že se aktivátor při aktivaci nachází unitř dané WWFF oblasti
Samozřejmě na WWFF fakt není potřeba přijet tam s autem a s centrálou, protože kromě W1OW bude volat jen Evropa a 5W bohatě stačí.
Jiná věc je GMA, kde se na kopec může dojet autem, ale vše se musí vyskládat vedle auta. No a to někteří ortodoxní sportovci zase neuznávají.
Každopádně ve slunečním maximu operovat 40/20m je proti přírodě. V tom je dobrá POTA, že funguje nahoře a mají i diplom na 6m. Jenže se nesmí ze soukromého pozemku.
Když už jsem to načal, tak GMA:
Radio operation will not be from a motor vehicle. No part of the station shall be connected to a motor vehicle.
The final part of the ascent to the summit must be done using your own locomotion.
Není to dost protimluv? Vyjedu na (Kočího) kopec a dám si vše na stolek vedle auta? Kde je ten final part of the ascent?
Ale taky: “podmínky jednotlivých národních programů v rámci WWFF se mohou lišit. ”
“Uvnitř, jako o obecném”
Tak jsem to celý den hledal https://okff.cz/cs
26. 12. 2021 V souladu s pravidly WWFF byla oficiálně zrušena tolerance 200 m vzdálenosti od území OKFF.
Bych viděl háček v tom slovu “oficiálně”, bo bez něho by ta věta vyzněla trošku jináč. Zeptal bych se oblastního managera, jak to je.
Dnes jsem dorazil 1000 spojení POTA Moravský kras.
Dnešní expedice byla rozdělena na dvě části. Celkem třetí a čtvrtá polární, ale tahle arktická. Ráno -7°C. Chtěl jsem vyzkoušet, jestli šum na 21MHz neleze náhodou z auta, neleze. Delší kabel nic nevyřešil. Je to opravdu ionosféra. Jelikož 21ka netáhla, dal jsem 14MHz a to byl nášup.
Jelikož mi do diplomu 1000 QSO, z jedné lokality, chybělo 13 kousků, musel jsem to odpoledne jet dorazit. Zanedbával jsem pásmo 24MHz, protože mám jen GPčko. Ale i tak to jelo slušně, líp jak 28MHz. Hodinku z celého času jsem prokecal s Marcelem EI9IEB. Před západem slunce už bylo -5°C, tak jsem to neprotahoval.
12m se i na telegrafu tváří jako nejchodivější pasmo v současných podmínkách. Budu si muset udělat dipól.
Polární expedice II. z jiné lokality. Amíci na 10m slabí, ale S metr “čistý”. Na 15m zase S3 šum a byl problém něčemu rozumět. Místo 10m kabelu vezmu 30 metrový, jestli se to zlepší. Ale asi si to nevyrábím sám.
Konečně jsem našel článek, kde o aurorálním šumu píšou:
Additionally, the Northern Lights can also produce what’s known as “auroral noise” or “geomagnetic noise,” which can interfere with radio signals by generating static and other types of interference that can make it difficult to receive clear signals.
Pokud tady bude i jen “zelená” aurora, tak nemá cenu lézt na 18, 21, 28 MHz. Slyšen budu, ale nebudu slyšet. Dnes jsem měl na 21MHz S3 šumu, to znamená 90% protistanic, bych dobře neslyšel. Vopruz by se divil, kolik podmínek musí být splněno, aby se na KV dalo udělat zajímavé spojení. To ostatně platí i na VKV, že to solidně chodí třikrát do roka. Roční období, sluneční tok, geomagnetická aktivita. A když už by to šlo, tak to pošle do země Eska. No a pokud to bude v týdnu, tak zase stejně skoro nic. A samozřejmě to musí být nějaký diplomový program, který frčí v cílové oblasti. Na WWFF mě amík nezavolá, ale na POTA se můžou přetrhnout. V Evropě zase přesně naopak. Tenhle koníček musí bavit, ale zase kdyby to fungovalo dobře pořád, tak by to nikdo nechtěl.
Pravda dnes to chodilo nadmíru pěkně. Statistiky si nevedu ale na QRP radio s CB “topením” a drátem – mimo Austrálie se dál dělat dnes snad celej svět.
Dopoledne se začalo ukazovat sluníčko a jelikož jsem už “dlouho” nebyl nemocný, vyrazil jsem na polární expedici. Nahoře 5cm prašanu, který během dne změknul. Ano, bylo přesně na sněžných pláních, kde bojovali o život, lovci mamutů. Doporučuji stranu 107 V jícnu Macochy – Mamutík, Dráp a Zajíc se nevrátili.
Začal jsem o půl dvanácté, odvážně na 21MHz. Kdepak, žádná Indonesie ani Japonec! Jen pár kousků z Evropy. Navíc zase S3 šum. Začínám mít podezření, že to jde z nějaké dědiny, posledně to bylo S4. Nebo to leze z auta? Zoufale jsem podladil na 14MHz, kde byl (ne)konečný pileup 96 spojení. Potěšilo milé spojení s Honzou HB9DPY, po 14 letech zase na 20m. V nestřeženém okamžiku, jsem se vypařil a šel to přehodit na 18MHz. Tam jízda pokračovala, jenže mraků přibylo a přestalo to topit. Takže před třetí, kdy začínají chodit amíci, jsem kapituloval. Začal jsem cítit chlad od nohou. Baterka by to ještě dala.
