Světový SSB přijímač TECSUN PL-330 (uživatelské zkušenosti a porovnání s PL-365)

Nedávno jsme vám přinesli první informace o novém TECSUNU PL-330. Nyní se zaměříme na praktické zkušenosti. Určitě uvítáte i přímé srovnání se známým světovým přijímačem PL-365 od stejného výrobce.

Po vybalení z nevelké krabičky vás PL-330 překvapí svými rozměry, které jsou opravdu kapesní. Pro srovnání jsme ho vyfotili s krabičkou zápalek.

Při porovnání sice PL-365 vyhrává na objem, avšak PL-330 je skladnější. Upřímně nechápeme, proč má 365ka vyšší označení. Dle našeho srovnání je 330ka totiž prakticky ve všem lepší. Ale pojďme na to popořádku.

Obě rádia mají stejný vlnový rozsah od 150 kHz do 30 MHz. V tomto rozsahu umožňují příjem buď AM modulací, a také, což není běžné, modulací SSB. Pokud patříte mezi starší generaci, možná si vzpomenete na poslech Svobodné Evropy či Hlasu Ameriky, které byly sice rušené, ale s nastavenou modulací s postranním pásmem (SSB) se tyto stanice daly vcelku pohodlně poslouchat. Rádia mají samozřejmě i možnost (stereofonního) poslechu v pásmu 76 – 108 MHz.

Citlivost příjmu na všech pásmech je u obou rádií velmi dobrá, tedy snad až na DV, které hrají na PL-330 výrazně lépe, a to i pokud u PL-365 použijeme dodávanou externí feritku. Je to však pořád lepší, než u světového přijímače XH DATA, kde jsou dlouhé vlny jen na ozdobu stupnice.

Na PL-330 i PL-365 zachytíte české i slovenské SSB stanice na vestavěný teleskop. Nepotřebujete tedy natahovat žádné antény, ačkoli s pěti metry drátu nataženého u okna se příjem výrazně zlepší. Na venkovní anténě o délce 18 metrů se přijímače nijak nezahlcují.

PL-330 se na KV SSB jeví poslechově cca o 20% citlivější než PL-365.

Další odlišností ve prospěch PL-330 jsou vestavěné filtry:
DV/SV, modulace AM: 2,5 kHz, 3,5 kHz, 5,0, 9,0 kHz
KV, modulace AM: 2,5 kHz, 3,5 kHz, 5,0 kHz
KV, modulace SSB: 0,5 kHz, 1,2 kHz, 2,2 kHz, 3,0 kHz, 4,0
kHz

Tyto filtry nejsou v rádiu proto, aby se to dobře vyjímalo v reklamě, ale opravdu fungují. Při poslechu SSB na KV, zejména u slabších stanic, znamená přepnutí ze 3 na 2,2 kHz výraznou eliminaci protivného šumu, a komfortnější poslech. Pro milovníky morseovky je tu i filtr 0,5 kHz. Při pomyšlení, kolik stojí takový filtr například do Yaesu FT-817 (4000 Kč) vás chtě-nechtě napadne otázka, jak dlouho se ještě mechanické filtry udrží.

Dalším benefitem PL-330, kterého si všimnete na první poslech, je kvalitní reprodukce. Vyvážený zvuk, který nepostrádá solidní náznak basové složky. TECSUN PL-365 je oproti němu tak trochu chrastítko, bez náznaku basů. Na srozumitelnost v komunikačních pásmech to valný vliv nemá, avšak poslech PL-330 je i na KV pro uši výrazně příjemnější. Abychom však jen nechválili, u PL-330 nám trochu chyběly výraznější výšky, kterých má naopak PL-365 na rozdávání. Pokud jsme na obou přijímačích naladili stejnou stanici, skvěle se zvukově doplňovaly.

Výrazným rozdílem u obou přijímačů je také způsob ovládání. PL-365 postrádá klávesnici. Při prolaďování celého pásma máte sice na KV možnost skákat po několika výrobcem nastavených úsecích, přesto máte dojem, že se pro naladění konkrétního kmitočtu asi utočíte. Naproti tomu PL-330 má klávesnici, která velmi výrazně zlepšuje uživatelský komfort. Tlačítka jsou u obou přijímačů příjemně vystouplá a dají se nahmatat i poslepu. Podsvícená nejsou.

Jedinou, a to výraznou výtku, máme u PL-330 k tlačítku STEP/Lock, umístěnému napravo od displeje. Toto tlačítko je zcela nepochopitelně zapuštěno pod hranu čelního panelu, a věřte, že vás nebude bavit ho mačkat. Přitom se jedná, zejména při přepínání jemného/hrubého ladění (u SSB naprosto nezbytného,) o velmi využívaný ovládací prvek.

Na PL-365 je jemné dolaďování kmitočtu (BFO) vyřešeno mnohem lépe.

U PL-330 se nám také nelíbí příliš lehký chod bočních ovládacích koleček. Jde to až příliš snadno, máte pocit, že snad ani nejsou k ničemu připojena. Uvítali bychom rozhodně aspoň o trochu větší tuhost.

Obě kolečka jsou z funkčního hlediska tzv. řehtačky, ačkoli pocit z vroubkování je spíše velmi slabý. Hlasitost je tedy řízena digitálně, a to velmi precizně. Na stupeň 00 neslyšíte téměř nic, na 01 jen velmi slabě. Rádio se tedy hodí i pro poslech v místnosti, kde nejste sami.
Chvíli nám trvalo, než jsme přišli na to, že šířka digitálních filtrů, které se volí tlačítkem AM BW, se mění právě kolečkem hlasitosti.

V zahraničních fórech je u PL-330 často diskutovanou otázkou výdrž baterie. Má totiž poměrně malou kapacitu 1000 mAh. Také my jsme si v duchu těchto připomínek pořídili za 200 Kč náhradní (jedná se o běžný typ do tlačítkových Nokií BL-5C,) avšak nakonec vůbec nebyla zapotřebí. Kontinuální výdrž jsme sice neměřili, ale s rádiem si na jedno nabití hrajeme průběžně několikátý den, vždy přes dvě hodiny denně, a akumulátor je stále nabitý, indikace naplno. Z toho vyplývá, že se výdrže není třeba obávat.

Možná se rádio bude chovat jinak, když na něm bude celý den hrát vaše oblíbená VKV stanice, avšak pro náš poslech, kdy ráno v 6 hodin naladíme na 80 metrech meteokroužky, po osmé hodině rádio vypínáme, a během dne ho tu a tam na pár jednotek až desítek minut zapneme, je výdrž skoro až překvapivá. Nabíjení probíhá přes microUSB port libovolnou nabíječkou k mobilu. V balení naleznete pouze kablík USB/microUSB (a sluchátka.)

V tuto chvíli nás nenapadá nic dalšího, co bychom k tomuto velmi povedenému rádiu řekli. Mnoho informací o něm najdete také v předchozím článku. Pokud vás něco napadne, ptejte se v diskusi, případně to pak do článku doplníme.

Ačkoli se to s ohledem na jeho velikost a cenu nezdá, PL-330 je dospělý světový přijímač. Pro většinu posluchačských aktivit nahradí i dražší XH DATA D-808, TECSUN PL-660, PL-880, nebo Sangean ATS-909X, a to při výrazně příjemnějších rozměrech, o levnějších přijímačích ani nemluvě. Přijímač XH DATA má sice navíc AIR Band, stejně jako PL-660, avšak ani tento “číňan” není podle našich zkušeností lepší. Z PL-330 máme oproti XH DATA i výrazně lepší pocit po mechanické stránce. Stejně dobrý mechanický pocit máme však i z PL-365, která zůstává významným a kvalitním hráčem v této cenové kategorii pro ty, kdo preferují provedení “nastojato.”

TECSUN si, jak se zdá, vyrobil “zabijáka” svých dražších přijímačů. Za cenu kolem 2.000 Kč se jedná o skvělou koupi. V kategorii rádií do 5.000 Kč nic významně lepšího nenajdete.

TIP: Pokud se vám rádio po nějakém čase samo vypíná, nastavili jste si omylem časovač. Při zapínání podržte zapínací tlačítko déle. Na displeji začne blikat čas, za který se rádio vypne. Ladicím knoflíkem nastavte buď požadovaný čas anebo “On” pro trvalé zapnutí. POZOR! V režimu SSB toto nastavování nefunguje. Nejprve nastavte jiný přijímací mód, rádio vypněte a teprve pak aplikujte popisovaný postup. Pokud chcete předejít nechtěné aktivaci časovače, zapínejte přijímač opravdu krátkým stiskem.

Za laskavé poskytnutí TECSUNU PL-365 k porovnání děkujeme Standovi OK1DHG.

Za zvýhodněné poskytnutí TECSUNU PL-330 děkujeme firmě SPACE.
Při nákupu zde můžete uplatnit zajímavou slevu, kterou firma poskytuje výhradně pro naše čtenáře (viz info v pravém sloupci.)

4.8 5 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
57 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Franta
Franta
15. 1. 2024 20:08

PL-330, který mi dnes přišel, už má nabíjení přes USB-C. To potěšilo.