15m CW 100W v poledne
20m CW 100W v poledne
17m CW 100W v poledne
17m CW 100W v poledne
20m CW 100W v poledne
Ráno mrknu na geomagnetiskou aktivitu a naprostá paráda, úplně rovné grafy. Ke všemu amerikánký zimní filcdej. Tak nezbylo, než čekat na správnou polohu Země a Slunce. V 15h jsem začal. +6°C, blato, zataženo. Podmínky na 10m stále velice slušné.
Zajímavé, že na telegrafu, to až takové naděje nedávalo.
Jelikož bylo teplo, tak jsem změnil strategii, že budu stát venku. To se moc neosvědčilo, jelikož projíždějící auta rušila i audio a od země promrzaly nohy. Po hodině jsem měl dost a na pásmo 15m už nedošlo. Stanice, které jely filcdej, bych napočítal na jedné ruce, tak aspoň POTA nezklamala.
Co dodat, je čas podřadit na nižší pásmo, sluneční tok už je bídný. Ani OE3XAC do USA moc často nedoletí.
POTA aktivita
New Year’s WeekFirst full week of the new year. January 1-7, 2025
Casual contacts to help ring in the new year!
Ano, nedalo se tomu odolat! Dnes počasí konečně vyšlo, přestalo foukat a padat. Zem byla tvrdá, zasněžená. Odhodlal jsem se odnést pětikilovou krabici s rádiem až do auta. Naložil jsem antény a baterii.
Nahoře bylo -1 a trocha sněhu. Na balunu byl dipól na 15m, ale naštěstí jsem se překonal a dal tam 10m. I přes ne moc dobré podmínky amíci chodili. Ale jen jeden byl za 59. Už po hodince už kleslo napětí na baterii tak, že bych musel snižovat výkon. Při západu slunce jsem ještě přehodil na 15m, ale přes moře žádná odezva. Divné, čekal jsem další pileup. Už jsem tam chtěl dát dipól na 40m, ale měl jsem promrzlé nohy, tak jsem se na to vykašlal. Byly -4°C a tma. A protože nefoukalo, tak bylo příjemně, né jak ráno!
Na CWčku to letělo takhle, 28ka je i v těchto bídných podmínkách výkonnější.
A kdo mi řekne, co bylo tohle? Prvně jsem myslel, že letadlo s přístávacími reflektory. Naráz tam byli čtyři. Nehlo se to z místa.
https://youtu.be/RCI1TJvNdiQ
V USA o tom mluví už cca měsíc. https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/us-residents-baffled-as-mysterious-drones-and-orbs-seen-in-skies-above-new-jersey-see-viral-video-101735381751772.html
Vojáci žádné prostory zrovna aktivované neměli. Rozsvítilo se to na místě a tam to i zhaslo. Žádný pohyb.
Vyhledej si New Yersey drones, orbs, je toho plný Twitter, TikTok, Youtube. V USA to zaznamenaly velká media, u nás zatím ticho. Trump se k tomu vyjádřil nedávno “Something strange is going on”, ale dál odmítl komentovat.
u nás zatím ticho …
Ticho pouze zdánlivé. Psalo se o tom na webu, např. zde https://1url.cz/k1SUL nebo zde https://1url.cz/A1SUt Jako jo, rozumím tomu, že leckdo stále sleduje “velká media”, kde mu v kostce řeknou, co si má myslet. Aspoň má klid.
PF 2025 : https://1url.cz/q1SUu 🙂
Ach jo. Nejhorší smrt je z vyděšení. Tohle tady v hl. městě je denní záležitost, když se letadla rolujou na přistání. Reflektory jsou vidět na desítky km, zdánlivě se to nehejbá a éro letí proti tobě …
🙁
Nojo, ale Prostějov ani Olomouc nemají mezinárodní letiště a už vůbec né pro IFR. Když sestupují na Brno, tak svítí už od Velké Javoriny (80km) a světlo postupně klesá. Nebylo tam žádné zábleskové světlo! A musí dodržovat rozestupy. Tohle je na jedné hromadě. Takový odborník by mohl poznat vojenské světlice.
No dobře, jestli je to tedy vojenská světlice, tak proč je na videu slovo UFO? Není přeci potřeba senzace za každou cenu. Pro tyhle případy je dobrý mít u sebe kvalitní dalekohled, ten odhalí lecos. Tímto triedrem https://www.zbozi.cz/vyrobek/canon-12×36-is-iii/ uvidíš blikat poziční světla na koncích křídel u dopravních letadel spolehlivě i ve dne. Cena je vysoká, ale lepší triedr na trhu není, stabilizace je velmi účinná, objekty lze sledovat i ve stoje.
?fl=res%2C350%2C350%2C1%7Cwebp%2C80
Když jedeš vysílat, tak nečumíš po blbostech. Kdybych nešel měnit anténu, tak jsem si toho ani nevšiml. Dlouho tam bylo jen jedno světlo, tak jsem tomu nevěnoval pozornost, i když uláče tohle vůbec nemají a za tmy nelítají. Mimochodem světlice padá.