Josef
Josef
15. 1. 2024 20:48
Reply to  Franta

Dík za upozornění.Snad brzy i u českých prodejců.

Mike
Mike
2. 10. 2022 10:32

Dobrý den, mám dotaz k citlvosti na AM – je lepsi pristroj s externi antenou, 365ka, nebo 330ka s vestavenou? V clanku uvadite pouze zkusenosti s ladenim dlouhych vln, kde je lepsi 330ka, jestli jsem to pochopil spravne. diky za info

Standa
Standa
2. 10. 2022 13:57
Reply to  Mike

Obě rádia jsou na tom s citlivostí podobně, a to jak na teleskopickou, tak na vnější drátovou anténu. PL-330 má výrazně pohodlnější obsluhu a navíc i nějaké ty digitální filtry. Kromě toho má dobíjecí lithiový aku. Pokud bych se rozmýšlel mezi těmito dvěma za podobnou cenu, jednoznačně doporučuju PL-330. V případě, že by byla možnost koupit PL-365 třeba za 1000 Kč, klidně bych mu dal přednost.

Mike
Mike
2. 10. 2022 22:11
Reply to  Standa

diky, a nevite, jak je to u strednich vln? zda je 365ka s externi ferritovou antenou vykonejsi nez 330ka s vestavenou? hledam male radio na cesty do batohu. libi se mi i vaha 365ky, 128 g je opravdu malo.

Standa
Standa
3. 10. 2022 8:06
Reply to  Mike

Nemám teď k dispozici PL-365 pro porovnání, ale co si vybavuju, řekl bych, že jsou na tom rádia přibližně nastejno. Rozměry feritových antén budou podobné. U 365 je ta externí spíš trochu na vizuální efekt. Měla by být delší, ne jen takový špaček. Pro poslech z ruky se víc hodí 365 (lépe se drží.) Pokud rádio častěji stojí, volil bych po zkušenostech určitě 330. U 365 má člověk někdy pocit, že se tím postranním pidikolečkem doslova utočí. Co se týká mechanické pevnosti či odolnosti, dal bych více bodů 365.

Mike
Mike
3. 10. 2022 19:13
Reply to  Standa

diky

Franta
Franta
15. 9. 2022 18:47

Chtěl bych rozporovat tvrzení “Obě rádia mají stejný vlnový rozsah od 150 kHz do 30 MHz.”
PL-300 má mezi bandy LW-MW-SW díry, takže kdo chce přijímat a dekódovat Navtex zprávy na 518 kHz, má smůlu.

admin
admin
15. 9. 2022 19:58
Reply to  Franta

Ano, právě zjišťuju, že je tomu skutečně tak. Vůbec by mě nenapadlo, že tam bude taková škvíra. LW jsou u PL-330 do 513 a MW začínají na 522. Že by kvůli Navtexu? Nedávalo by to moc smysl, když je to služba včasného varování.

Franta
Franta
14. 9. 2022 7:17

K rádiu se mi osvědčila kapesní drátová anténa Tecsun AN03.
https://www.eshop-yachtmeni.cz/tecsun-an-03l-antena/

Jouda
Jouda
15. 9. 2022 20:09
Reply to  Franta

Tvl… za 299,- českých a celých 4,5m drátu. Tak to si té antény musíš vážit.

Každé zboží má svého kupce….jenom ho najít :-))

Franta
Franta
16. 9. 2022 7:24
Reply to  Jouda

Jo jo je to pro mě lepší řešení než kus drátu.

Karel UHU
Karel UHU
16. 9. 2022 9:49
Reply to  Franta

Hele, a ona ta úžasná anténa od jachtmenů ve skutečnosti je něčím jiným, naž kusem drátu, zakončeným jackem? Neprovokuju, ptám se.

Franta
Franta
16. 9. 2022 11:11
Reply to  Karel UHU

Ano, je to kus drátu v lepším balení.

Karel UHU
Karel UHU
16. 9. 2022 11:32
Reply to  Franta

Pak ale nerozumím Tvé poznámce, že kus drátu je lepší, než kus drátu … ?

Karel UHU
Karel UHU
16. 9. 2022 19:45
Reply to  Karel UHU

Ach tak. 🙂

Jouda
Jouda
16. 9. 2022 18:06
Reply to  Franta

Kořen na trubce stejnou anténu zvládnul za necelý 1 USD.
Výsledek stejný.
https://www.youtube.com/watch?v=bFg43oaMfds&t=410s

Honza
Honza
3. 10. 2022 6:33
Reply to  Franta

No jasně, někomu stačí kus drátu na klacku, někdo má rád v tašce pořádek. Osobně jsem ten drát s navíječkou pořídíl taky, jen v číně za 150,-
Trošku jsem ho vylepšil pro snadnější navíjení.
http://ok1.fun/2021/11/17/473/

Silent
Silent
10. 3. 2022 11:28

Dlouhé vlny mají malou citlivost, staré analogové přijímače jsou o třídu lepší. Moc malé,moc lehké,moc titěrné ovládání a zbytečně nadupané funkcemi.Připomíná dětskou hračku. Vývoj,který nikam nevede. Zlaté analogy, které se už prakticky nevyrábí. K čertu s digitalizací. Tohle už nejsou rádia. K “dokonalosti” už chybí jenom bluetooth.

Panda
Panda
10. 3. 2022 12:17
Reply to  Silent

Souhlasím. Není na výběr. Kvalitní tlačítkové mobily fuč, kvalitní analogová rádia fuč. Lidem bylo nenápadně sděleno co mají chtít.

Josef
Josef
10. 3. 2022 13:36
Reply to  Silent

Je to tak! Ze sklepa jsem vytáhl prastarou vef206 a Selenu a funguje to dokonale! Ani karusel jsem nemusel čistit 🙂

Jouda
Jouda
10. 3. 2022 20:51
Reply to  Josef

Jo plasťák VEF206, mám i Selenu B205 ve dřevě a hraje i dnes velice hezky.
Stejně jako poslouchala v 80tých letech. Na krativlnách opravdu přijímače.
VEFka s dobastleným BFO. To bylo něco. Lepší byla až Olympia 803
Co chcete po Tecsunu za pár peněz?? Výsledek tomu odpovídá.

Petr
Petr
11. 7. 2022 14:24
Reply to  Silent

Přirovnávat Tecsun PL-330 k „dětské hračce“ není hodno radioamatéra. Pokud se ovšem nesnášíte pokrok a místo mobilu v kapse ještě hledáte telefonní budky. Tecsun PL-330 vlastním přes rok a mohu potvrdit, že je zcela unikátní. Používám ho převážně na venkově, kde jsou ideální podmínky. Poslouchám každé ráno i večer komentáře v angličtině BBC, VOA a další stanice, při znalosti času a správné frekvence, je mnohdy kvalita na úrovni FM. Rovněž příjem na SSB je perfektní (mám rád poslech v pásmu KV na 40 a 80 metrech). Někdy se pobavím i poslechem radiostanic našich CB-čkářů, kteří jedou před hotspoty. Tecsunu PL-330 chybí je na FM RDS a dále line-out-jack. Vzhledem k jeho mini-rozměrům a ceně, těžko mu něco vytknout. Mám i Tecsun PL-680, starší Éton G3 a další oblíbence. Rádia Jako Selenu a další ruské vysloužilce jsem již dávno odvezl do sběrného dvora. Z nostalgie jsem si nechal jen Olympii ATS 803. 

Jouda
Jouda
12. 7. 2022 7:57
Reply to  Petr

Zdá se, že jste v životě neviděl skutečný komunikační přijímač, potom by jsem nečetl tolik chvály na PL-330.
Skutečný přijímač má definovanou vstupní impedanci antény, přepínání pásmových filtrů relé.
Pokud máte jakýsi “vysokoimpedanční vstup” ala kus drátu nedefinovaných VF parametrů, s tím se pracuje velmi obtížně. DR Tecsunu také není žádný zázrak a při ziskovější anténě se zahltí. Skutečný přijímač umožňuje volit filtry s rúznou šířkou bez
omezení druhu provozu. Klidně 300Hz (CW) filtr zapnout na AM. Když to vezmu od NF, chybějící Line Out přijímač pro mne osobně dost diskvalifikuje. Ne, snad kvůli FT8, ale i profi letecké a námořní pasma používají DIGI provozy a jak jsem již jednou tady napsal. Telefon s Androidem lze pomocí jednoduchého interfejsu připojit i k přijímači (transceiveru) a sledovat DIGi. A nemusí to být nutně drahá záležitost.
Viz apka Tivar od W1HKJ je fajn free, jenom není na Google play. :-)))
Pane kolego, berte to tak, že “ne všichni slezli ze stromů” a Tecsun není žádná špička. Pokud bych si od nic měl vybrat rádio, šel by jsem do PL-880.
Doba “world band receiverů” skončila. Za mne Afedri LAN-IQ ( SDR s displejem)
Airspy HF+ Discovery. Discovery lze připojit k Androidímu telefonu
https://github.com/AlexandreRouma/SDRPlusPlus/discussions/703
S touto sestavou mohu poslouchat silné evropské vysílače (pronajaté) VOA, BBC, CRI také. VOA ještě neznamená, že je TX v USA. Nejsme v dobách světové války.