Jasně radioatéři přece nejsou trapní a na UFO nevěří. Podle vyjádření pyrotechnika to světlice nejsou. Viděl to z druhé strany. Ani hvězdárna neví. Video najdete zde. Ale jistě budete vědět, co je tohle.
Zajímavost, na WWFF vás jinde než na 40 a 20m nezavolají, ale na POTA je nejlepší 10m!!!
Obrázek
Je na čase začít prodávat rádia CBčkářům na hotspoty.
Cymbálisti nepotřebují ham rádia. Jejich bodem zájmu jsou co nejsilnější zesilovače a antény, aby se mohli předhánět v dosahu.
Tak to jsi z jiného kraje. Tady má každý rádio aspoň za čtyřicítku a na displeji vidíš vždycky 27.xxx i přes to, že mají koncese. A machrují, kdo má dražší, kdo tam má hezčí spektrák a víc barviček.
Jen naprostí zoufalci mají CRTčko, co nedrží ani kmitočet a dá se na něm vařit.
Já mám rádio za pětku v překližkové krabičce na 3.xxx. Tak mluv za sebe, jo ..
Ano, ten druhy hrb uz o par mesiacov pojde dole a popravde ziadna slava to ani v tomto maxime nebola. Ale ako hovori klasik: “radsej dobre minimum ako blbe maximum.”
Vychytávka pro milovníky drátových vln, jak dostat signál do bytu. Byl jsem osvícen. Sice to trvalo téměř dvacet let, ale vokno už bych nevrtal.
V tomhle jako žiješ?? Co ta plíseň. To patří k zdravému životnímu stylu?? :-))))))
Dneska jsem objevil, že Airspy jede už od 21MHz! Nikoliv od 24MHz, jak všude uvádějí. Jen je potřeba samplerate 10MHz a decimation nejvíce 4! A já blb si koupil SpyVerter právě kvůli 21MHz, jenže je úplně tupý, potřebuje velkou anténu.
Jo, pro různé joudy, těch 21MHz musí být v levém rohu, jinak to nepojede!
Jak na to? Nastavím 10/4, kliknu na paměť 21074, aktivuji “připínáček” a lištou to odtáhnu úplně doleva.
Asi bych měl napsat, že ve Sharpu.
Akce na všech pásmech. Tohle s vašena klíčenkama z Číny neuvidíte.
https://www.youtube.com/channel/UCQd2BmP0OugswsUPTbOReBA
Ale uvidíme. Nyní na FT8 na 10m – plechový nebe:
SDR Airspy 2 https://www.dxc.cz/eshop/airspy-r2/
linux mint https://www.linux-mint-czech.cz/ke-stazeni/
gqrx https://www.gqrx.dk/
anténa – dipol z plechovek (only RX) 🙂
prog. JTDX https://jtdx-improved.sourceforge.io/
Proč to nehodíš do mapy?
Pobřeží USA umí každý jouda.
https://pskreporter.info/pskmap.html?preset&callsign=OK2HF&txrx=rx&timerange=900&mapCenter=35.01612847239804,81.22555967752326,3.0166178334706317
Ty si chytrej jak rádio … 🙂 A jak to mám dát do mapy? Co všechno se musí aktivovat? To bude chtít někde nějakej účet, asi … 🙂
Jedno kliknutí, jó to je věda! A přitom stačí umět číst.
Speciálně pro Edu plechovku. Volačku si snad nějkou najdeš.
Už?
Jo už tě vidím! Dobrá práce!
https://pskreporter.info/pskmap.html?preset&callsign=eda-plechovka&txrx=rx&timerange=86400&hidepink=1&mapCenter=35.01612847239804,81.22555967752326,3.0166178334706317
Jo, to beru … Dobrej vtip … 🙂 OK, ponořim se do toho, volačku si hledat nemusim, jestli mě teda chápeš … 🙂 Ale, je sobota, veget, fotbal, kaprliga, čekám na ty komiky z Letný, co bude, nebo spíš nebude, takže asi tak.
Ale neboj. Vsjo budět …
https://www.dxc.cz/eshop/msi-sdr-receiver-multi-input-10khz-2ghz/
A co tohle? Vypadá to vymakanější, než Airspy.
To sice vypadá, ale … 250 až 400 MHz asi brát nebude. A to je škoda. Tady https://www.youtube.com/watch?v=SzvPLYx0hsA je video s porovnáním několika SDR. Prý to poslouchá až do 2GHz, na krabičce je to asi špatně označený. V ruce jsem to neměl, ale fungovat to určitě bude.
ještě zádrže TEROZ: (CCIR + DAB)
https://www.teroz.cz/produkt/c-518-zadrz-fm-45db/
https://www.teroz.cz/produkt/c-563-zadrz-dab-45db-kopirovat/
Ahoj Edo, dobrá sestava, zkoušel jsi nový GQRX 2.17.6 ???
Dost vylepšili RDS pro FM DXery. Já to mám primárně s Airspy Discovery
na krativlnách.
S Airspy Discovery a 5 pásmovou End Fed bez problémů….