Petr
Petr
31. 8. 2022 18:55
Reply to  Jouda

„V životě jsem prý neviděl skutečný komunikační přijímač…?“ (cituji vaše slova). Proboha, jak to souvisí s rádiem Tecsun PL-330 ?? Nechápu, jak váš komentář souvisí s popisem mých zkušeností. O kterých víte kulový. Chválím Tecsun, protože mi vyhovuje, to je vše. Mimo jiné, dobře funguje v pásmu SSB a to má kapesní rozměry (výška 85 mm, šířka 26 mm). Vy znáte lepší?? Podobně, jako bych popisoval zkušenosti s malým městským autem a vy na to zaútočíte argumentem, že Maserati Grecale má přeci zrychlení z 0-100 km za 3,8 s. Palubku z mahagonu… a tak podobně. Nechápu to jinak, že Vás těší poučovat, ale vaše komentáře bývají často mimo.

Jouda
Jouda
31. 8. 2022 19:42
Reply to  Petr

Ano, vím kulový… chválíte Tecsun, protože nemáte srovnání. Kdyby jste měl skutečný komunikační rádio na stole vedle světového přijímače Tecsun, k tomu pořádnou ziskovou anténu, Tecsuna hodíte po chvíli do koše a koupíte si pořádnou věc. Měl jsem na stole před lety Degen 1103 klasickou Čínu.
Všechno stejný nedodělky. Musel jsem dohledat a přepájet studeňák aby jsem to zprovoznil. To je o nestejné kvalitě a mizerné výrobní kontrole. Paradoxně i značkový rádia jsou dělané v Číně. Vše je o penězích. Rádio za 2k nemůže být tak dobrý jako rádio za 30k. Za 2 litry to bude kompromis kompromisů nebo vojeb. Vo tom to je. Evropský Sangean má proti Číně alespoň solidní kvalitu

Petr
Petr
1. 9. 2022 18:40
Reply to  Jouda

Určitě ano. Firma Sony se výrazně zasloužila o rozvoj krátkovlnných rádií. Sony ICF-SW 7600GR jsem nikdy nevlastnil, ale mám několik jeho předchůdců či sourozenců, jako ICF-SW35 nebo veterán Sony-760 ICF1L a další kousky. Odpočívají v šuplíku, který jsem léta neotevřel. Tyhle rádia byla zcela nezničitelná, téměř neprůstřelná. Mimo jiné, měly velmi nízké nároky na energii. Baterie byly téměř na úrovni nula, ale rádio stále hrálo. 

JirkaK
JirkaK
18. 9. 2022 8:52
Reply to  Petr

Souhlas. Tecsun PL330 je kapesní rádio. Nelze ho srovnávat s velkými komunikačními přijímači. Ale na druhou stranu ty kvalitní velké komunikáče nestrčíte do kapsy a nevezmete si je na procházku nebo na cestu do práce.
Tecsun PL330 jsem si pořídil před rokem a jsem s nám spokojený, dokonce bych si troufl říct, že na něm poslouchám víc než na těch velkých komunikáčích dohromady. A že jich doma pár mám. Právě proto, že je to rádio které se dá skutečně strčit do kapsy a nosit skoro všude jako mobil. Dokonce bych řekl, že je to první kvalitní kapesní rádio které takto umožní poslouchat krátkovlnný provoz. Srovnávat ho s VEFkou, která má mezuli širokou 15kHz, analogové ladění s přesností tak na 100kHz, anténní vstup s šumicími bambusáky který se totálně zahltí deseti metry drátu, zrcadla jako prase a váží skoro dvě kila je směšné. To je jako když dodnes někteří tvrdí, že nejlepší auto jaké kdy měli byla Škoda 105.
Všichni tady brečí, že HAM radio upadá a odumírá. A teď, když se na trhu objeví rádio, které umožní bezproblémový poslech na všech amatérských, rozhlasových a profi pásmech kdykoliv a kdekoliv, celkem slušně i na vestavěný teleskop, tak na něj bude každý “znalec” kydat hnůj nejspíš i bez toho aby si ho alespoň zkusil. Místo toho, aby ho propagoval jako levnou a prakticky použitelnou vstupenku do světa krátkých vln. Ono když si uděláte řidičák, taky si většinou jako první auto nekoupíte nové sedmičkové BMW se čtyřlitrovým osmiválcem za tři miliony…..