Dnes po setmění sledujte test nového špičkového SDR přijímače.
https://pskreporter.info/pskmap.html?preset&callsign=ok2hf&timerange=86400&mapCenter=13.272049319844967,3.7275065368135305,3.085399542448025
Včera nevyšlo počasí, tak to bylo jen na 30cm drátu. Dnes je krásně a zamrzne, tak to bude venku na anténu.
Rozchodil jsem cwskimmer, posílá to do RBN.
Ale Airspy má krásnou šířku pásma, jenže do skimmeru to jde RAW virtuální zvukovkou, takže se dostanu je na nějakých 30kHz pásma. Jak to udělat bez virtuál zvukovky, aby to zpracovávalo celé CW pásmo?
I když nastavím vzorkování na maximum 192kHz, tak se nedostanu víc než +- 15kHz okolo. Z SDR do toho pouštím +-30kHz.
Kdo zaváhal, tak zaváhal.
Protože proto! Ale je tu ještě šance na dobré podmínky v březnu a dubnu. Pak můžete akorát volat makaróny přes Es.
Tak to jsem nečekal. O půl osmé se zavírá i osmdesátka. Ještě nedávno chodili amíci na desítkce do osmi hodin.
Ionogram zobrazuje výšku odrazu pre vyžarovanie kolmo nahor. Teda vyšle impulz a sleduje sa, či a v akej sile sa vráti. Podľa oneskorenia sa dá vypočítať výška odrazu.
Pre DX QSO je ionogram bezpredmetný. Tam potrebujeme poznať odrazivosť v miestach tisíce kilometrov ďaleko a pri inom uhle dopadu.
Ionogram je cennou pomôckou pre NVIS QSO. Pre sledovanie vývoja podmienok je vhodné použiť napríklad https://wspr.hb9vqq.ch
No když to říkáš.
https://prop.kc2g.com/
Použití ionosond je klíčovou metodou zjišťování skutečného stavu ionosféry. S řadou těchto zařízení rozmístěných po celém světě lze určit dobrou indikaci skutečného stavu a to lze spolu s dalšími indikátory použít k předpovědi nejlepších frekvencí pro vysokofrekvenční radiovou komunikaci na krátké i dlouhé vzdálenosti. dálkové rádiové komunikační spoje.
https://ceskyradioklub.cz/zaciname/ionosonda-a-ionogram
Ale áno, aj tam to je 🙂 Zisťuje to ionosféru nad nami. Napríklad ak na ionograme bude badateľná rádioodrazivosť 7 MHz, tak sa 40m stane “krátkou”, t.j. vhodnou na spojenia do OK, OM, SP, DL a pod.
Pre šírenie v pásme 10m ma nezaujíma odrazivosť nado mnou. Chcem, aby signál dosiahol povedzme Španielsko vo vzdialenosti 2000km. To je 1 skok. Zaujíma ma rádioodrazivosť vo vzdialenosti 1000km (v polceste). Potrebujem teda údaje z francúzskeho ionogramu.
Druhá vec je, že ionosféra inak odráža signály, ktoré prichádzajú kolmo a inak, ak je uhol iný.
V skratke: ak ma zaujímajú podmienky šírenia na blízke vzdialenosti, pozerám lokálny ionogram, ak DX spojenia, pozerám ionogram z polcesty.
P.S. ionogram pozerám len pre spodné pásma. Na vrchných pásmach môže byť počet odrazov väčší, napr. 3. Preto je lepšie zobrať dáta ako HB9VQQ. Napríklad z dlhodobejšie ho hľadiska už začína dochádzať k poklesu 10m.
Mě zaujíma odrazivosť nado mnou, protože když je v Průhonicích v poledne FoF2 12 MHz, tak vím, že jsou dobré podmínky. A když tam je 14,5 MHz, tak vím, že bude chodit šestimetr do Austrálie. V minulém cyklu to bylo několikrát jen na 14 MHz.
Ano, dobré ionogramy nejsou jedinou podmínkou. Musí být klidné magnetické pole a neměl by moc foukat sluneční vítr na pólech, pokud chci USA a Canadu. Je toho mnoho, co musí být splněno, aby se dalo dělat spojení s mizernou výbavou.
Samozřejmě nejlepší je monitorovat vybrané majáky. Třeba OE3XAC, IBP. Největší problém je, že podmínky jsou, ale nejsou stanice. PetrIvan samozřejmě přidá, že na CW jich je dost stále. Bez diplomu nikdo nezavolá. Proto sláva POŤE. WWFF frčí jen v Evropě, takže nic zajímavého pro DXmany.
🙂
Prúhonice sú jedným z miest vo svete, takže globálne condx sa na nich prejavujú. Ale nie je to indikátor DX podmienok. Ak sa napríklad vyskytne polárna žiara nad Severnou Amerikou, tak Prúhonice v tom čase ju ešte nebudú detekovať.
Na kľudné magnetické pole sa dá spoliehať v zmysle, že podmienky sa budú chovať štandardne, nazvime to priemerne. Na spočítanie takých podmienok je možné použiť napríklad K6TU.net (vyžaduje registráciu).