Karel UHU
Karel UHU
16. 9. 2022 10:16
Reply to  Petr

… a ono na telefonních budkách bylo něco špatného? Rozhodně Vás podle nich nemohli trasovat s přesností na metry, jako dnes podle GSM.

Používám Sangean ATS909X a teď mi, nedávno, přibyl Eton E1 po zbohatlíkovi, kterému přestaly hrát střední vlny a chtěl ho proto vyhodit. A to už vůbec nemluvím o R323 a R326. I jiní “ruští vysloužilci” (Riga 103, 104, Selena, Okean) mají v mé sbírce důstojné místo.

Vyzkoušel jsem pár digitálních chrchlodynů a nelze srovnat.

Petr
Petr
15. 10. 2021 12:35

Zdravím, máte někdo možnost porovnat PL-330 a PL-660? Nějak se nemůžu rozhodnout, který z nich.

Last edited 2 let před by Petr
OK1LK
OK1LK
15. 10. 2021 15:01
Reply to  Petr

Pokud se rozhoduješ mezi těmito dvěma, vezmi PL-660. Jevil se mi při používání lepší.

Last edited 2 let před by OK1LK
Petr
Petr
15. 10. 2021 17:21
Reply to  OK1LK

Díky, nakonec jdu do té PL-660.

Martin
Martin
22. 9. 2021 8:18

Tecsuna jsem si též pořídil. O prázdninách jsem potřeboval opravdu něco lehkého do batohu, což tecsun pl-330 splňuje. Jeden postřeh se týká přibalených sluchátek “pecek” do uší. Konstrukci (ne)drží pohromadě jen manžeta z měkkého plastu a tak se lehce stane, že v okamžiku, kdy chcete sluchátka použít, držíte v ruce torzo sluchátek. Možná se vám podaří najít oddělenou část sluchátek na zemi, nebo v kapse. Pokuď nenaleznete zbytek, pravděpodobně měla sluchátka jepičí život (já naštěstí našel). Je to škoda, protože sluchátka považuji za užitečná. Preventivně jsem se pokusil přilepit měniče k plastům, zatím drží.
U PL-330 kladně hodotím výdrž akumulátoru, citlivost RX a funkce.
Koupeno ve Space s využitím slevy.

Franta
Franta
29. 5. 2021 16:34

Tak jsem si radio pořídil a přidávám pár postřehů.

  • je velmi lehké, člověk se skoro bojí, aby ho neodfouknul vítr
  • bez externí antény na KV SSB provoz můžete zapomenout
  • jako externí anténu doporučuji TECSUN AN-200, případně jinou MLA (na drátovky se rádio může zahltit)
  • anglický manuál je OK
  • nezapomeňte si z továrny nastavenou funkci SNOOZE vypnout, jinak to rádio okamžitě rozdupete, až se vám po každém zapnutí za chvíli samo vypne
  • výdrž baterie je dobrá, nicméně je škoda, že nejsou místo akubloku použity aaa baterie
  • za tu cenu je to dobrá koupě (dodávka z Číny)
  • jasná součást dovolenkového a evakuačního zavazadla
Rosťa
Rosťa
30. 5. 2021 6:30
Reply to  Franta

KV SSB se s tím na teleskop poslouchat dá, stejně jako s PL 365, ale je fakt, že když se k tomu připojí 5m drátu (stačí natažený v místnosti třeba na trubku záclony) poslech se výrazně zlepší.

Petr
Petr
2. 3. 2023 13:27
Reply to  Franta

TECSUN AN-200 je jen pro stredni vlny… (ramova antena).

Míla
Míla
2. 3. 2023 13:40
Reply to  Franta

K poslechu KV připojuju rádio na 20 metrů drátu a nijak se nezahlcuje.

Václav
Václav
12. 5. 2021 22:24

Ahoj, nevíte jestli by se rádijko nedalo nějak hacknout aby poslouchalo 145 MHz FM…?
LRD

Jouda
Jouda
13. 5. 2021 4:41
Reply to  Václav

Zapomeň myělenku. Tady to jsou samí slušný lidi a nic nehackují :-)))
Není k sehnání ani FW pro flešování. I kdyby byl, rádio nebude mít patřičně ošetřené vstupy .
Třeba pásmový filtr. Není ani známé schéma zapojení.
Pokud máš potřebu přijímače 145MHz zkus to jinak. Hackováním Tecsunu cesta nepovede.
I vyzkoušené ruské weby se takovými nápady ani nezabývají..
Na OK-listu poradí lépe, možnosti, které neznám. Tam vědí všechno a nejlépe.