Nehovorím, že je to zlé, ale je aj niečo lepšie.
Väčšie slnečné erupcie spravia v šírení zmenu. Tá môže byť kladná aj záporná. Vysvetľuje obrázok.
Monitorovanie majákov je tiež cesta. Len na to, aby sa dalo vypozorovať nielen otvorenie, ale aj jeho kvalita, tak by bolo potrebné monitorovať majáky 24/7 a porovnávať ich štýlom “dnes o x-tej hodine počujem KH6RS za S2, včera som ho o tom čase nepočul, predvčerom bol S4”.
Preto uprednostňujem nástroje ako od HB9VQQ. Tam si pozriem napr. šírenie medzi zónami 15 a 30 na vybranom pásme za posledných 24 hodín (vidím dobre charakter v posledných hodinách), potom za 72 hodín (vidím trend posledných dní) a nakoniec za mesiac (naznačí výhľad na ďalšie obdobie).
Staníc málo? Nie je. Len to je fyzika. Napríklad behom contestu na 40m sa na inv.V dá počuť 30 staníc zo Severnej Ameriky. Čo by sa ale stalo, ak by som použil 2el.smerovku? Počul by som ich napríklad 70. A jeje, oni tam vždy boli, len ja som o nich netušil…
Každý má ale svoj spôsob, tak verím, že si vyberie taký, ktorý mu vyhovuje. GL!
Jo na statistity dobrý, je vidět, jak jde desítka do kopru. Graf pobřeží NA do EU.
A nedá se nic dělat, ráno se jede na japončíky: JIDX Phone Contest: 0700Z, Nov 9 to 1300Z, Nov 10
Tak schválně, kolik jich na kvašáka uslyšíte. Doufám, že bude nějaké video.
Tak co, máte? Já začal na 21MHz, pusto a prázdno. Na 28MHz několik Japonců až 9+ a nikdo je nevolal, nechápu! Nalovil jsem 10. Něco pak bylo i na 15m, ale už se mi nechtělo předělávat anténu. Výsledek předčil očekávání!
Dole mlha a všechno pod ledem, nahoře nádhera a +6°C.
Chtěl jsem čekat do večera na amíky, dobře jsem udělal, že jsem jel dom!
Krátké videiko, jak hráli Japonci. To 99,999% zdejších čtenářů nezažije.
Jo to můžu potvrdit, v 8:30 jsme vyjížděli z Prostějova na Drahany na FM pohár, všude mlha že by aj Rákosníček záviděl ale nemrzlo a v půlce kopce voj. prostoru začalo pražit Slunko, krásné azuro a teploučko. To fakt člověku krásně nakoplo náladu.
Na vaší straně se to nerozpustilo, bílé moře až k Hostýnu. Zlom někde v 500m. Ještě odpoledne byla jinovatka na trávě pod Vilémovicemi. Neděle bude to samé, jen bude přes den chladněji.
https://youtu.be/du_D5NEBeww
inverze pokračuje
Dnešní sonda. Inverze drží a drží. Prostějov 0°C, Protivanov 11°C. Bezvětří, ticho.
Bílé moře od Jeseníků po Alpy.
Já jim normálně posílám email. Dokonce jsem tam třikrát byl v Japonsku a jednou v Kanadě. Jen se chlubím.
A to sis ani nedovezl pořádnou vysílačku?
nedovezl, jsem totiž dost lakomej a pak mě baví spíš bastlit než vysílat. Článek dobrej, sice dost self-promo ale jako popularizace horní části kv celkem hezký.
Tak se pochlub, co bastlíš. My, co se tím živíme, tak si ve volném čase raději zaTXujeme. Zvlášť na vrcholu slunečního maxima, není času nazbyt. Za rok, dva, bude zase na horních pásmech pusto.
Já tento článek nepsal. Standa poslepoval pár DX výkřiků z komentářů. Ale je to marný, z cymbálistů amatéry neuděláš, i kdyby se HAM jmenovali. Můžeš ukázat, že to jde, jak je to snadné, ale stále budou dřepět na tom svém cbpmr.
jo máš pravdu, tak best dx..
Dneska jsou mizerné podmínky. FT8 na 28MHz zmizela už 19:30.
Ale po práci jsem vyrazil vysílat. Anténu jsem stavěl po tmě, teplota +4°C, trochu foukalo. Necelá hodinka vysílaní jen na 15m. 30 QSOs, což nenadchne, ale na mapě to vypadá slušně. Ale byl to boj o každou stanici. Když jsem balil, auto už začínalo namrzat, i tráva.
Na telegrafu jsem byl slyšen zde:
Jedna záhada vyřešena. 21ka na USA chodí opravdu až po západu. Za světla je ve velkém útlumu.
Otázka na DXmany. Vysílá se na sluneční tok nebo na číslo slunečních skvrn?
https://www.qsl.cz/ok1kob/kv.asp
Teď máme SFI 250 a SSN 150. Bude ta desítka chodit nebo ne?
https://ok1rr.com/stop-using-ft-8/
Dneska by byl hřích nevyjet. Sice je zatím silná sporadika, ale na západ USA to bude chodit absolutně bez útlumu. Šum bude nízký! Pro změnu GPčko 28MHz.
3.11.2024 Dnes jsem přidal dalších 80 spojení. Většinou jsou to nové unikátní značky. Začal jsem na vertikál, udělal Brazílii, ale pořád to nebylo ono. Tak jsem tam dal dipól a začala těžba stanic ze Severní Ameriky. Začal jsem ve 14h, +7°C a končil, když se slunce dotklo horizontu. Tedy 16:30 při +3°C. Dalo by se vysílat do 20h, ale k do by tam zmrzal!
Telegraf doletěl sem. Tedy podmínky nic, moc. Ale aspoň vím, že jsem ve slunečním maximu 2024, nic nezanedbal.
Všechny čtyři výjedy dohromady. Ještě chce někdo tvrdit, že na drát a jen 100W to nejde?
Fakt to nemyslím jako provokaci, nebo nejak ve zlém… ale co tě jako na tom vlastně baví ??
Asi jseš na špatném serveru. Nás tady vysílání baví všechny. Obzvlášť krátké vlny skýtají spoutu tajemství, která člověk odhaluje desítky let. Fyzika ionosféry, slunce, magnetického pole, principy antén… Ale je fakt, že opravdový amatér teď dělá celý svět na 50MHz. Chodí Amerika i Austrálie. Jen jsou na to potřeba hrábě, protože to je VKV a to na drát nefunguje.
Bohužel hlavně na FT8, včera jsem sledoval dxmaps, byl jsem v práci a na CW těch spotu minimum. Škoda, co jsem koukal tak NA chodila, ale lidi jsou prostě líní…
Mě se letos povedl jen D4L na 5el…
Pásmo 28 MHz je pro mě nepoužitelné…
Jedině někde na portejblu…
Doma mám rušení 9++
a) ze zbytku evropy
b) od jednoho arogantního blbečka
Pásmo 28 MHz je pro mě nepoužitelné…
To je mrzuté. Ani FT8? Zrovna dneska to chodí na východ velmi dobře. Japonci, Tajvan, Čína, Austrálie, to všechno zde slyším na sídlišti v loc. JO70FC. Na SDR se zádrží na CCIR, anténa na poslech jen obyč. dipol z plechovek … 🙂
Dipol z plechovek? Můžeš dát bližší info?
Ano. Není to žádná atomová věda, je to jednoduchý jak facka. Dvě plechovky 0.5l od piva (třeba Krušovice, ale to je jedno) jebnu na ráhno a zapojím tam koaxiál. Nic složitýho. Vytrčím to na balkon, a je z toho tzv. “tlustý dipol”. Neměřil jsem PSV, takže nevim. Ale vysílá to pěkně na PMR a celých 70cm asi nebude problém. Poslouchám na to služby, i amatéry, a i na 10m to zabírá a FT8 beru od východu na západ.
Je to anténa vhodná např. i na příjem meteosond (401 MHz), zde platí, že za málo peněz hodně muziky … 🙂
twl respekt ale jak na to může chodit 10m nechápu
jinak tomu říkám dilo pravého amatéra. To už se nevidí.
Kreosan. To je dobrý kolík..
Souhlas …
Waj faj puška : https://www.youtube.com/watch?v=nCIDvrs5UzI
ps Sparta : Banik py.o 1:3 🙂 🙂
já na balkoně na kopci na GP z rybářského prutu 5m nechytim na 10m nic, jednu dvě stanice fone. Se mi skoro nechce věřit jak všichni děláte spojení na propisku s protiváhou s pentelky. Podle nanovna ok, tak asi zkusím nejakou 10m celovlnou smyčku nebo co ..
To je divné, bude to spíš podmínkami šíření.
koukni na MUF https://prop.kc2g.com/ aby byl “žlutej” a spíš před den, po setmění se pásmo zavírá.
možná to ještě zkusím nj, nemám moc čas u toho přes den sedět – občas rádio pustím navečer nebo v noci a zřídka o víkendu, ..
Tak zrovna u FT8 sedět nemusíš. To je hlavní výhoda. Pustíš a jdeš si dělat svou práci. Jde tam nastavit, aby to samo volalo výzvu.
Pak to ale může dopadnout takhle:
máš pravdu – nechal jsem se nalomit s zkusil to s ground plane a s druhým radiem ještě než byla tma. A dobrý hned slyším nějakýho Kanaďana atd.. Tak prostě ono se to po západu slunce fakt rychle zavře, a ten je v listopadu brzo a ještě je asi něco s tím prvním radiem.
Viděl jsem tu fotku. Uznání, jsi borec. Tohle se už jen tak nevidí…
To je krásna anténa. Má to nejaký balun ?
Pardon,už som zistil, že tam je nejaký zosik.
Eda má pravdu, FT8 je budoucnost hamradia. Do SDR mám strčeného metr drátu a dneska na 28MHz už desítky Japonců. A to skrz panelák a 1,5m vedle počítače. Zajímavé je, že když se tam dá čtvrvlnný drát, tak je příjem horší, než kousek drátu. Totiž delší drát – víc rušení. Dobrý příjem na 28MHz je i na 10cm drátu, ale pak je těch Japonců méně.