Brejko
Brejko
13. 5. 2021 6:59
Reply to  Jouda

Nejhorsi je, ze radio nema zadny potencial k tomu, aby s nim dalo “neco” delat 🙁 Celkem se divim, ze s takovym radiem nekdo ztraci cas a dokonce o nem pise, kdyz je mnoho jinych, opravdu zajimavych a technicky povedenych-adekvatnich k dnesni dobe. Pise se rok 2021 a to si uvedomme.

Václav
Václav
13. 5. 2021 16:01
Reply to  Brejko

Velkých i malých rádií mám dost a můžu pracovat kdekoliv a odkudkoliv a na pořádných anténách. Tahle legrace se mi líbí protože je to malinkatý a můžu si třeba na stavbě poslouchat závod na KV nebo to dát manželce do práce když sedim na kmitočtu s výzvou. Nebo komukoliv koho zajímá co na KV dělám. Prostě je to tak malý že to nikomu nepřekáží a za ty peníze to toho umí dost. Navíc je to hezky řemeslně zpracovaný takže ani oko to neuráží. Baofeng taky není žádnej šlágr ale lidi ho mají rádi. Tohle je podobný.
OK1LRD

Jouda
Jouda
13. 5. 2021 16:52
Reply to  Brejko

Přesně tak. Sony ICF7600GR na to je známé schéma zapojení a ledasco se dalo dělat. Z Číny není ochota poskytovat jakékoliv technické informace. Je to jejich Know How a rozumím tomu.
To je vůbec problém nejen Tecsunů ale SDR zařízení vůbec. Jen vyjimky mají známé technické detaily. Nejsou známy řešení ani u italských Eladů nebo ruských Sun SDR. Tam alespoň funguje nějaký servis, což se u Tecsunů asi nedá očekávat. Posílat rádio za 57USD do Číny na reklamaci se nevyplatí. Nejen kvůli výši poštovného ale ještě vyplnit “Custom Declaration”
Dnes jsou kvalitní rádia za dobré peníze. Kdo se zabývá SWL činností má přehled.

Gusta
Gusta
15. 2. 2022 10:13
Reply to  Jouda

Proč by nefungoval servis ? Já kupoval na radiotechna.cz, kde píšou že mají české zastoupení tecsunu. Po dvou měsících odešla baterka (je to taková malá placatá stejná jako měly staré NOKIE) a i když je to klasický spotřebák a nedělal jsem si naděje na úspěch, bez jakýchkoliv keců mi za dva dny v rámci záruky poslali novou, starou ani nechtěli zpátky. Jinak ty baterky se dají občas ještě koupit za pár korun, i kdyžto chce vzít víc kusů, protože přece jenom už se pěkných pár let nepoužívaj a proto ty výprodejové bývají často taky už po smrti kvůli dlouhému skladování.

Jinak PL330 můžu jen doporučit a moc nerozumím tomu, že tady někdo píše že se jedná o rádio k ničemu. Pokud znáte nějakou lepší all-band alternativu s BFO za alespoň srovnatelnou cenu, dějte vědět 🙂

Václav
Václav
13. 5. 2021 16:03
Reply to  Jouda

Dík za odpověď, to byl jen zhoršovací návrh hi.
OK1LRD

JJU
JJU
11. 5. 2021 17:45

Tecsun Pl365 jsem si koupil v holicích 2018. Pl330 jsem objednal v pátek, došla v pondělí
v poledne.Využil slevy 7% zaplatilo poštovný.Není reklama.
Proti Pl365 určitě lepší, větší nf výkon, hlubší přednes.Štítek výroba 03/2021.
Lion baterie,špunty,usb kabel a futrál v ceně. Zadávaní kmitočtu z klávesnice.
Jednoduché ovládaní, volba demfáze FM, kroku ladění, šířky pásma AM atd.
Má jack 3,5 na kv vkv externí anténu. Na netu píšou skrytá funkce, že lze
i sv dv přepnout na externí anténu.Nezkoušel jsem.
Píšou citlivost kv 20uV/sn 26db.Srovnáno s dražším 1.5uv/sn 10db citlivost dobrá.
Doporučuju si stáhnout z netu návod přečíst a pak se rozhodnout.
Je dodáván pouze anglický. Dobře napsaný.
Otázka zní, jsem hračička-nejsem, chci-nechci, dám-nedám peníz.

Honza
Honza
13. 5. 2021 8:08
Reply to  JJU

Souhlas. Mám taky PL-330 i starší PL-365 a dělají přesně to co od nich očekávám.