Když se k tomu připojí opravdová plnorozměrová anténa, tak chodí celý svět od rána do noci.
https://amaradio.cz/uz-nejsem-radiovym-posluchacem-jsem-radiovym-cumilem/
Stačí 1000x menší výkon, než na SSB!
Dnes od rána na metr drátu v SDR:
mm, a co máš za sdr? já to mám akorát modrý, sem tam rusák a nějaké špagety jen.
Airspy a V3, to ale za moc nestojí. Všechno nejde občůrávat za pár korun.
Samotný SDR je málo. Na to přijdeš za chvíli. Předřaď tomu CCIR filtr, nebo filtr na BTS, nevim, co tam máš za blízké silné stanice. V jakém jsi lokátoru? Jinak – noťas tolik neruší vlastní příjem, ale stolní PC může být trochu problém, vliv uzemnění je docela patrný.
Nedávno jsem abgrejdoval na Airspy R2, ale naprosto výborně funguje zelenej werk, tohleto :
Nyní, krátce před sedmou večerní hodinou, příjem pouze na plechovky: (28074 MHz)
—– 03.11.24 17:53:28 UTC ———————
175315 -16 0.5 1880 ~ OH2CVJ NF3R 73 U.S.A.
—– 03.11.24 17:53:43 UTC ———— 10m —-
175600 -15 -0.3 799 ~ CQ PY5NT GG54 Brazil
175600 -14 0.5 876 ~ GI5RPG HI8MA FK58 Dominican Rep.
175600 -12 0.4 1089 ~ CQ PU2NZO/QRP Brazil
175700 -17 0.3 1860 ~ SV1IW XQ3SK 73 Chile
175700 -24 0.4 319 ~ CQ KB9ELS EM46 *U.S.A.
175700 -18 0.4 877 ~ GI5RPG HI8MA 73 Dominican Rep.
175700 -17 0.4 1899 ~ CQ VE3XTI EN29 *Canada
175700 -18 0.5 1547 ~ AK7G OE4KSF -18 Austria
—– 03.11.24 17:57:28 UTC ———— 10m —-
175715 4 0.3 1860 ~ XQ3SK OK1CZ R-07 Czech Rep.
175715 -13 0.3 1166 ~ OE3KHW PT2OP RR73 Brazil
175715 -10 0.3 2364 ~ VP8VK PY2PIM 73
175730 -12 0.6 1243 ~ OZ6EP N2GCT 73 U.S.A.
—– 03.11.24 17:57:58 UTC ———— 10m —-
175745 4 0.3 1860 ~ XQ3SK OK1CZ 73 *Czech Rep.
175745 -12 0.3 1165 ~ OE3KHW PT2OP RR73 *Brazil
180030 -18 1.1 1691 ~ N7NHS ZP5DK GG14 Paraguay
Hodně jsem to ale probral a vymazal. A to jsem od Žižkovské věže něco málo přes 5km …
Já mám z alegra takový ten černý čínský sdr co má 5 konektorů a stojí asi 1200, klon sdrplay. A pak z kitu stavěný transciver, ale vyšší pásma se mě příliš nepovedly.
JN89FD na polosamotě. Ale asi toho chytneš ve městě na plechovky víc jak já na tu čtvrtku:) Nicméně ji po dnešních odpoledních pokusech vezmu na milost, přidám jeden radiál a zvednu o výšku jedné tyčky k plotu.
Eda má pravdu, že ten zelený werk má stejné vlastnosti jako RTL-SDR v.3. Jediný rozdíl je, že zelený werk nemá Bias-T.
Radiově to je stejné, používají TCXO 0,5ppm.
Zelený werk z obrázku je o něco levnější.
Na rozdíl od donglů z aliexpressu za 10USD je tohle použitelný.
klon MSI SDR SDRplay má mizerou dolní propust na vstupu. Blbě se na něj podíváš a odejde do křemíkového nebe. Chce to na vstupy SMA konektorů doplnit antiparalelní diody jako ESD ochranu.
Jestli máš možnost, uškudli pár peněz a v black friday akci si kup Airspy Discovery, R2 nebo Mini.
Rozdíl je propastný.
Koukal jsem tady https://www.youtube.com/watch?v=aQKJVfTI31I na to video, titulky jsou funkční. A kupodivu to nevypadá zle. Ale v diskuzi dole na ty diody upozorňujou, že by mohl být problém. Bouřku jsem zde neřešil,a zisk SDR šteluju ručně. Co výška antény nad zemí? Není tady zakopán pes?
Na Čínu věc nevídaná. Schéma

https://revspace.nl/Msi2500SDR
Mrtvý a hluchý rádia jsou odprásknuté
MSI001. Díky absenci antiparalelních diod na vstupu.
Kluci to měli pověšené na vícepásmovém vertikálu a špatný. Chtělo by to pořádně udělat pásmové filtry.
dobrá rada, aspoň vobjednam ty diody na vstupy pri dalším nákupu na hadexu.
Ještě tu spravuju jeden rádoby transcivr s odprasklym si5351 tak zkusim na 10m pak ten. .