JJU
JJU
17. 5. 2021 14:32
Reply to  Honza

Dnes po týdnu nabíjen 3hod 06min; 5,1V; 1Ah. Nový aku
nenabíjen, vybit do vypnutí přijímače.

Gusta
Gusta
15. 2. 2022 10:15
Reply to  JJU

já dostal návod v češtině

Franta
Franta
8. 5. 2021 16:12

Šlo by nějak rozvést ten poslech SE a HA přes přepnutí SSB? Když s totiž nějakou AM stanici snažím poslechnout přes SSB, tak tomu nejde rozumět.

Standa
Standa
8. 5. 2021 16:49
Reply to  Franta

Co myslíš tím SE a HA?

Franta
Franta
8. 5. 2021 17:14
Reply to  Standa

Svobodná Evropa a Hlas Ameriky.

Standa
Standa
8. 5. 2021 17:32
Reply to  Franta

Proč to fungovalo? Nevím. To je spíš otázka na nějakého odborníka přes modulace.

Brejko
Brejko
11. 5. 2021 9:19
Reply to  Standa

Tyhle vsechny radia jsou šroty maximálního kalibru! Jsou jako z minuleho stoleti a vubec nechapu pro se nima zabyvat. Kdo chce neco poradneho at se poohledne po radiu MALAHIT-SDR, coz je absolutne jina liga za podobnou cenu.

Majk
Majk
11. 5. 2021 10:11
Reply to  Brejko

Každá věc má svýho kupce. Malahit se vyskytuje v mnoha verzích, často s mnoha chybama. Stačí pohledat na netu. Krabičku to má jak od mejdla. Tecsun dělá odladěný kapesní rádia na cesty, který fungujou a na nic si nehrajou. Každý ráno na jednom takovým poslouchám v posteli na teleskop ssb na 80m český i slovenský hamy, a nemůžu si vůbec stěžovat. Ten Malahit asi bude taky o dost víc žrát baterku.

Jirka
Jirka
11. 5. 2021 15:44
Reply to  Standa

Odborník přes modulace nejsem, ale AM se dá poslouchat pomocí SSB tak, že se přijímač naladí přesně na frekvenci vysílače a pokud je i přijímač správně seřízen, bude poslech na SSB možný a stejný na LSB i USB. Pokud je v přijímači záznějový oscilátor (BFO), je potřeba nastavit nulovou zázněj. Pak tomu začne být rozumět. V SSB režimu se přijímá tedy jen jedno postranní pásmo, což pro příjem 100% stačí, ale díky tomu, že je druhé postranní pásmo odfiltrováno, jde do detektoru méně rušení. Navíc je možné při poslechu přes lépe vybavený přijímač použít funkce IF Shift, stanovit spodní a horní kmitočet, nebo šířku pásma pomocí užších filtrů a tím vyladit nejlepší srozumitelnost vysílání. Rušičku to úplně neodfiltruje, ale poslech to vylepší.

Jouda
Jouda
11. 5. 2021 16:30
Reply to  Jirka

Přesně tak, tohle rádio v cenové relaci jaké je nebude mít žádný product detector pro SSB. V tom rádiu bude záznějový oscilátor BFO (BFO pitch)
nemám ho na stole ani jsem ho nikdy nevlastnil vše je stejné od dob Olympie ATS-803. Nastavení na nulový zázněj v SSB umožní příjem AM, kromě toho že Tecsun v kategorii má jako jediný funkční AM synchrodetektor. Dnes je pouze použitý výborný DSP a je tak filtr 500Hz dobrý pro CW. Koncept “World band receiver” zůstává.
Komunikační RX s jmenovitou impedancí 50ohmů na front endu a přepínanými pásmovými filtry a propustmi to není.
Malachity a Belky to má hromady výrobců po světě a kvalita je (h)různá.
Na stole mám RX-888 MKII a to co umí, za ty peníze??
VGA není žádný konektor pro monitor, ale (Variable Gain Amplifier) plynule řiditelný zisk front endu RXu, spolu s attenuátorem to dovoluje pracovat jak se ziskovými plnorozměrovými anténami, tak miniwhipem od PA0RDT.
Pokud si to někdo koupí, pošlete mne mail, je tam menší problém snadno odstranitelný a “zmizí” spurs při příjmu. jak říkají angláni “nothing is perfect”
Stejný VGA má Afedri 6.0 od 4Z5LV a to jsou rádia proti Malahitu a dalším parodiím na přijímače.
Pokud vybíáte kapesní přijímač., zkuste recenze někoho kdo má zkušenosti.
Doporučuje XHdata D808 a PL-330
https://radiojayallen.com/tecsun-pl-330-am-lw-sw-fm-portable-radio/

57
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x