Ale teď to vypadá venku spíš na nějakej euro chat na 3.6, …
Me se treba RTL sdr nikdo nepovedlo kloudne rozchodit. Proste tomu nerozumim asi. Nainstaloval jsem do 756pro3 plosnak od G4HUP (SK) vytahl mf na spektraku krasne vidim, ze z toho leze signal 64,455MHz, ale skamaradit to s RTL SDR se mi nepovedlo. Nevim…
RTL-SDR není až tak jednoduché z toho dostat maximum. Chce to něco vědět o struktuře obvodu a mít to “v ruce”
Vědět co a proč nastavuješ
struktura obvodu
https://www.researchgate.net/figure/Block-diagram-of-the-RTL-SDR_fig2_332141599
A utilitka řízení v SDR++
https://www.rtl-sdr.com/modified-rtl-sdr-source-for-sdr-with-manual-controls-for-r820t-2-r828d-tuners-and-harmonic-reception/
Řízení AGC, pro ADS-B s RTL-SDR je opravdu lahůdka. To musí zvládat tlustý signály transponderů v koridoru letadel nad městem a okolo místního letiště a současné čajové signály na 400km.
To jsou výkony impulsně okolo 1kW špičkově do omnidirectional anteny a je to srovnatelné s dynamikou signálů v pásmu 144MHz v contestech.
A situace na pásmu (kmitočtu) se mění.
RTL-SDR je z principu 8 bit A/D převodníku lepší pro širokopásmové signály.(ADSB = 3MHz), WFM
A tím rozhodně není CW s B=300Hz.
Já nedokážu rozchodit to, aby si to bralo mefku z TRXu. Když to nastavím pevně na 64.455 tak neslyším nic. Když připojím anténu místo mefky a nastavím to dle návodu tak to poslouchá…
Ale faktem je, že tomuhle prostě nerozumím a někde dělám v nastavení chyby….
Dva radiály na GP jsou fakt málo, to pak opravdu hřeje tu hlínu. Aspoň 16 ks, někde jsem viděl několik rozmotaných UTP kabelů (na internet) = hromada drátků jako radiály. Dneska 10m hrálo taky naprosto famozně ! Díky za článek!
Dvě radiály u GPčka naprosto stačí. Proč to tak asi Tesla Pardubice vyráběla u antén na 35MHz, 80MHz, 160MHz, 450MHz? Jo oni tehdá neznali Sirio.
Dnes není potřeba věřit cbčkářským pohádkám, vše si lze ověřit a vykoušet osobně.
http://gal-ana.de/
Protože v případech, co zmiňuješ, ty radiály neleží na zemi.
Tak pokud mají ležet na zemi, tak je minimum 120.
Viz článek, co jsem dal níže, rozumné optimum je 16.
https://rudys.typepad.com/files/qst-march-2010-ground-systems.pdf
. Laying down a system with at least 16 radials will give you most of the obtainable improvement. As we go to 32 and then 64 radials the improvement gets progressively smaller.
Takže když to spojíme s tím, co píše OK5IM
https://www.ok5im.com/radialy.html
Tak moje dvě šikmé protiváhy jsou stejné, jako 16 drátů na zemi.
16 drátů na zemi nemá kritickou délku, ale ty 2 v luftě musíš naladit.
Radiály na zemi dělají anténu ztrátovější.
No světe div se. Jen pro zajímavost, i když tam mám několik feritů, tak je anténa na délku protiváh málo citlivá. Nakonec jsem to musel ladit zářičem. Protiváhám bylo +- 10cm dost jedno. Ale to svědčí o tom, že “anténa” jako protiváhu vidí koax, což není dobře a bude to svítit podle jeho délky a umístění. To je ten důvod, proč někomu gpčko táhne, jinému ne. Správně by to chtělo pořádný balun 1:1. Ale já už uznávám akorát horizontální dipóly. Spojení na CB mě nebere.
Na jednu vec sa pri vertikálnych anténach na zemi zabúda. Okolité prostredie. Typicky 1/4 vertikál má maximum vyžarovania v blízkosti päty antény. Prekážky (budovy, porast, ploty, pouličné lampy a pod.) okolo antény tak dokážu signál viac zoslabiť ako rozdiel medzi 120 a 8 radiálmi.
Dobre chodivé vertikály sa stavajú na pláž, lebo tam je aj dobrá zem aj otvorený výhľad. Ale dobré vertikály sú aj tie, ktoré sú umiestnené vyššie. Napríklad nad strechu.
Optimálne porovnávajte anténu s kolegom (kolegami) buď keď sa koná Pixiáda (v danom čase napr. ja beriem 6 signálov z 10, kolega v susedstve 2 – koho anténa a systém sa chová lepšie?).
Alebo na TX – vyberte si pár webových SDR na pásme a lokalite, ktorú chcete preveriť. A potom s odstupom pár 100 Hz naraz zavysielajte nosnú rovnakým výkonom. A ukáže sa.
jo dobrej článek, možná dám to gp do háje, slyším na 28 akorát občas nějaký taloše, frantiky a izraelce a sovjety jinak nic moc.
https://amaradio.cz/s-jakou-antenou-na-28mhz/
https://amaradio.cz/porovnani-ctvrtky-a-invertovaneho-v-na-28mhz/